Nawet co drugi Polak, przynajmniej raz w roku, decyduje się na weekendowy pobyt w hotelu w naszym kraju. Najczęściej za jedną noc płacimy od 100 do 200 zł i to właśnie cena jest najważniejszym kryterium wyboru obiektu. Na kolejnych miejscach znajduje się dogodna lokalizacja, standard i jedzenie.
Tylko jedna piąta Polaków przy wyborze hotelu bierze pod uwagę usługi jak siłownia czy SPA – wynika z badania zleconego przez CBRE. Eksperci firmy wskazują, że w Polsce powstaje coraz więcej hoteli międzynarodowych sieci, głównie trzy- i czterogwiazdkowych, co jest adekwatne do potrzeb naszego rynku. Obiekty te oferują ujednolicone standardy, przy często bardzo atrakcyjnej cenie.
Rynek hotelowy w Polsce szybko się rozwija, zarówno pod kątem popytu na miejsca noclegowe, jak i podaży pokoi. Hotele cieszą się coraz większą popularnością wśród krajowych turystów, których przyjazdy osiągają rekordowe poziomy. Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że Polacy szukają głównie obiektów trzy- lub czterogwiazdkowych w cenie najlepiej do 200 zł za noc. Dodatkowo, powstające lub już istniejące międzynarodowe marki hoteli, przyciągają więcej turystów zagranicznych, którzy mogą być przywiązani do określonych standardów. A w globalnych sieciach hotelowych mamy gwarancję, że otrzymamy mniej więcej taki sam poziom obsługi w dowolnym miejscu – mówi Agnieszka Topczewska, starszy konsultant w dziale hotelowym w CBRE.
RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
Wyjazdy weekendowe w cenie
Z badania CBRE wynika, że trzy czwarte Polaków zdecydowało się na pobyt w hotelu w 2019 roku w związku z wypoczynkiem lub wyjazdem na weekend. Najważniejszym kryterium wyboru dla aż 76 proc. krajowych turystów była cena. Niemal połowa respondentów płaciła średnio 100-200 zł za noc, mniej niż 100 zł zadeklarowało 27 proc. osób, a jedna piąta – od 200 do 300 zł. Na wyższe kwoty, przekraczające 300 zł za noc pozwalało sobie jedynie 5 proc. zapytanych.
Na drugim miejscu ważnych kryteriów przy wyborze hotelu znalazła się lokalizacja, którą wskazało 69 proc. Polaków. Podium zamyka standard obiektu, ważny dla 49 proc. osób, choć warto tutaj zwrócić uwagę, że zauważalnie większe znaczenie miał on dla kobiet niż dla mężczyzn. Tuż za podium znalazło się jedzenie, które jest kluczowym kryterium dla 41 proc. zapytanych. Co ciekawe, najważniejsze jest dla najmłodszych osób, w wieku od 18 do 24 roku życia – w tej grupie wyniki sięgnęły 53 proc., a najmniej ważne dla osób w wieku powyżej 55 lat. Większość Polaków nie ma wygórowanych oczekiwań w zakresie usług oferowanych w hotelu – na obsługę zwraca uwagę jedna czwarta z nas (24 proc. ), SPA i siłowni poszukuje tylko 19 proc. osób.
Trzy gwiazdki na topie
Już 4 na 10 Polaków zapytanych o najczęściej wybierany standard hotelu wskazuje na obiekty trzygwiazdkowe, 27 proc. decyduje się na cztery gwiazdki, a w najbardziej luksusowych obiektach o najwyższej liczbie pięciu gwiazdek, spędzało weekendy tylko 6 proc. Polaków. Eksperci CBRE, wskazują, że teraz w Polsce powstaje najwięcej obiektów właśnie trzy- i czterogwiazdkowych, co z punktu widzenia zapotrzebowania na rynku i preferencji gości jest dobrą strategią.
Metodologia badania:
Badanie przeprowadzono na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1080 osób. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 1-4 lutego 2020 roku. Metoda: CAWI.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.