Gastronomia napędza rozwój centrów handlowych

Udostępnij nas na:
Segment food & beverage zajmuje coraz więcej powierzchni w galeriach. Jeszcze dekadę temu restauracje i kawiarnie stanowiły zaledwie 5 proc. oferty. Dziś ich udział sięga nawet 10-15 proc. – czytamy w raporcie “The Successful Integration of Food & Beverage Within Retail Real Estate”, stworzonym przez ICSC.

Ten sektor ma coraz większy udział w ofercie centrów handlowych oraz coraz większy wpływ na footfall, pozycjonowanie oraz sukces rynkowy. Ten trend będzie się umacniał, przekonują eksperci.

Rynek się rozpędza

Kolejne lata mają przynieść dalszy wzrost. Jak szacują eksperci, do 2025 roku udział gastronomii w tenant mix’ie niektórych centrów handlowych obecnych na rynku od lat może wynieść nawet 20 proc. Jeszcze większy ma być w przypadku obiektów debiutujących na rynku, sięgając 25 proc.

W ostatnich pięciu latach widać wyraźny wzrost roli gastronomii w tenant mix’ie. Przybywa lokali wokół stref food court, ale także poza nimi np. na pasażach handlowych. Także same strefy gastronomiczne przechodzą ewolucję, poszerzając swoje tradycyjne funkcje. Rośnie także liczba marek F&B, zainteresowanych działalnością w galeriach, a także ciekawych konceptów gastronomicznych, dotąd nieobecnych w centrach handlowych – mówi Anna Malcharek, dyrektor zarządzająca Gemini Holding.

Zdaniem przedstawicieli rynku, wpływ na to ma klika czynników. Po pierwsze, zmiana pokoleniowa. O tym, jak wyglądają oferty galerii decydują dziś pokolenia milenialsów i post milenialsów. Pokolenie to nie traktuje galerii już jak “świątyń handlu”, ale jak miejsca spotkań. To powoduje zmiany w tenant mix’ach i zwrócenie się m.in. ku ofercie spędzania czasu wolnego, którego integralną częścią jest gastronomia.

Po drugie, gastronomiczny rozwój nakręca moda na jedzenie na mieście. W efekcie, liczba lokali w Polsce rośnie w tempie 20 proc. rocznie, czytamy w badaniach Gfk. Co więcej, 60 proc. Polaków deklaruje, że korzysta regularnie z restauracji i kawiarni. Statystyczny Polak miesięcznie na wizyty w tych lokalach wydaje średnio 100 zł.

Rynek znalazł się dziś w dobrym momencie. Z jednej strony, mamy nakręcający się trend i oczekiwania klienta, z drugiej strony coraz większą otwartość rynku retail na zmiany w miksie najemców, ale także w przestrzeni centrum handlowego. W efekcie, obserwujemy w Polsce prawdziwy restauracyjny boom, który udziela się także galeriom. Te stają się prawdziwym beneficjentem nowej mody – mówi Malcharek.

Więcej ciekawych konceptów

Widać to zarówno w rosnącym footfall’u w centrach, które skupiają swoją uwagę na gastronomii, jak i w rozwoju konceptów. Jeszcze dekadę temu w centrach handlowych dominowały restauracje fast food (speed eating) oraz kawiarnie w formacie refuel&relax. Dziś coraz częściej pojawiają się lokale z kategorii impusle (np. lodziarnie), fast casual (np. Pizza Hut) czy casual dining, czyli z obsługą kelnerską. Rośnie także liczba miejsc w formacie finer dining, social drinking i gourmet food.

Działy leasingu wsłuchują się także coraz bardziej w badania rynku i oczekiwania klienta, co widać chociażby w rozwoju oferty kuchni świata. Tutaj obok najpopularniejszej w Polsce kuchni włoskiej i polskiej, coraz częściej znaleźć można restauracje z kuchnią blisko – i dalekowschodnią, meksykańską czy tex-mex. Rośnie także liczba lokali wegańskich i wegetariańskich.

Oferta gastronomiczna staje się coraz ciekawsza, ale także coraz bardziej “inlclusive”, czyli otwarta na różne gusta i diety, w tym zdrowotne – mówi Malcharek.

Gemini stawia na gastronomię i czas wolny

To przekłada się na wyniki. Widać to np. w centrach należących do Gemini Holding. Inwestor ten od lat stawia na rozwój oferty kulinarnej w swoich obiektach. Widać to na przykładzie Gemini Park Bielsko-Biała.

W 2019 roku poziom komercjalizacji strefy food court osiągnął tutaj 100 proc (m.in. Pizza Hut, McDonald’s, KFC, Subway, Salad Fantasy, Sushi Samuraj, Silver Dragon). Cały segment gastronomii wypełnia tutaj już 13 lokali. 

Rozwój oferty gastronomicznej jest dla nas integralnym elementem rozwoju oferty spędzania czasu wolnego. Zwiększający się udział gastronomii pozwala nam nie tylko na umocnienie wizerunku rodzinnej galerii handlowo-rozrywkowej, ale także na budowanie przewagi rynkowej – mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Dzięki tak licznym restauracjom i kawiarniom, jesteśmy dziś na Podbeskidziu nie tylko jedną z najpopularniejszych destynacji zakupowych, ale także popularnym miejscem relaksu, chętnie wybieranym przez bielszczan, ale także przez przyjezdnych.  Fakt, że nasza oferta jest szeroka i zróżnicowana sprawia z kolei, że gastronomia nie tylko dopełnia tenant mix, jest także sama w sobie jednym z powodów wielu wizyt – dodaje.

Jest to zauważalne zwłaszcza w niedziele wolne od handlu. Gemini Park od czasu wejścia ustawy ograniczającej handel w niedzielę i święta promuje się jako centrum otwarte w każdą niedzielę. Jednym z elementów, który ma zachęcić klientów do wizyt – obok kina, fitness clubu czy parku rozrywki “W DECHE” – jest właśnie najszersza w regionie oferta gastronomiczna.

Dzięki realizowanej kampanii informacyjnej “SUPEROTWARTA”, zwracającej uwagę m.in. na restauracje i kawiarnie, w 2019 roku w porównaniu do 2018 centrum zanotowało aż 17 proc. wzrost footfall w niedziele wolne od handlu. Co więcej, niedzielna frekwencja stanowi już blisko 50 proc. średniej dziennej liczby odwiedzin notowanej w 2019 r.

Rozbudowa w 2014 roku, która pociągnęła za sobą rozwój oferty gastronomicznej, a następnie dalsze działania komercjalizacyjne w tym obszarze sprawiły, że w momencie wejścia ograniczenia mieliśmy gotową ofertę, dzięki której mogliśmy działać w niedzielę i stopniowo odrabiać straty w weekendy. Gastronomia stała się jednym z katalizatorów wzrostu footfall. Zwłaszcza, że ostatnie 2 lata przyniosły debiuty tak oczekiwanych marek jak McDonald’s, Silver Dragon czy Costa Coffee – dodaje.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.