Strona główna Wiadomości Makarun o zakazie handlu
REKLAMA

Tylko u nas!

Makarun o zakazie handlu

Horecanet.pl, 16 maja 2018
komentuje: Marcin Szworak
współwłaściciel Makarun Spaghetti and Salad

O ocenę skutków wprowadzenia niehandlowych niedziel dla gastronomii, tak analitycznie, w oparciu o rzetelne statystyki, będzie można się pokusić dopiero za kilka miesięcy, najwcześniej po pierwszym kwartale. Ale już teraz widać pewne tendencje, odmienne w zależności od lokalizacji punktu.

Makarun o zakazie handlu

Autor: Makarun Spaghetti and Salad

Na pewno zauważalne są gorsze obroty w lokalach usytuowanych w galeriach handlowych w otoczeniu sklepów, gdzie ludzie przychodzą tylko na zakupy. W niektórych spadły nawet o połowę. Jeśli w budynku działa też kino, klub fitness czy prowadzone są jakieś eventy rozrywkowe, niedzielne perspektywy restauracji i pubów rysują się bardziej optymistyczne. Lepiej radzą sobie też punkty w tzw. food courtach. Tam spadki obrotów są nieznaczne. Daje się też zauważyć zwiększony ruch w galeriach w dni poprzedzające niedziele – w piątki i soboty.

Wydaje się, że najbardziej na wprowadzeniu wolnych niedziel skorzystały punkty Makaruna w centrach miast, usytuowane przy deptakach, parkach itd. Niektóre z nich osiągnęły w marcu trzykrotnie większy utarg. Jednak trzeba wziąć pod uwagę, że pierwszy miesiąc po wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę nie jest miarodajny, tym bardziej, że zaczęła się wiosna, ludzie chętniej wychodzą z domu, częściej jadają „na mieście”.

Przewidując niekorzystne zmiany w galeriach podjęliśmy oczywiście kroki zaradcze. Przede wszystkim chcemy zwiększyć sprzedaż Makaruna poprzez dowóz. W 2017 roku wprowadziliśmy zewnętrzny system zamawiania. Przeprowadziliśmy testy, aplikacja działa bez zarzutu, będziemy więc ją intensywnie promować, tak aby do końca tego roku funkcjonowała we wszystkich 25 punktach Makaruna.

Wspólnie z galeriami podejmujemy też działania, które mają zwiększyć obroty w weekendy, w dniach poprzedzających niedziele. Planujemy więc wspólne kampanie promocyjne, mające zachęcić do odwiedzenia galerii właśnie w piątki i soboty. Wiele centrów handlowych zamierza też wydłużyć w te dni czas otwarcia, o godzinę lub dwie. Także nasze punkty będą wtedy dłużej pracowały.

W poszczególnych miesiącach wolne niedziele różnie się też rozkładają, może być tylko jedna, a mogą być aż trzy. Zapewne dopiero w skali roku da się dokładnie określić spadki obrotów, bo to jest niestety nieuniknione. Ale nie warto też popadać w panikę. Szacując bardzo pesymistycznie i „na oko”, przy założeniu, że obroty niedzielne zmniejszą się nawet o 50 proc., jest to tylko około. 1/30 miesięcznego utargu.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Komentarz

Komentarz dnia

Shell Polska: Dzielimy się naszym know-how

Marek Kulesza kierownik ds. rozwoju sieci partnerskiej Shell Polska

BROG B2B © BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.