Cushman & Wakefield: Na rynku hotelowym następuje stabilizacja

Udostępnij nas na:
Porównując kluczowe wskaźniki efektywności za rok 2016 i 2017 możemy wciąż mówić o bardzo dobrej kondycji rynku hotelowego w Polsce. Średnia cena i przychód za jeden pokój wzrosły odpowiednio o 14,8 proc. oraz 15,4 proc. Porównując pierwszą połowę roku 2018 i 2017 możemy mówić o wzroście RevPAR o 2 proc. oraz średniej ceny za pokój o 2 proc. przy obłożeniu utrzymującym się na praktycznie niezmienionym poziomie. Rynek się ustabilizował, co oznacza, że pod koniec roku nie spodziewamy się już tak spektakularnych wzrostów, jak w latach ubiegłych.

Podaż

W Polsce mamy ponad 2,7 tys. skategoryzowanych hoteli dysponujących 262 605 miejscami noclegowymi w około 131 789 pokojach. Większość z nich to obiekty trzygwiazdkowe. Hotele sieciowe w Polsce stanowią wciąż zaledwie ok. 11 proc.

W największych polskich miastach aktualnie jest kilkadziesiąt obiektów w budowie. W Warszawie – około 20, co oznacza, że do 2020 roku w stolicy przybędzie ok. 3 tys. nowych pokoi. Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy rynek zaabsorbuje w pełni planowaną podaż. Patrząc na obecne wyniki hoteli zlokalizowanych w centrum miasta, możemy prognozować, że centralnie zlokalizowane inwestycje również będą cieszyć się sukcesem operacyjnym. Biorąc pod uwagę lokalizacje typowo turystyczne dużym zainteresowaniem inwestorów cieszy się wciąż polskie wybrzeże. Rosnący popyt na usługi hotelowe w miejscowościach turystycznych zachęcił sieci do zainteresowania się polskim kurortami. Nowe hotele sieciowe powstaną m.in. w Kołobrzegu, Zakopanem, Szklarskiej Porębie i Sopocie.

Obserwujemy wzrost zainteresowania inwestorów obiektami będącymi destynacjami samymi w sobie, co oznacza, że dzięki szerokiemu wachlarzowi usług i swoim unikatowym cechom to hotel, a nie sama lokalizacja, stanowi magnes przyciągający gości. Tego rodzaju obiekty powstają coraz częściej w miejscowościach bez tradycji turystycznych, ale bardzo dobrze skomunikowanych z głównymi ośrodkami miejskimi.

Rynek transakcyjny

Rok 2017 dla rynku był rekordowy zarówno pod względem liczby transakcji, jak i ich wolumenu, który oscylował w granicach 360 mln EUR. Do najważniejszych transakcji należy sprzedaż sześciu hoteli z portfolio Warimpexu, sprzedaż hotelu Radisson Blu w Warszawie oraz hotelu Sheraton Kraków. Przewidujemy, że dobre wyniki branży hotelowej oraz kompresja stóp zwrotu z transakcji hotelowych będą zachęcać inwestorów międzynarodowych i lokalnych do większej aktywności na tym rynku. Duże fundusze inwestycyjne poszukują produktów o wysokim wolumenie, dlatego przewidujemy, że w najbliższym czasie mogą mieć miejsce transakcje portfelowe.

Tekst został przygotowany na potrzeby:
RYNEK HOTELARSKI W POLSCE RAPORT 2018
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Nowe otwarcia

Do najważniejszych otwarć tego roku z pewnością można zaliczyć Raffles Europejski Warsaw, który został otwarty wraz z początkiem czerwca. Jest to z pewnością wyjątkowa inwestycja, ponieważ mamy do czynienia zarówno z renowacją historycznego hotelu Europejskiego, jak i debiutem luksusowej marki Raffles w Polsce. Innymi ciekawymi otwarciami planowanymi na ten rok będą z pewnością hotel Warszawa w dawnym budynku Prudential czy też Moxy Warsaw Praga, który będzie pierwszym hotelem Moxy (marka należąca do sieci hotelowej Marriott) w Polsce. Będzie funkcjonował jako część zrewitalizowanego Centrum Praskiego Koneser.

Trendy

Prognozujemy, że projekty typu mixed use, czyli obiekty łączące różne funkcje (np. hotelową, biurową i handlową) wciąż będą popularne. Tego typu hotele w większości przypadków funkcjonują w oparciu o umowy leasingu. Dzięki kompresji stóp zwrotu z inwestycji na rynku hotelowym coraz więcej inwestorów rozważa również konwersję budynków biurowych na hotele.

Biorąc pod uwagę dużą konkurencję ze strony prywatnych obiektów wynajmowanych poprzez takie platformy, jak Airbnb na rynku pojawia się bardzo dużo nowych projektów typu „serviced apartments” oraz aparthoteli. W najbliższym czasie możemy spodziewać się pojawienia się w Polsce nowych międzynarodowych marek aparthoteli, takich jak: Staybridge Suites (IHG), czy Adagio (AccorHotels).

Wciąż możemy mówić o modzie na tzw. marki lifestyle’owe bądź też brandy stworzone z myślą o Millenialsach. Na polskim rynku już wkrótce pojawią się np. Moxy oraz Radisson Red (marka należąca do Carlson Rezidor).

Autorką jest Maria Zielińska
starszy doradca ds. rynku hotelowego
Cushman & Wakefield

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.