Ankieta IGHP: w obiektach niewielu gości, ceny poszły w dół

Udostępnij artykuł
Mimo dużych oczekiwań związanych z tzw. długim czerwcowym weekendem, tylko 11 proc. hoteli odnotowało frekwencję powyżej 40 proc. – wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej w czerwcu przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego wśród swoich członków. Według badania, 60 proc. otwartych hoteli realizuje niższe ceny, a 30 proc. na tym samym poziomie, co w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zdecydowana większość (aż 87 proc.) ma problemy z utrzymaniem płynności finansowej.

Z ankiety przeprowadzonej przez IGHP wynika, że po ogłoszeniu w marcu pandemii koronawirusa działalność operacyjną przerwało 84 proc. hoteli, z których co piąty nadal pozostaje zamknięty.

W pierwszych trzech tygodniach po otwarciu hoteli dominowała frekwencja gości do 10 proc. W tygodniu od 8 do 14 czerwca (Boże Ciało) mimo dużych oczekiwań związanych z tzw. długim weekendem, tylko 11 proc. hoteli odnotowało frekwencję powyżej 40 proc.

By pobudzić popyt na usługi hotelarskie, 60 proc. otwartych obiektów zdecydowało się wprowadzić niższe ceny, a 30 proc. pozostawiło je na tym samym poziomie, co w analogicznym okresie ubiegłego roku.

77 proc. hoteli miejskich i 45 proc. położonych poza miastami deklaruje na lipiec i sierpień br. stan rezerwacji nieprzekraczający 20 proc. posiadanych pokoi. W hotelach pozamiejskich frekwencję powyżej 40 proc. deklaruje tylko 23 proc. obiektów.

1/3 hoteli dokonała redukcji pracowników zatrudnionych na umowach o pracę.

ŚWIAT HOTELI: kwiecień-maj 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Ponad 93 proc. hoteli skorzystało z pomocy państwa w ramach tzw. tarcz. Dla co czwartego obiektu pomoc w przeliczeniu na jeden pokój nie przekroczyła kwoty 5 tys. zł, połowa otrzymała poniżej 7 tys. zł, a kolejne 25 proc. uzyskało więcej niż 9 tys. zł. Pozytywnie pomoc Państwa oceniło 5,5 proc. ankietowanych hoteli.

Trudności związane z utrzymaniem płynności finansowej ma zdecydowana większość, bo aż 87 proc. ankietowanych hoteli. 84 proc. hoteli nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności w 2020 roku.

W ankiecie online przeprowadzonej w dniach 15-16 czerwca 2020 roku przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego wzięło udział 256 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. 36 proc. z nich to obiekty sieciowe. 75 proc. hoteli położonych jest w miastach, a większość ankietowanych (79,3 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi. Dominującymi formami biznesu hotelowego są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (76 proc.).

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 25.06.2020
Aktualizacja: 25.06.2020