Strona główna Wiadomości czerwiec 13 Polacy z Niemiec inwestują w aparthotele
REKLAMA

Czy obcokrajowcy pójdą w ich ślady?

Polacy z Niemiec inwestują w aparthotele

Horecanet.pl, 13 czerwca 2017

W 2016 roku cudzoziemcy kupili w Polsce 6395 mieszkań i apartamentów. Jak wynika z danych MSWiA to o 24 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie na polskich plażach wypoczywało ponad milion turystów z zagranicy, głównie z Niemiec. Czy można spodziewać się, że wykupią oni nadbałtyckie apartamenty?

Autor:

Sytuacja polityczna na świecie sprawia, że coraz więcej turystów zamiast odpoczynku w Egipcie czy Turcji decyduje się na relaks nad Bałtykiem. W ostatnim sezonie nad polskim morzem urlop spędzał niemal co czwarty Polak i ponad milion obcokrajowców. W drugiej z tych grup przeważają Niemcy, Skandynawowie oraz Brytyjczycy.

Do polskich kurortów przyciąga ich wspomniane już bezpieczeństwo (Ministerstwa Spraw Zagranicznych państw europejskich rekomendują Polskę, jako bezpieczne miejsce wypoczynku), niskie ceny oraz dynamicznie rozwijająca się infrastruktura wypoczynkowa.

SUPPLIER OF THE YEAR 2017
PRESTIŻ • ZAUFANIE ODBIORCÓW • SUKCES SPRZEDAŻOWY
- kliknij po szczegóły -

Grupą obcokrajowców, która w 2016 roku kupowała w Polsce najwięcej mieszkań i lokali użytkowych byli Ukraińcy (kupili w Polsce blisko 64 tys. m. kw. powierzchni). Zaraz za nimi znaleźli się Niemcy i Brytyjczycy (odpowiednio 43 tys. m. kw. i 18 tys. m. kw.). O ile w przypadku Ukraińców, możemy mówić o efekcie wzrostu migracji do naszego kraju, o tyle przedstawiciele pozostałych krajów należą również do najchętniej odwiedzających Bałtyk. Czy oznacza to też, że chętnie kupują tam mieszkania?

- Rzeczywiście w ostatnim czasie nawet 40 proc. kupujących nasze apartamenty w Międzyzdrojach stanowią osoby na stałe mieszkające za granicą – tłumaczy Piotr Puchała, prezes firmy Prestige budującej aparthotel Bel Mare. Podkreśla jednak, że statystyki mogą okazać się tu mocno mylące – Gdy rozmawiamy z tymi ludźmi, okazuje się, że w olbrzymiej większości mają oni polskie korzenie lub ma je ich współmałżonek.

Nasi zachodni sąsiedzi zupełnie inaczej podchodzą do zakupu nieruchomości niż Polacy. Podczas, gdy nad Wisłą 82 proc. mieszkań jest w rękach lokatorów, ponad połowa Niemców (55 proc.) decyduje się na mieszkania czynszowe. Jest to zresztą charakterystyczne także dla mieszkańców innych państw rozwiniętych. W Szwajcarii tylko 37 proc. mieszkań należy do lokatorów, we Francji 58 proc., a w Wielkiej Brytanii 64 proc.

Jest to uwarunkowane przez czynniki historyczne i ekonomiczne (dostępność lokali), ale także kulturowe. Nic więc dziwnego, że rosnący ruch turystyczny nad Bałtykiem nie przekłada się w prosty sposób na zakup tamtejszych mieszkań i apartamentów.

Deweloperzy liczą jednak, że lokale traktowane jako inwestycje okażą się wyjątkiem. Aparthotele przynoszą zwrot z inwestycji na poziomie nawet 5-8 proc. w skali roku. Przy rekordowo niskich stopach procentowych w zachodniej Europie inwestycja ta może być dla nich wyjątkowo atrakcyjna. – Należy zwrócić uwagę na stosunek ceny apartamentu do przeciętnych zarobków. O ile w Polsce na taką inwestycję decydują się zazwyczaj ludzie z wyższej klasy średniej, o tyle na Zachodzie może sobie na nią pozwolić praktycznie każdy – podkreśla Piotr Puchała. 

ŚWIAT HOTELI
NAJBARDZIEJ PRAKTYCZNE I NOWOCZESNE CZASOPISMO HOTELARZY
!!! ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA !!!
 link do aktualnego numeru: MAJ 2017

Na uwagę zasługuje też poziom oszczędności w obu krajach. Według Eurostatu w 2015 roku statystyczny Niemiec odkładał 17,03 proc. swojego dochodu rozporządzalnego, podczas gdy Polak tylko 1,77 proc. Jeśli dodamy do tego różnicę w wysokości tego dochodu, jasne stanie się, jak łakomym kąskiem dla deweloperów mogą być inwestorzy z zagranicy. 

W jaki sposób zainteresować ofertą cudzoziemców szukających inwestycji, która zapewni im dodatkowy dochód na emeryturze? Najskuteczniejszym sposobem jest dotarcie najpierw do przedstawicieli Polonii i przekonanie ich do inwestycji w kraju. Jest to o tyle łatwiejsze, że podróżują oni do Polski po kilka razy w roku i są z nią związani emocjonalnie.

– Polacy na Zachodzie nie są już hermetyczną grupą, są coraz bliżej lokalnych społeczności. Jeśli więc będą oni zarabiać na nadbałtyckich aparthotelach, kwestią czasu będzie, aż dołączą do nich sąsiedzi – podkreśla Piotr Puchała.

© BROG Marketing spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Personalia

Nowy szef kuchni w Hotelu Kossak

19 października 2017

Komentarz

Komentarz dnia

Janusz Mitulski o polskim rynku

Janusz Mitulski dyrektor ds. rozwoju na Europę Środkowo-Wschodnią i Kraje Bałtyckie Marriott International

Kalendarium wydarzeń

Więcej...

BROG Marketing © BROG Marketing Sp. z o.o. S.K. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.