Strona główna Wiadomości grudzień 6 Podstawowe błędy początkującego restauratora
REKLAMA

Tylko u nas!

Podstawowe błędy początkującego restauratora

Horecanet.pl, 5 grudnia 2016

Prowadzenie własnego biznesu to ciężki kawałek chleba. Na każdym niemal kroku pojawiają się mniejsze bądź większe utrudnienia, z którymi musi sobie poradzić „biznesowy świeżak”. Dobry pomysł to jedno, trudności pojawiają się bowiem dopiero na etapie jego realizacji.

Autor: NetPos

Czego zatem warto się  wystrzegać rozpoczynając własny biznes?  Jakie błędy najczęściej spotykają startujących przedsiębiorców? Czy można zminimalizować prawdopodobieństwo ich wystąpienia?
Każdego dnia w niemal każdym mieście w Polsce swoje spektakularne otwarcia oraz mniej huczne zamknięcia ma kilka restauracji. Co zatem decyduje o tym, że jedne lokale z powodzeniem utrzymują się na rynku inne zaś po kilku miesiącach walki o klienta są zmuszone „zwinąć interes”? Startujący przedsiębiorcy bardzo często popełniają podobne błędy - wraz z firmą NetPOS wytypowaliśmy kilka najczęstszych:

1. Brak podstawowej wiedzy biznesowej
„Otwieram restaurację!” – ile razy takie hasło padło z ust osób, które wpadły właśnie na pomysł otwarcia własnego biznesu? Ale czy za tym hasłem i początkowym entuzjazmem idzie również dokładna analiza rynku, sprawdzenie wszystkich „za” i „przeciw”, poznanie konkurencji? Bez tego otwarcie własnej działalności będzie równoznaczne z rzuceniem się na głęboką wodę. Rozpoczynając każdy projekt warto wcześniej zebrać najważniejsze informacje.

2.  Bagatelizowanie sieci kontaktów
Decydując się na otwarcie własnego biznesu restauracyjnego dobrze jest wcześniej wybrać sprawdzonych dostawców, którzy będą dostarczali wysokiej jakość produkty. –Zaufani dostawcy to ogromny atut, jeżeli chodzi o prowadzenie biznesu. Jednak bardzo często zapanowanie nad całym interesem okazuje się niezwykle trudne, dlatego dużym ułatwieniem może okazać się wdrożenie systemów POS. W przypadku dostaw ułatwiają one kontrolę statusów zamówień, zaś generowane dokumenty magazynowe pozwalają sprawdzić ile faktycznie towarów zostało przywiezionych do restauracji – komentuje Rafał Marek, Prezes firmy NetPOS.

3. Zapomniana konkurencja
Prowadząc restaurację musimy mieć świadomość, że na rynku działają lokale konkurencyjne. Co z tym faktem zrobić? Walczyć, czy akceptować? Najważniejsze to zdawać sobie sprawę z tego, że konkurencja działa równolegle z naszym biznesem. Przed rozpoczęciem działalności warto poznać ofertę konkurencji, żeby nie powielić pomysłu, który już funkcjonuje w okolicy. W ten sposób stworzone zostanie oryginalne, unikatowe miejsce stanowiące nową wartość dla klientów.

4. Bazowanie na schematach
To, że w jednym lokalu dana kuchnia czy wystrój zdają egzamin nie oznacza, że wdrożenie ich w nowo powstałej restauracji sprawi, że będzie ona równie popularna. Wszystko zależy od miejsca, klientów i jakości obsługi. Nie warto również upierać się co do menu. Jeśli klienci będą zgłaszać uwagi, warto ich posłuchać. W końcu to właśnie od nich w dużej mierze zależy sukces restauracji, bowiem jeśli nie będzie im smakowało jedzenie lub obsługa nie spełni ich oczekiwań, to nie wrócą do lokalu.

5. Ciągłe ograniczanie wydatków
Wiedza i doświadczenie to jedno, ale wykorzystywane na co dzień technologie to również istotny aspekt decydujący funkcjonowania restauracji. Warto zacząć od wyposażania kuchni, która jest sercem restauracji, w wysokiej jakości sprzęty, bez których nie ma możliwości przygotowywania dań. Następnie warto skupić się na wyposażaniu sali, i nie chodzi  tylko o meble czy designerskie dodatki, ale również o nowoczesne rozwiązania. - Obecnie na rynku znaleźć można wiele systemów, które ułatwiają obsługę na sali, poprawiają komunikację między kelnerami a kuchnią, generują raporty sprzedażowe czy magazynowe, ale przede wszystkim pomagają w codziennej pracy, zwiększając tym samym jej komfort – dodaje Rafał Marek z NetPOS.
Inwestycja w oprogramowanie szybko się zwróci, biorąc pod uwagę zmniejszenie ilości popełnianych błędów, takich jak straty związane z nadwyżkami w magazynach czy te związane ze źle wystawionymi paragonami.

6. Brak dbałości o personel
Restaurację tworzy kuchnia, ale i cały personel. To on jest Twoją wizytówką, dlatego warto wybrać najlepszych z najlepszych. Od czego zatem zacząć? Zastanów się na jakich ludziach Ci zależy. Młodych, ambitnych, otwartych czy może w restauracji o Twoim profilu lepiej odnalazłyby się osoby starsze, bardziej doświadczone. Następnie wybierz najlepszych kandydatów.
Kolejnym krokiem będzie stworzenie komfortowych warunków do pracy. Wiąże się to bezpośrednio z poprzednim punktem, czyli inwestycją w technologie. Dzięki nim pracownicy będą mogli łatwiej komunikować się między sobą, unikną błędów w przyjmowanych zamówieniach, czy w wydawanych posiłkach.

7. Jakość na dalszym planie
Niezależnie od tego jaką restaurację prowadzimy zawsze bardzo ważna, jeśli nie kluczowa, jest jakość serwowanych potraw. Nie można zapominać, że nie chodzi tu tylko o sam produkt końcowy, ale również o półprodukty, z których dane danie jest wykonane. Jakość dotyczy  również bezpośrednio obsługi klientów. Ważne jest jak kelnerzy podchodzą do klientów, jak z nimi rozmawiają i czy dbają o nich podczas całego procesu obsługi.

Jakość jest również istotna w przypadku samego prowadzenia biznesu. Korzystając z możliwości jakie dają obecnie systemy, dużo łatwiej jest generować wysokiej jakości raporty, zbierać szczegółowe dane dotyczące sprzedaży, magazynów, zapasów.

8. Pomijanie zdania klientów
Otwierając swój biznes nie możesz zapomnieć o klientach i ich potrzebach. Warto poznać ich smaki,  ulubione potrawy i przyzwyczajenia. Dzięki temu znacznie prościej będzie dotrzeć do nich z ofertą. Niewiele trzeba, żeby w pełni sprostać oczekiwaniom spragnionych smacznej kuchni klientów. To, na co warto postawić to z pewnością ich opinie i smak. Jeśli uda nam się temu sprostać będziemy mieć pewność, że wrócą do naszego lokalu.

Nie warto zamykać się na własne pomysły, gdyż bardzo często to klienci są najlepszymi doradcami przedsiębiorców. W przeciwieństwie do pracowników nie boją się powiedzieć prawdy, nie unikają mówienia o szczegółach. Są szczerzy, a to powinno się cenić, zwłaszcza, że to klienci napędzają cały biznes.

© BROG Marketing spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Personalia

Komentarz

Komentarz dnia

Prezes Batida o tym jak stworzyć idealny tort

Jolanta Radziszewska współwłaścicielka, prezes Batida

Kalendarium wydarzeń

Więcej...

BROG Marketing © BROG Marketing Sp. z o.o. S.K. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.