Epidemia nie zgasiła wakacyjnego optymizmu Polaków

Udostępnij artykuł
Firma Profitroom, obsługując systemy rezerwacji większości polskich hoteli, spytała ponad 10 tys. gości o plany wakacyjne. Przygniatająca większość respondentów nie zamierza z nich rezygnować. Podczas, gdy wakacje zagraniczne stoją pod znakiem zapytania, aż 93 proc. badanych w tym roku stawia na Polskę. Wybierając hotel czy ośrodek kierować się jednak będziemy oferowanymi standardami higieny i bezpieczeństwa.

To dobra nowina dla krajowych organizatorów wypoczynku. Autorzy badań sprawdzili na ile epidemia wpłynie na plany wakacyjne Polaków. Chcieliśmy uzyskać możliwie najbardziej wiarygodny przegląd sytuacji związanej z popytem na wyjazdy i wymagania gości hotelowych – wyjaśnia Marcin Dragan, założyciel Profitroom. Wyniki są jednoznaczne.

Aż 80 proc. wszystkich respondentów planuje w tym roku wyjazd wakacyjny, ale ponad 90 proc. z nich zamierza wypocząć w kraju. Zdecydowana większość Polaków wciąż czeka na rozwój sytuacji i jeszcze nie dokonała rezerwacji pobytów.

Wśród ankietowanych dominuje chęć wyjazdu w miesiącach lipcu-sierpniu (67,7 proc.), ale wiele osób (36,8 proc.) zakłada również możliwość wyjazdu na początku jesieni (wrzesień-październik).

W tym roku większość Polaków wyjedzie na urlop tygodniowy, na dwutygodniowe pozwoli sobie co trzecia osoba. Wpływ epidemii widać w odpowiedziach na pytania związane z zabezpieczaniem obiektów. W tym roku bardziej niż zwykle zachowanie wzmożonej higieny i procedur bezpieczeństwa będzie decydowało o wyborze miejsca spędzenia urlopu – komentuje Marcin Dragan. Niemal 90 proc. Polaków uważa, że przygotowanie hoteli pod kątem bezpieczeństwa epidemicznego jest istotne. Najczęściej wymieniane przez respondentów działania to częsta dezynfekcja powierzchni wspólnych, punkty do dezynfekcji rąk, zmiany w funkcjonowaniu restauracji czy ograniczenie liczby przebywających w miejscach wspólnych.

Pomimo niestabilnej sytuacji na rynku pracy dla 61,2 proc. Polaków budżet na wakacje w 2020 roku pozostanie na zbliżonym poziomie do tego sprzed roku. Co czwarta rodzina będzie zmuszona wydać mniej. Ale aż 10 proc. badanych gotowa jest wydać na tegoroczne wakacje więcej.

Dla ekonomisty, prof. Jacka Trębeckiego z UEP w Poznaniu wyniki nie są zaskoczeniem. Wyjazd na wakacje dla większości rodzin stał się corocznym rytuałem, z którego niechętnie rezygnujemy. Co najwyżej dostosujemy plany do możliwości finansowych.

Inne konsekwencje widzi Marcin Dragan: Jeśli deklaracje respondentów okażą się prawdziwe, nie dla wszystkich chętnych może wystarczyć miejsc. Tym bardziej, że otwarcie hoteli planowane jest dopiero w drugim etapie “odmrażania” gospodarki.

Badanie „Ogólnopolskie badanie gości hotelowych – wypoczynek 2020” przeprowadzono metodą panelu online w drugiej połowie kwietnia 2020 r.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 22.04.2020
Aktualizacja: 22.04.2020