Strona główna Wiadomości GfK o rynku gastronomicznym i dostawców
REKLAMA

Tylko u nas!

GfK o rynku gastronomicznym i dostawców

Horecanet.pl, 6 lutego 2018

Rynek gastronomiczny wydaje się być jednym z niewielu w Polsce, jeśli nie jedynym, kanałem sprzedaży produktów FMCG, który od kilku lat wykazuje tendencje wzrostowe. Model zaopatrzenia od lat jest stabilny i nie ulega większym zmianom. Głównym typem dostawcy pozostają hurtownie dowożące produkty do lokali - wynika z analiz GfK.

GfK: Optymistyczny trend rozwoju

Autor: Shutterstock

W 2017 roku, w badaniu realizowanym corocznie przez GfK, zauważalna jest przede wszystkim większa wartość segmentu gastronomii, a także większa liczba całorocznych placówek w stosunku do poprzedniego roku. W długiej perspektywie stabilnie rośnie także odsetek Polaków korzystających z lokali.

Chmury nad gastronomicznym eldorado
Mimo pozytywnych wyników przedstawiciele gastronomii są umiarkowanie optymistyczni w ocenach perspektyw rozwoju swojego biznesu. W 2017 roku po raz pierwszy – oprócz obaw związanych z rozwojem konkurencji (sieciowej i nie sieciowej) – menadżerowie i właściciele punktów gastronomicznych narzekali na rosnące koszty prowadzenia działalności, czyli ceny zakupu produktów i czynsze, a także brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Rynek gastronomiczny i hotelarski najdotkliwiej odczuł nie tylko brak rąk do pracy, ale również rosnące koszty ich zatrudniania.

Obok oczywistych trudności, z którymi boryka się polska gastronomia, jest jednak sporo powodów do optymizmu. Co prawda w porównaniu rok do roku liczba konsumentów korzystających z gastronomii w 2017 r. nie była większa, ale już ich wzorce konsumpcyjne są bardzo pozytywnymi zwiastunami na przyszłość. Po latach umiarkowanego rozwoju, obecnie Polacy nie tylko korzystają z gastronomii częściej, ale też wydają na nią więcej niż trzy czy pięć lat wcześniej. Dodatkowo, coraz chętniej korzystają z różnych typów lokali, nie ograniczając się do najtańszych barków czy fast food’ów.
Zmiana wzorców korzystania z gastronomii utwierdza w przekonaniu, że rynek dojrzewa, a konsumenci „odrabiają” historyczne zaległości. Kiedyś wyjście na kawę lub zjedzenie posiłku poza domem było okazją samą w sobie. Obecnie dla rosnącej grupy Polaków jest to rzecz całkiem powszednia.

Po co do lokalu
Zmianę postaw i wzorców korzystania z gastronomii dobrze obrazują dane wskazujące na wyraźnie większe niż w poprzednich latach zainteresowanie Polaków jedzeniem poza domem pełnych posiłków oraz ciepłych i zimnych przekąsek. Od kilku lat, rośnie też odsetek konsumentów zamawiających w punktach gastronomicznych gorące napoje.

Hurtownie głównym dostawcą produktów do gastronomii
To wszystko ma bezpośredni wpływ na częstotliwość zaopatrywania się punktów gastronomicznych w poszczególne kategorie produktów. I tak, w związku z większą konsumpcją dań i przekąsek, wyraźnie częściej niż w poprzednich latach kupowane jest np. mięso służące do przygotowywania tego typu posiłków.

Model zaopatrzenia od lat jest stabilny i nie ulega większym zmianom. Głównym typem dostawcy pozostają hurtownie dowożące produkty do lokali. W wybranych kategoriach, takich jak nabiał, mięso, czy mrożonki, stabilnie rośnie też rola...

Cały artykuł wraz z wykresami publikujemy w:
RYNEK DOSTAWCÓW
HORECA W POLSCE - RAPORT 2018

ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP
DO PEŁNEGO WYDANIA
w wersji elektronicznej - kliknij

© BROG Marketing spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Personalia

Nasze konferencje

Komentarz

Komentarz dnia

Moya: Zmiany rynkowe skłaniają do ewaluacji asortymentu

Filip Puchalski Dyrektor ds. Operacyjnych Moya

Kalendarium wydarzeń

Więcej...

BROG B2B © BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.