Strona główna Wiadomości GfK o rynku gastronomicznym i dostawców
REKLAMA

Tylko u nas!

GfK o rynku gastronomicznym i dostawców

Horecanet.pl, 6 lutego 2018

Rynek gastronomiczny wydaje się być jednym z niewielu w Polsce, jeśli nie jedynym, kanałem sprzedaży produktów FMCG, który od kilku lat wykazuje tendencje wzrostowe. Model zaopatrzenia od lat jest stabilny i nie ulega większym zmianom. Głównym typem dostawcy pozostają hurtownie dowożące produkty do lokali - wynika z analiz GfK.

GfK: Optymistyczny trend rozwoju

Autor: Shutterstock

W 2017 roku, w badaniu realizowanym corocznie przez GfK, zauważalna jest przede wszystkim większa wartość segmentu gastronomii, a także większa liczba całorocznych placówek w stosunku do poprzedniego roku. W długiej perspektywie stabilnie rośnie także odsetek Polaków korzystających z lokali.

Chmury nad gastronomicznym eldorado
Mimo pozytywnych wyników przedstawiciele gastronomii są umiarkowanie optymistyczni w ocenach perspektyw rozwoju swojego biznesu. W 2017 roku po raz pierwszy – oprócz obaw związanych z rozwojem konkurencji (sieciowej i nie sieciowej) – menadżerowie i właściciele punktów gastronomicznych narzekali na rosnące koszty prowadzenia działalności, czyli ceny zakupu produktów i czynsze, a także brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Rynek gastronomiczny i hotelarski najdotkliwiej odczuł nie tylko brak rąk do pracy, ale również rosnące koszty ich zatrudniania.

Obok oczywistych trudności, z którymi boryka się polska gastronomia, jest jednak sporo powodów do optymizmu. Co prawda w porównaniu rok do roku liczba konsumentów korzystających z gastronomii w 2017 r. nie była większa, ale już ich wzorce konsumpcyjne są bardzo pozytywnymi zwiastunami na przyszłość. Po latach umiarkowanego rozwoju, obecnie Polacy nie tylko korzystają z gastronomii częściej, ale też wydają na nią więcej niż trzy czy pięć lat wcześniej. Dodatkowo, coraz chętniej korzystają z różnych typów lokali, nie ograniczając się do najtańszych barków czy fast food’ów.
Zmiana wzorców korzystania z gastronomii utwierdza w przekonaniu, że rynek dojrzewa, a konsumenci „odrabiają” historyczne zaległości. Kiedyś wyjście na kawę lub zjedzenie posiłku poza domem było okazją samą w sobie. Obecnie dla rosnącej grupy Polaków jest to rzecz całkiem powszednia.

Po co do lokalu
Zmianę postaw i wzorców korzystania z gastronomii dobrze obrazują dane wskazujące na wyraźnie większe niż w poprzednich latach zainteresowanie Polaków jedzeniem poza domem pełnych posiłków oraz ciepłych i zimnych przekąsek. Od kilku lat, rośnie też odsetek konsumentów zamawiających w punktach gastronomicznych gorące napoje.

Hurtownie głównym dostawcą produktów do gastronomii
To wszystko ma bezpośredni wpływ na częstotliwość zaopatrywania się punktów gastronomicznych w poszczególne kategorie produktów. I tak, w związku z większą konsumpcją dań i przekąsek, wyraźnie częściej niż w poprzednich latach kupowane jest np. mięso służące do przygotowywania tego typu posiłków.

Model zaopatrzenia od lat jest stabilny i nie ulega większym zmianom. Głównym typem dostawcy pozostają hurtownie dowożące produkty do lokali. W wybranych kategoriach, takich jak nabiał, mięso, czy mrożonki, stabilnie rośnie też rola...

Cały artykuł wraz z wykresami publikujemy w:
RYNEK DOSTAWCÓW
HORECA W POLSCE - RAPORT 2018

ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP
DO PEŁNEGO WYDANIA
w wersji elektronicznej - kliknij

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Komentarz

Komentarz dnia

Makarun o zakazie handlu

Marcin Szworak współwłaściciel Makarun Spaghetti and Salad

Kalendarium wydarzeń

Więcej...

BROG B2B © BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").
W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Państwa danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdą Państwo podstawowe informacje na ten temat. Proszę pamiętać, że w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości w tym zakresie możesz skontaktować się z nami wysyłając e-mail na adres biuro@brogb2b.pl.


Kto będzie administratorem Państwa danych?
Administratorem Państwa danych będziemy my: BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie (dalej będziemy używać skrótu "BROG B2B"). Szczegółowe informacje dotyczące administratora znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Państwa z naszych usług, w tym portali internetowych i innych funkcjonalności udostępnianych przez BROG B2B (np. subskrypcja bezpłatnych newsletterów czy formularz zamówień).

Dlaczego chcemy przetwarzać Państwa dane?
Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?
Zgodnie z obowiązującym prawem Państwa dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie mają Państwo prawa w stosunku do swoich danych?
Mają Państwo między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Mogą Państwo także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w Polityce Prywatności. Tam też znajdą Państwo informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

UKRYJ TE INFORMACJE