Czego Polacy oczekują od hoteli?

Udostępnij artykuł
Od lat rośnie zainteresowanie hotelami w Polsce – zwiększa się zarówno podaż, jak i popyt. Wraz ze wzrostem popularności tego rodzaju usług idzie również w parze nieustający ich rozwój. Firmy odpowiedzialne za hotele wprowadzają rozwiązania, które zwiększają komfort wypoczynku i powodują, że staje się jeszcze atrakcyjniejszy. Czego goście oczekują od hoteli?
Rośnie liczba turystów

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w pierwszej połowie 2019 roku z bazy noclegowej skorzystało o 6,1 proc. turystów więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Gośćmi obiektów noclegowych było 16,1 mln turystów, z czego 3,3 mln to osoby z zagranicy. W przypadku liczby turystów zagranicznych również odnotowano wzrost – o 4,5 proc. Goście najczęściej decydowali się na miejsca noclegowe w hotelach – wybrało je 78,2 proc. badanych, czyli 12,6 mln osób. Jeśli chodzi o turystów zagranicznych hotele cieszyły się jeszcze większym zainteresowaniem – ich gośćmi było aż 89 proc. ankietowanych. Statystyki pokazują, że turyści stawiają na wysoki standard – o 10 proc. zmniejszyło się zainteresowanie noclegami w schroniskach młodzieżowych, a o 5,6 proc. w domach wycieczkowych.

Coraz większa popularność miejsc noclegowych w hotelach ma kilka przyczyn. Jedną z nich jest rosnąca liczba turystów. Dla gości hoteli bardzo duże znaczenie mają również nowoczesne technologie, które często dostępne są w tego typu obiektach. Badanie dotyczące opinii użytkowników na temat nowoczesnych urządzeń w cztero- i pięciogwiazdkowych hotelach przeprowadziła firma SW Research. 60,3 proc. osób udzielających odpowiedzi oceniło pozytywnie jakość sprzętów dostępnych w obiektach noclegowych, a 26,6 proc. uznało ją za bardzo dobrą. Niezmiennie najbardziej dostrzeganym sprzętem w hotelu jest telewizor – zauważa go 87,6 proc. respondentów. Goście doceniają, jeśli telewizor pozwala nie tylko na oglądanie ulubionych kanałów, ale również na zarządzanie innymi sprzętami, takimi jak klimatyzacja czy oświetlenie. Goście zwracają również uwagę na:
· klimatyzację – 87 proc.,
· router – 75 proc.,
· panele do sterowania oświetleniem czy temperaturą – 39,9 proc.,
· oczyszczacz powietrza – 39 proc.

Telewizor jest dla badanych bardzo ważnym elementem wyposażenia pokoju hotelowego. Aż 80 proc. z nich oczekuje możliwości odtwarzania na tym urządzeniu swoich ulubionych filmów i piosenek ze smartfona. 78 proc. ankietowanych chciałoby mieć możliwość zamawiania za pośrednictwem telewizora jedzenia, prania czy masażu. Goście hotelowi zauważają również:
· ekrany dotykowe – 23,8 proc.,
· ekrany reklamowe – 32,5 proc.,
· ściany ekranów – 14,5 proc.

Nowoczesne rozwiązania technologiczne w hotelach mają bardzo duży wpływ na zadowolenie gości z pobytu w nich. Aż 98 proc. obiektów uznanych za zaawansowane technologicznie oceniono pozytywnie. Duży wpływ na ogólne zadowolenie z hotelu ma również jakość sprzętu. Tam, gdzie była ona oceniona wysoko, aż 99 proc. gości uznało obiekt za godny zainteresowania. Aż 81 proc. badanych przyznało, że poleciłoby innym hotel, który jest zaawansowany technologicznie.

Wyniki badania pokazują, że dostęp do nowoczesnych technologii to obecnie konieczność w hotelach. Goście doceniają, kiedy dostępne rozwiązania ułatwiają im wypoczynek, np. mogą za ich pomocą zobaczyć na ekranie telewizora, ile osób aktualnie korzysta z basenu czy z sali zabaw dla dzieci. To bardzo wygodne rozwiązanie, szczególnie w dużych obiektach. Podstawą jest zapewnienie gościom telewizji i internetu. Hotele nie mają z tym większego problemu – rozwiązaniem jest telewizja hotelowa w ofercie UPC Biznes. Dzięki tej usłudze prowadzący takie obiekty nie muszą sami nabywać praw do odtwarzania telewizji w pomieszczeniach hotelowych. Telewizja hotelowa w ofercie UPC dopasowywana jest do profilu gości danego obiektu. W ten sposób firmy zapewniają np. osobom z innych krajów telewizję w obcych językach. Jednocześnie właściciele hotelu mogą również wdrożyć szybki internet do 10 Gb/s, który zapewni wysoką prędkość wszystkim gościom.

Artykuł powstał we współpracy z firmą UPC.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 27.02.2020
Aktualizacja: 27.02.2020