Czajnikowy.pl: Zimowy sposób na herbatę

Udostępnij nas na:
Kiedy za oknem mróz, dobrze jest rozgrzać się ciepłą herbatą. Przygotowałem najlepsze przepisy na rozgrzewające herbaty oraz zestawiłem wszystkie dodatki do herbaty, które sprawią, że zrobi nam się ciepło w zimne, ciemne wieczory.

W zimie powinniśmy pić czarną herbatę, która nawet zupełnie czysta (bez dodatków) znakomicie rozgrzewa. Kiedy wracamy zziębnięci do domu, odradzamy parzenie zielonej herbaty na początek. Zimą powinniśmy pić herbaty fermentowane lub półfermentowane: czarną, czerwoną, oolong.

Czarną herbatę parzymy świeżo zagotowaną wodą przez około 1-3 minuty. Do kubka (250 ml) wsypujemy 2-3 łyżeczki czarnej herbaty i odcedzamy po upływie wybranego przez nas czasu. Nie poleca się zostawiać liści w kubku, gdyż filtrowanie naparu przez zęby nie należy do najprzyjemniejszych rzeczy, a i ze względu na cytrynę (o tym w dalszej części tekstu).

Dodatki do herbaty, które najlepiej rozgrzewają w zimie

Cytryna, chociaż kwaśna, zawiera dużo witaminy C. Dzięki rutynie zapobiega utracie tej cennej witaminy z naszego organizmu. Cytryna wspomaga trawienie oraz oczyszcza organizm. Należy pamiętać, że liście herbaty zawierają w niewielkim stopniu glin, a kiedy dodamy do nich cytrynę, powstaje cytrynian glinu, który jest zdecydowanie niekorzystny dla naszego organizmu. Dlatego, żeby temu zapobiec, zaparzoną herbatę należy oddzielić od fusów i dopiero wtedy bezpiecznie dodać cytrynę.

Przepis: 5 gramów czarnej herbaty parzymy wodą o temperaturze 95C (świeżo zagotowaną) w kubku o pojemności 250 ml przez 2-3 minuty. Oddzielamy liście herbaty od naparu, a następnie dodajemy 2 plasterki cytryny.

Imbir działa rozgrzewająco, podnosi odporność organizmu, dezynfekuje oraz wspomaga pracę układu pokarmowego. Łyżeczkę startego imbiru można dodawać do herbaty w dowolnym momencie.

Przepis: 5-6 gramów czarnej herbaty oraz starty świeży imbir (1-2 łyżeczki) zaparzamy wodą o temperaturze 95*C (świeżo zagotowaną) w kubku o pojemności 250 ml przez 2-3 minuty. Po zaparzeniu możemy dla wzmocnienia smaku oraz większego rozgrzania dodać do naszego odcedzonego naparu dodać 2 plasterki cytryny.

Nie tylko czarna herbata na zimę

Picie herbaty wspomaga organizm każdego dnia, ponieważ jest ona źródłem wielu składników odżywczych oraz przeciwutleniaczy. W okresie zimowym pomaga zmobilizować system odpornościowy, a odpowiednio zaparzona działa pobudzająco, dzięki kofeinie, która stawia na nogi. Należy zwrócić uwagę, że bardzo często wersje „extra, strong” leków na przeziębienie są wzbogacone o kofeinę w dużym stężeniu.

Czerwona herbata ma działanie bakteriobójcze, pomaga obniżyć temperaturę ciała (dlatego w zimie nie polecamy jej pić w bardzo dużych ilościach), ale przy tym oczyszcza organizm z toksyn i uspokaja.

Herbata oolong wspiera odporność, poprawia przemianę materii i podobnie jak czerwona herbata ma działanie bakteriobójcze.

Zimowa herbata Masala Chai rozgrzewa i dodaje energii

Tradycyjna indyjska herbata Masala Chai to mieszanka imbiru, cynamonu, goździków oraz kardamonu. Połączenie przypraw, mleka, czarnej herbaty oraz cukru sprawia, że Masala Chai to ulubiona przez nas herbata do picia w zimie. Jej słodko-mleczny aromat w połączeniu z pikantnymi przyprawami sprawia, że zima staje się zdecydowanie przyjemniejsza.

Co potrzebujemy do przygotowania rozgrzewającej herbaty Masala Chai? 0,5 l mleka, 3-4 łyżeczki mocnej czarnej herbaty, starty imbir (2-3 łyżeczki), ziarna kardamonu (2-3 łyżeczki), 1 łyżeczkę cynamonu, 5-8 goździków, 100 ml wody, 3-4 łyżeczki cukru (rekomendujemy trzcinowy).

Przepis na Masala Chai:

  1. Do garnka wlewamy 100 ml zimnej wody oraz wszystkie przyprawy: imbir, kardamon, cynamon i goździki. Na małym gazie gotujemy przez 5-10 minut (obserwując, żeby cała woda nie wyparowała).
  2. Dolewamy 0,5 l mleka i ostrożnie doprowadzamy do wrzenia. Kiedy nasza herbata się zagotuje, wyłączamy grzanie. Wsypujemy 3-4 łyżeczki czarnej herbaty, dokładnie mieszamy i pozostawiamy pod przykryciem na 7-8 minut.
  3. Naszą rozgrzewająca herbatę wystarczy już tylko przecedzić do kubków i dosłodzić do smaku.

Autorem tekstu jest Patryk Płuciennik
wydawca serwisu Czajnikowy.pl

SWEETS & COFFEE – Grudzień 2018
> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.