Strona główna Wiadomości 3 Jak odpowiednio zarządzać procesem zakupowym
REKLAMA

Tylko u nas!

Jak odpowiednio zarządzać procesem zakupowym

Horecanet.pl, 3 stycznia 2017

Trudno znaleźć pracownika, który w swojej karierze nigdy nie natrafił na problemy podczas składania zamówień oraz w trakcie samych dostaw. Zazwyczaj wskazuje się dostawców jako powód złej sytuacji, nie biorąc pod uwagę roli samego menadżera. Odpowiednie zarządzanie procesem zakupowym, pozwala na dużą oszczędność czasu, pieniędzy oraz poprawia funkcjonowanie lokalu.

Autor:

Analizując relacje z przedstawicielami handlowymi, hurtownikami oraz innym osobami zaangażowanymi w dostawy, właściciele restauracji zazwyczaj są zgodni co do przyczyn częstych nieporozumień. W znaczącym stopniu spowodowane jest to brakiem stałości cen, nieterminowymi dostawami, niską jakością produktów i brakiem świeżości, oraz złym przepływem informacji. Oczekiwania są bardzo wysokie ale i zrozumiałe.

Standardowo pierwszy kontakt inicjuje menadżer, składając zamówienie i określając najlepszy dla niego czas na odebranie dostawy. Niestety, ale bardzo często zatowarowanie następuję na chwilę przed kluczowym okresem dla lokalu (na przykład piątek przed weekendem), co uwzględniając efekt skali, stwarza duże trudności i nie lada wyzwanie dla hurtownika. Kończy się to zazwyczaj brakami w zamówieniu i opóźnieniem w realizacji. Co gorsza, dostawca nie informuje o zaistniałych komplikacjach najbardziej zainteresowanego, czyli menadżera. Ostatecznie towar przyjeżdża w innym niż wskazanym pierwotnie przedziale czasowym, często są to późne godziny wieczorne, gdy lokal wypełniony jest już gośćmi. Pracownicy przyjmują zakupy w dużym pospiechu, przez co zapominają o kontroli faktury i pozycji, które się na niej znajdują. Skutkiem może być opłacenie towaru, który w rzeczywistości do lokalu nie dojechał (zaniżona waga, mniejsza liczba opakowań, pozycje niezamawiane) czy też większy koszt spowodowany zmianą ceny konkretnych produktów. Trudno zatem się dziwić, że relacje z dostawcami nie należą do najlepszych, a w oczach właścicieli to one powodują szereg problemów związanych z działalnością lokalu. Wystarczy jednak poprawić kilka obszarów, żeby tą sytuację zmienić.

W pierwszej kolejności należy zadbać o dobry i stały kontakt z przedstawicielem handlowym, który stanowi dla właścicieli najlepsze źródło informacji w kwestii dostaw, promocji i rabatów. Dobry przedstawiciel powinien bardzo dokładnie poznać lokale swoich gości i wiedzieć, jakie produkty są dla nich kluczowe a co za tym idzie, jakie promocje będą dla nich najbardziej atrakcyjne. W dalszym kroku, właściciel może negocjować warunki współpracy z dostawcą. Rozwiązań jest kilka. Najlepszym z nich wydaje się obniżenie i zamrożenie w horyzoncie czasowym ceny na istotne towary. Inną możliwością są tak zwane dostawki, co w praktyce oznacza przekazanie w gratisie części towaru (na przykład przy zakupie dziesięciu opakowań, jedenaste jest za darmo). Czasami kontrahenci proponują również dopłatę, czyli zwrot ustalonego wcześniej procentu od kwoty zamówień w danym okresie. Jak zatem widać możliwości jest dużo i zazwyczaj, któraś z nich jest oferowana przez drugą stronę. Wdrażając taki system, właściciel eliminuje problem związany z brakiem...

Tomasz Habdas, ekspert rynku
właściciel lokali Głębokie Gardło Shot Bar oraz Beach Bar

Cały tekst ukazał się w bieżącym numerze:
NOWOŚCI GASTRONOMICZNE - czasopismo restauratorów 
!!!ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA!!!
kliknij aby zapoznać się z numerem:
LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2016

© BROG Marketing spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Nasze konferencje

Komentarz

Komentarz dnia

Cały czas rozwijamy naszą ofertę

Paweł Odrzywołek dyrektor działu stacji paliw Shell Polska

Kalendarium wydarzeń

Więcej...

BROG Marketing © BROG Marketing Sp. z o.o. S.K. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.