2019 pod banderą kuchni roślinnej

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS] Trochę ponad dekadę temu, Warszawa, którą odwiedzałem okazjonalnie, wydawała mi się wegańską bonanzą. W końcu to w stolicy można było zjeść falafela, czy odwiedzić pierwsze lokale specjalizujące się kuchni roślinnej. Mamy końcówkę 2019 roku i chyba bezpiecznie mogę stwierdzić, że sprawy nabrały rozpędu. Nie tylko w Warszawie. W polskiej gastronomii kuchnia roślinna przestała być obca, zadomowiła się na dobre. To subiektywne podsumowanie najciekawszych roślinnych wydarzenia nad Wisłą w 2019.
Fot. Michał Matraszek
O co tyle szumu? Skąd ten hype na weganizm?

Praktycznie wszystkie trendowniki na 2019 rok – od bloga Michelin po The Economist – wskazywały kuchnię roślinną jako jeden z kluczowych trendów kończącego się roku. 2019 uznamy także za czas, w którym kwestie związane ze zmianami klimatycznymi weszły na dobre do publicznego dyskursu, a wraz z nimi dyskusja o kosztach środowiskowych, przemysłowej hodowli zwierząt. Po dodaniu do równania pokolenia Z poszukującego dodanej wartości i transparentności w swoich konsumenckich wyborach i bardzo udanego giełdowy debiut giełdowego firmy Beyond Meat, który utwierdził nawet sceptyków, że weganizm się opłaca, otrzymamy odpowiedź na pytanie: skąd ten hype?

Wiele osób stwierdzi: moda z Zachodu, niedługo minie. Z badań dowiemy się, że już dzisiaj ok. 40 proc. Polaków już ogranicza spożycie mięsa lub nie je go wcale (Raport IQS, Raport RoślinnieJemy). W całej Polsce, jedząc poza domem, 68,9 proc. osób wybiera dania bezmięsne, co najmniej czasami. Często i zawsze na taki wybór decyduje się prawie 20 proc. Polaków. Jakub Pietraszek, general manager UberEats wspomina o 151 proc wzroście zamówień dań roślinnych na przestrzeni ostatniego roku. Sygnał jest prosty: dzieje się.

(Kolejny) rok burgera

Mając perspektywę osoby, która od dłuższego czasu kibicuje roślinnej gastronomii, pokuszę się o stwierdzenie, że rok 2019 to kolejny rok burgera. Na uwagę zasługuje przede wszystkim debiut marki Beyond Meat w Polsce, wprowadzenie burgerów Beyond w całej sieci lokali Krowarzywa – swoją drogą, early adopterów wegańskiej gastronomii w Polsce. Wieści o niemal legendarnym burgerze niosły się w eter już nie tylko wśród wegańskich społeczności. W tym momencie Beyond jeden z bestsellerów w sieci, zwłaszcza w dużych miastach. Rebel Whopper w Burger King, Power Plant w Bobby Burger, rozwój roślinnej oferty Max Premium Burgers to kolejne warte odnotowania kroki w stronę bardziej roślinnej oferty. Kluczem: możliwość wyboru.

Polska nie tylko burgerami stoi. Hasło wegański hot-dog jeżyło niektórym włosy na głowie już w 2018 roku, kiedy to na stacjach Orlen i w sklepach Ikea pojawiły się roślinne parówki. W wakacje 2019, Grupa Lotos wprowadziła wegańskie hot-dogi w stacjach przy MOP-ach, a dyrektor handlowy Żabki zapowiedział debiut bezmięsnych parówek w 2020 roku.

Chefs, chefs, chefs

To subiektywna opinia, ale moim zdaniem na uwagę zasługuje tegoroczna inicjatywa Chefs for Change, która jest echem globalnych trendów w gastronomii. Pod dowództwem takich osób jak Maria Przybyszewska, Grzegorz Łapanowski, Marcin Popielarz, Tomasz Olewski czy Jacek Koprowski z Restauracji Fino odbyły się roślinne degustacyjne kolacje charytatywne w całej Polsce. Te kilka spotkań potwierdziło, że także najlepsi w Polsce czujnym uchem nasłuchują trendów, interpretując je na własny sposób – zawsze pyszny i przemyślany. Na kolacje Gdyni, Poznaniu i Warszawie lista gości zapełniła się na długo przed samym wydarzeniem. W samej Warszawie w kolacji uczestniczyło 200 osób. Cieszą też deklaracje kolejnych kucharzy o potrzebie dostrzeżenia szerszego kontekstu zawodu kucharza w odniesieniu do wyzwań min. związanych ze zmianami klimatycznymi.

Autorem tekstu jest Maciej Otrębski
Strategic Partnerships Manager RoślinnieJemy

Cały tekst publikujemy w:
NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – LISTOPAD / GRUDZIEŃ 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 30.12.2019
Aktualizacja: 30.12.2019