Strona główna Wiadomości wrzesień 21 Pomorze – destynacja nie tylko wakacyjna
REKLAMA

Tylko u nas!

Pomorze – destynacja nie tylko wakacyjna

Horecanet.pl, 21 września 2016

2015 był kolejnym rekordowym rokiem dla Pomorza pod względem turystyki. Gdańsk odwiedziło prawie 2 mln turystów i odwiedzających, a całe województwo pomorskie – nawet 8,5 mln. Wciąż większość podróżnych wybiera Pomorze na wyjazdy o charakterze rekreacyjnym, lecz coraz bardziej znacząca grupa zaczyna również dostrzegać potencjał tego regionu jako destynacji biznesowej.

Jak prezentuje się rynek MICE na Pomorzu

Autor: Shutterstock

Obrazują to dane zebrane przez Gdańsk Convention Bureau, z których wynika, że w ubiegłym roku w województwie pomorskim odbyło się ponad 4 tys. spotkań, co stanowi wzrost aż o 36,8 proc. w porównaniu do stanu odnotowanego w 2014 roku. Poniżej prezentujemy Państwu analizę pomorskiego rynku spotkań na podstawie Raportu Rynek Spotkań w Gdańsku i Województwie Pomorskim 2015.

Gdańsk i województwo pomorskie jako destynacja biznesowa
Rozwój bazy hotelowej
Wielkość, standard i rozmieszczenie bazy noclegowej to kluczowe aspekty atrakcyjności destynacji turystycznej, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Jak wynika z badań prowadzonych przez Gdańską Organizację Turystyczną i Pomorski Instytut Naukowy, turysta biznesowy najczęściej na swoje zakwaterowanie wybiera hotele (zwykle od trzech- do pięciu gwiazdek). Pod tym kątem w województwie pomorskim nastąpiły w 2015 roku duże pozytywne zmiany. Liczba hoteli na Pomorzu wzrosła ze 183 do 187 obiektów, a w samym Trójmieście – z 68 do 70. Oznacza to, że turyści mieli do dyspozycji 17 548 miejsc noclegowych, z czego 8890 łącznie w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Nowymi gdańskimi obiektami, które miały swoje otwarcie w 2015 roku były Smart Hotel Garnizon (Wrzeszcz), Marina Club (Śródmieście), So Stay (Siedlce), Stay Inn (Śródmieście) oraz Hotel Zatoka (Orunia). Warto zwrócić uwagę, że trzy z tych obiektów zlokalizowane są poza centrum miasta, co może w kolejnych latach sprzyjać decentralizacji gdańskiego rynku spotkań. Natomiast Gdynia może poszczyć się dwoma nowymi obiektami – Quadrille Conference & Spa oraz Courtyard by Marriott, które zorientowane są na klienta biznesowego. Nie jest to jednak koniec rozwoju lokalnej oferty noclegowej. W 2015 roku ogłoszono kilkanaście kolejnych inwestycji hotelarskich. W Gdańsku o nowe obiekty na początku 2016 roku wzbogaciły się już okolice Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy (Hotel Faros), Śródmieście (Hotel Almond) czy Dolne Miasto (Hotel Sadova), a w Sopocie swoje otwarcie miał Hotel Mohlo. Widać więc, że lokalny rynek hotelowy widzi dalsze możliwości rozwoju, które wykorzystują nowi i dotychczasowi inwestorzy.

Inwestycje konferencyjne
W województwie pomorskim funkcjonuje ponad 200 obiektów mogących pełnić funkcje konferencyjne. 158 spośród nich zostało uwzględnionych w najnowszym Katalogu Obiektów Konferencyjnych wydanym przez Gdańsk Convention Bureau (Gdańsk – 76, Sopot – 12, Gdynia – 20, Region – 50). Oferują one zarówno kameralne sale, odpowiednie na narady biznesowe czy spotkania z kontrahentami, jak i przestrzenie mogące pomieścić kilkaset lub kilka tysięcy osób. W 2015 roku w lokalnej ofercie konferencyjnej zaszły pozytywne zmiany, zarówno pod kątem liczby obiektów, jak i ich standardu. Gdyńska baza konferencyjna powiększyła się o dedykowane klientowi biznesowemu obiekty noclegowe z zapleczem konferencyjnym (wspomniane już – Quadrille Conference & Spa oraz Courtyard by Marriott). Z kolei Gdańsk Wrzeszcz, czyli dzielnica o charakterze biznesowo-handlowym, wzbogacił się o przestrzeń Garnizonu, w której znajdują nowe obiekty kulturalno-rozrywkowe i restauracje Eliksir oraz Stary Maneż. Istniejące już obiekty także dbają o to, by oferować uczestnikom spotkań jak najwyższy standard, czego przykładami są hotele Novotel Marina oraz Mercure Gdańsk Posejdon, które przeprowadziły w 2015 roku gruntowne remonty swoich zapleczy konferencyjnych.  

Dostępność komunikacyjna
Skomunikowanie Pomorza z innym rejonami kraju i kontynentu polepsza się z roku na rok. Rok 2015 zapisał się szczególnie pod kątem transportu kolejowego. Swoją inaugurację miały połączenia obsługiwane przez pociągi Pendolino, co znacząco podniosło komfort jazdy. Skróceniu uległ również czas podróży pomiędzy Trójmiastem a największymi polskimi miastami. Do Warszawy dostaniemy się w trzy godziny, do Krakowa – w pięć i pół, a do Wrocławia w zaledwie sześć godzin. Na standard podróżowania koleją pozytywnie wpływają też kolejne remonty peronów, których zwieńczeniem będzie planowany na 2016/17 rok gruntowny remont Dworca Gdańsk Główny.

Najwygodniejszym sposobem podróżowania pomiędzy Trójmiastem a zagranicznymi destynacjami pozostają połączenia lotnicze. Port Lotniczy im. Lecha Wałęsa kontynuuje rokroczny wzrost w liczbie obsłużonych pasażerów. W 2015 wyniosła ona 3 706 108, co stanowiło prawie 13 proc. wzrost w porównaniu do roku uprzedniego. W celu przystosowania przestrzeni do większego ruchu oraz zapewnienia wyższego komfortu podróży wybudowano nowy terminal przylotów T2, który zwiększył przepustowość lotniska z 5 do 7 mln pasażerów rocznie. Samoloty z Gdańska latały bezpośrednio aż do 54 destynacji i były obsługiwane przez ośmiu przewoźników. Znaczący wpływ na popularność Gdańska i Regionu wśród turystów zagranicznych ma funkcjonowanie bezpośrednich połączeń obsługiwanych przez tanie linie lotnicze. W 2015 roku efekt ten był szczególnie widoczny w przypadku krajów skandynawskich, których obywatele stanowili prawie 20 proc. wszystkich turystów w Gdańsku. Ten kierunek podróży wspierany jest dodatkowo przez kursowanie promów firm Stena Line i Polferries, które łączą odpowiednio Port Gdynia z Karlskroną i Port Gdańsk z Nynäshamn.

Rynek spotkań w Gdańsku i Pomorskim w świetle badań Gdańsk Convention Bureau
W toku przeprowadzonego badania, w roku 2015 odnotowano w województwie pomorskim łącznie 4 041 spotkań biznesowych, a więc o ponad tysiąc więcej niż w roku 2014 (wówczas odnotowano 2953 spotkania). W porównaniu do roku 2009, w którym w sprawozdaniach znalazły się 1 434 spotkania, nastąpił prawie trzykrotny wzrost ogólnej ich liczby.

W roku 2015, wzorem lat ubiegłych, najwięcej spotkań biznesowych odnotowano w Gdańsku, którego udział w pomorskim rynku spotkań ponownie przekroczył 80 proc.. W Regionie odnotowano 576 wydarzeń (14 proc. udział w rynku), a w Gdyni 129 (3 proc. udziału w rynku). Na czwartej pozycji mamy...

Cały artykuł publikujemy w:
NAJNOWSZE WYDANIE!
RYNEK HOTELARSKI W POLSCE - RAPORT 2016
- kliknij aby zapoznać się z pełną publikacją

Autorkami tekstu są
Dr Anna Kalinowska-Żeleźnik - Uniwersytet Gdański
Barbara Chmielewska - Gdańsk Convention Bureau GOT

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Komentarz

Komentarz dnia

Shell Polska: Dzielimy się naszym know-how

Marek Kulesza kierownik ds. rozwoju sieci partnerskiej Shell Polska

BROG B2B © BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij
TUTAJ, aby zapoznać się z naszą polityką prywatności oraz dowiedzieć się jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.