Strona główna Wiadomości marzec 8 Dobroczynność w dobrym smaku
REKLAMA

Tylko u nas!

Dobroczynność w dobrym smaku

Horecanet.pl, 7 marca 2016

Zamiast pozbywać się nadmiarów żywności warszawskie restauracje w ramach projektu FEED Them UP przekazują posiłki na cele charytatywne. To pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce, dzięki której jedzenie zamiast do kosza trafia do najbardziej potrzebujących.

Dobroczynność w dobrym smaku

Autor: Shutterstock

Według danych Eurostatu z 2006 r. Polska pod względem marnowania żywności plasuje się na 5 miejscu w Unii Europejskiej. W odróżnieniu od pierwszych czterech krajów, do których należą Wielka Brytania, Niemcy, Francja i Holandia, i gdzie za marnowanie żywności odpowiedzialni są przede wszystkim konsumenci, głównym źródłem marnowania w naszym kraju jest przede wszystkim branża spożywcza.

Organizatorzy projektu FEED Them UP postanowili zwrócić się do warszawskich lokali gastronomicznych i zachęcić je do przekazywania wciąż przydatnej do spożycia żywności placówkom, które na co dzień zajmują się przygotowywaniem posiłków dla potrzebujących.

- Lokale gastronomiczne są bardzo chętne do tego typu współpracy, ale wśród większości z nich wciąż panuje błędne przekonanie, że darowizna wiąże się z konsekwencjami podatkowymi i na dowód przywołują przypadek piekarza z Legnicy. Postawiliśmy sobie za cel zerwanie z tym przekonaniem - podkreśla zespół projektowy.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE 
ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP
DO PEŁNEGO WYDANIA
- link do aktualnego numeru: LUTY 2016

Od 1 października 2013 r. obowiązuje nowe brzmienie art. 43 ust. 1 pkt. 16 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym restauracje, kawiarnie, sklepy, hurtownie czy supermarkety mogą przy przekazywaniu żywności do placówek charytatywnych skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, a także zaliczyć wartość tych produktów do kosztów uzyskania przychodu. Żywność może być darowana jedynie instytucjom posiadającym statut organizacji pożytku publicznego (OPP). Listę tego typu placówek można znaleźć na stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Warunkiem koniecznym do skorzystania ze zwolnienia z VAT-u jest także prowadzenie i przechowywanie odpowiedniej dokumentacji: umowy darowizny oraz protokołów darowania i odebrania żywności.

Pierwsze darowizny właśnie dotarły do organizacji charytatywnych. Wśród nich jest Ośro-dek dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „DOM”

- Tego typu inicjatywy są ważne nie tylko z punktu widzenia zaprzestania marnowania żywności i pomocy placówkom, których funkcjonowanie opiera się na dość ograniczonych środkach finansowych, ale także ze względu na możliwość aktywizacji podopiecznych ośrodków – mówi zastępca dyrektora, Agnieszka Lipska-Onyszkiewicz.

- Powszechnie wiadomo, że łatwiej jest pomagać przez media społecznościowe, przyznać „lajki” i komentarze niż wyjść z własną inicjatywą. Jako organizacja dbająca o zwiększanie aktywności społecznej, wspieramy każdą inicjatywę, rozbudzającą w ludziach chęć aktywności, która wiąże się z realizacją takich założeń. FEED Them UP jest przykładem rzeczywistej pomocy potrzebującym, dlatego przyłączamy się do ich działalności - mówi Dariusz Pietrowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu w Warszawie, jednego z Partnerów projektu.

Organizatorzy projektu nie ograniczają się jedynie do nawiązywania współpracy między lokalami gastronomicznymi a placówkami pożytku publicznego.

- Według badań CBOS żywność wyrzucają przede wszystkim osoby młode, dobrze wykształcone, z dużych ośrodków i o wysokim statusie materialnym. Właśnie do nich kierujemy kampanię medialną, w której staramy się uświadomić skalę zjawiska, a także zachęcić do ograniczania marnowania żywności np. poprzez wdrażanie przepisów kulinarnych z resztek produktów, których autorem jest ambasador akcji, finalista I edycji programu MasterChef, Janek Paszkowski - wyjaśniają organizatorzy.

Chociaż projekt obejmuje na razie dwie dzielnice Warszawy: Pragę Południe i Wolę, to do organizatorów zgłaszają się osoby chętne do realizacji projektu w innych miastach w Polsce. 

- Zależy nam na rzeczywistej pomocy i ograniczeniu marnowania żywności, dlatego z chęcią dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem. Odpowiadamy na każdą próbę kontaktu z nami, przekazujemy niezbędne dokumenty i trzymamy kciuki za realizację każdej inicjatywy wzorowanej na naszej - podsumowują organizatorzy.

FEED Them UP powstał jako inicjatywa studentów SGH w Warszawie w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Oprócz Centrum Wolontariatu, projekt wspierają też: Banki Żywności, Spółdzielnia Socjalna Wola, Urząd Dzielnicy Wola m.st. Warszawy oraz BW Kancelaria Adwokacka.


 

© BROG Marketing spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Komentarz

Komentarz dnia

Szef kuchni Hotelu Mikołajki o menu na zimę

Tomasz Milewski szef kuchni Hotel Mikołajki

Kalendarium wydarzeń

Więcej...

BROG Marketing © BROG Marketing Sp. z o.o. S.K. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.