Dyrektor rozwoju Etno Cafe: Rośnie popyt na cold brew coffee

Udostępnij nas na:

Komentuje Zbigniew Dolata, dyrektor ds. rozwoju Etno Cafe

Doszliśmy do etapu, w którym świadomość konsumentów kawy jest naprawdę wysoka. To oznacza z jednej strony rosnący popyt na produkty kraftowe, z drugiej – zmianę strategii masowych producentów, którzy próbują wzorować się na kraftowych palarniach, stawiając na odświeżony marketing i bardziej świadomy wypał. 

Na rynku palarni i kawiarni mamy do czynienia jednocześnie z umacnianiem się dużych marek i wysypem niewielkich graczy. Z jednej strony istnieją duże palarnie, które osiągają już poziom wypału rzędu ponad 100 ton rocznie, a z drugiej – coraz więcej mikropalarni. Jeśli chodzi o te pierwsze, to wyraźnie krystalizuje się czołówka (Etno Cafe, Coffee Zone). Elementem łączącym obydwa segmenty jest to, że zarówno mali, jak i duzi gracze tworzą wokół siebie społeczności świadomych fanów kawy. 

Podobnie jest na rynku kawiarnianym. Z jednej strony, mamy duże kawiarnie sieciowe, z drugiej, pojedyncze autorskie koncepty. Ludzie coraz częściej szukają czegoś pośrodku, co zapewni im klimat mniejszej kawiarni, ale da jednocześnie bezpieczeństwo wyboru i stałości smaku. Etno Cafe, największy polski gracz, ma już 20 lokali, w tym sześć w samej Warszawie. Każda z nich ma inny charakter dostosowany do miejsca, w jakim się znajduje, ale łączy je podejście do kawy i do gości. 

Na niedawnym World of Coffee w Berlinie nasze stoisko odwiedziły tysiące osób z całego świata zainteresowanych Cold Brew Coffee. Rosnący popyt na ten produkt śledzimy też w kraju. Jego sprzedaż rośnie nie tylko w naszych kawiarniach, ale też w dużych sieciach detalicznych, np. Żabce. Rozwój wysokiej jakości produktów RTD opartych o kraftową kawę – to z pewnościa trend, który będzie się umacniał. Żeby odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku, uruchomiliśmy właśnie nową, znacznie wydajniejszą linię do produkcji Cold Brew Coffee. 

Coraz większą popularnością cieszą się też warsztaty kawowe, które są świetnym narzędziem tworzenia społeczności poprzez edukację. Zazwyczaj miejsca na spotkania z naszymi baristami i szkoleniowcami, rozchodzą się w ciągu kilku minut. Pojawia się na nich średnio kilkadziesiąt osób chcących nauczyć się alternatywnych metod zaparzania kawy, czy profesjonalnego łączenia kawy z mlekiem. Śmiało można powiedzieć, że na rynku kawy kraftowej obserwujemy przejście od modelu konsumenta do modelu prosumenta. 

Z tym procesem łączą się zmiany dotyczące smaku. Coraz bardziej docenia się czystą kawę bez dodatku mleka, syropów, bitej śmietany czy cukru. Ludzie coraz chętniej wybierają też kawy przelewowe. 

Ten rok jest dla nas wyjątkowy, bo rozpoczęliśmy proces tworzenia pierwszego w Polsce ekosystemu kawowego opartego na idei gospodarki obiegu zamkniętego. Postanowiliśmy wziąć odpowiedzialność za odpady i zmniejszyć ich produkcję do minimum. Wprowadziliśmy już do kawiarni ekologiczny papier, biodegradowalne opakowania na wynos i zniżki dla wszystkich, którzy zamówią kawę we własnym kubku. Jako pierwsza duża sieć w Polsce zastąpiliśmy też plastikowe słomki biodegradowalnymi. Do tego nawiązaliśmy współpracę z kilkoma markami, które myślą podobnie jak my, m.in. z producentem kosmetyków Organique, z którym pracujemy nad kosmetykami powstałymi z fusów i odpadów po produkcji Cold Brew Coffee i naturalnych olejków. Badamy też wykorzystanie odpadów kawowych do produkcji m.in suplemetnów diety czy brykietu. Wzięcie odpowiedzialności za całość procesów związanych z produkcją kawy jest z pewnością celem, do którego krok po kroku, będzie zbliżać się coraz większa liczba producentów kawy. 

Komentarz powstał specjalnie na potrzeby publikacji:
RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE – RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.