Badanie PMR: Hossa w branży HoReCa trwa

Udostępnij nas na:
[SPECJALNIE DLA NAS] Rynek w Polsce jest wart 30,9 mld zł, co oznacza, że w 2018 r. wzrósł 7 proc. rok do roku. Tak wysoka dynamika utrzymuje się od trzech lat, w związku z wciąż dobrą kondycją polskiej gospodarki oraz wzrostem krajowej konsumpcji. Co więcej, prognozy dla tego rynku są bardzo dobre. Potwierdzeniem są dane zaprezentowane w  raporcie PMR „Rynek HoReCa w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”.

Faktem jest, że Polacy coraz chętniej korzystają z oferty lokali gastronomicznych. Według  badania PMR przeprowadzonego w styczniu 2019 r., respondenci podkreślają, że w 2018 r. częściej odwiedzali lokale gastronomiczne niż w 2017 roku (szczególnie osoby z dużych miast o dobrej sytuacji finansowej i wysokim tempie życia). Jedynie 13 proc. wskazało, że bywało w lokalach gastronomicznych rzadziej niż w 2017 r. Pozytywne prognozy wskazują, że ten trend nie będzie ulegał zmianom.

Impulsem do rozwoju rynku gastronomicznego są niewątpliwie zmieniające się nawyki konsumentów, szybsze tempo życia, mniejsze rodziny, rosnące zarobki i budżety domowe (również za sprawą świadczeń) oraz rekordowo niskie (i wciąż spadające) bezrobocie. Także wygoda pozytywnie wpływają na zwiększenie liczby osób korzystających z gastronomii. W tym tych robiących to w sposób częsty. Również atrakcyjność Polski jako miejsca wypoczynku wśród zagranicznych turystów, korzystających również z gastronomii  wpłynie także pozytywnie na rozwój rynku. W efekcie, dynamika konsumpcji prywatnej pozostała silna, choć nieznacznie spowolniła w stosunku do 2017 r. W wyniku m.in. efektu wysokiej bazy oraz wygasania wpływu impulsu w postaci wprowadzenia programu Rodzina 500+.

Co więcej, pozytywne przełożenie na dochód rozporządzalny gospodarstw domowych miała stosunkowo niska inflacja (poniżej 2 proc.). Choć ceny surowców energetycznych istotnie wzrosły (w stosunku do 2017 r.), wciąż dość wolno rosnące ceny w strefie euro jak i wyhamowanie dynamiki cen żywności ustabilizowały inflację. W rezultacie był to dobry okres dla rynku usług gastronomicznych.

Z kolei hamulcem rozwoju rynku może być konkurencja w postaci  szerokiego kanału convenience, czyli produktów, które są substytutem typowej gastronomii, lub są jej częścią – jak kanapki, hot-dogi czy kawa. Takie punkty stanowią szczególną konkurencję dla barów szybkiej obsługi. Warto także dodać, że malejące bezrobocie i rosnące koszty zatrudnienia będą negatywnie odbijać się na rynku. Choć z drugiej strony jest coraz większa szansa na profesjonalizację zawodów gastronomicznych i odejście od trendu, że praca w tym zawodzie jest związana ze studiami czy początkiem kariery.

W 2018 roku 10 największych sieci wygenerowało szacowany udział w rynku gastronomicznym na poziomie 23 proc., co pokazuje, że rynek wciąż nie jest skonsolidowany. Obecnie  rynek jest zdominowany przez dwie firmy –  McDonald’s i AmRest. Posiadają one największą liczbę placówek, a także największą średnią obrotów. Pozostali typowi gracze stanowią jedynie tło. Z drugiej jednak strony, na wciąż dynamicznie rosnącym rynku nadal jest miejsce dla nowych graczy.

Według badania przeprowadzonego na potrzeby raportu w grudniu 2018 roku badani zapytani o typy lokali gastronomicznych, których im brakuje na rynku zdradzają sentyment do barów mlecznych. Na tego typu lokale zwraca uwagę w tym kontekście 37 proc. badanych (częściej osoby w wieku 55+ oraz z małych gospodarstw domowych). Lokale z tradycyjną kuchnią polską oraz lokale z egzotycznymi, orientalnymi kuchniami są dla około 30 proc. badanych typami lokali, których im brakuje na rynku. Na braki tego rodzaju lokali zwracają uwagę szczególnie mieszkańcy wsi i małych miejscowości, podczas gdy mieszkańcy największych miast istotnie rzadziej wskazują na zapotrzebowanie w tego typu lokale.

Autorką tekstu jest Karolina Szałas, retail analyst PMR
Materiał został przygotowany specjalnie dla naszej redakcji
na potrzeby publikacji

RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.