Badanie PMR: Polacy wciąż silnie przywiązani do rodzimej kuchni

Udostępnij nas na:
[SPECJALNIE DLA NAS]: Według  badania przeprowadzonego w styczniu 2019 r. wśród osób, które w ciągu trzech ostatnich miesięcy korzystały z usług gastronomicznych, cateringowych bądź hotelarskich, 85 proc. za jedną z najbardziej ulubionych kuchni uważa kuchnię rodzimą.

Prawie połowa wskazuje, że ulubioną kuchnią jest kuchnia z regionów Polski. Polska kuchnia to typ mocniej doceniany w małych miejscowościach oraz wśród tych, którzy raczej częściej zamawiają na wynos lub na dowóz niż stołują się w lokalu na miejscu. To kuchnia rzadziej preferowana również w przypadku osób o większym dochodzie.

Z kolei 73 proc. badanych to zwolennicy kuchni włoskiej. Popularność kuchni polskiej i włoskiej jest zdecydowanie dominująca (w porównaniu do innych rodzajów kuchni narodowych). Włoska kuchnia to szczególnie ulubiony typ przez kobiety i osoby młode.

Na podobnym poziomie (ponad 30 proc. wskazań na ulubioną) znajdują się kuchnie amerykańska i orientalna (chińska, tajska, wietnamska). Amerykańska kuchnia jest szczególnie doceniana przez najmłodszych badanych, kuchnia orientalna z kolei to częściej preferowany typ przez badanych z największych miast (zdecydowanie słabiej „lubiana” na wsiach).

Jeśli zamawiamy jedzenie na dowóz, najczęściej robimy to przez telefon

Z kolei, jeśli Polacy decydują się na zamawianie posiłków na dowóz, w dalszym ciągu telefon jest najczęściej wybieranym sposobem. Jednak coraz częściej Polacy składają zamówienia przez internet (w tym za pomocą mobilnych aplikacji). Sprzyja temu niewątpliwie obecność i rosnąca w ostatnim czasie popularność na polskim rynku takich agregatorów, jak Pyszne.pl, PizzaPortal.pl czy lunching.pl, które skupiają oferty różnego typu restauracji, organizując dostawę jedzenia od nich do klienta. Z ich usług korzystają szczególnie osoby młode, pracujące, niemające czasu na regularne gotowanie w ciągu tygodnia.

Wśród osób, które zamawiały ostatnio (w przeciągu ostatnich 3 miesięcy) posiłek na dowóz z lokalu gastronomicznego lub przedsiębiorstwa świadczącego usługi cateringowe, najbardziej popularnym medium zamówienia jest telefon – 72 proc. Przez Internet lub aplikację zamawia prawie ¼ badanych. Telefon zyskuje na popularności w małych miejscowościach (84 proc.) a Internet lub aplikacje w największych (41 proc.).

Autorską tekstu jest Karolina Szałas,
retail analyst PMR

Materiał został przygotowany specjalnie dla naszej redakcji
na potrzeby publikacji

RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.