Jak wynika z materiału przygotowanego specjalnie na potrzeby Rynku Gastronomicznego w Polsce – Raport 2019 – branża w Polsce od kilku lat rozkwita, rosnąc wartościowo ze znacznie większą dynamiką niż rynek detaliczny. Dynamicznemu rozwojowi wartościowemu towarzyszą również wzrosty ilościowe, zarówno w liczbie placówek, jak i w liczbie odwiedzających. Polski rynek zmienia się także pod względem jakościowym, rozwijają się same lokale, oferowane są coraz wyższej jakości posiłki i napoje, ale co za tym idzie – rosną także wymagania gości.
Rok 2018 był udany dla branży gastronomicznej przede wszystkim z powodu szczęśliwego splotu trzech okoliczności: korzystnej sytuacji gospodarczej, sprzyjającej pogody oraz dużego wydarzenia, jakim były Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej.
Koniunktura w Polsce w ubiegłym roku była wyjątkowo korzystna: wysokie PKB, rekordowo niskie bezrobocie, wciąż rosnące przeciętne wynagrodzenie – to wszystko wyraźnie odbiło się w wysokim wskaźniku nastrojów konsumenckich (w ostatnim kwartale 2018 przewyższającym nawet wartość wskaźnika dla Europy).
Ubiegły rok na długo zapadnie w pamięć z powodu wyjątkowo długiego i ciepłego lata. Wysokie temperatury i słoneczna pogoda utrzymywały się przez niemal pół roku, co w znaczącym stopniu wpłynęło na rozwój rynku gastronomicznego: zarówno na liczbę lokali gastronomicznych, zwłaszcza sezonowych, jak i na liczbę odwiedzających je gości.
Na rozwój rynku gastronomicznego mają wpływ także specjalne wydarzenia przy okazji których można przyciągnąć do lokalu rzesze klientów. W ubiegłym roku takim wydarzeniem był odbywający się na początku lata Mundial. Ponad połowa lokali udostępniających swoim klientom możliwość oglądania meczów odnotowała wzrost w liczbie gości.
Wszystkie powyższe czynniki wpłynęły na bardzo dobrą kondycję rynku: duży wzrost wartości, zwiększenie się bazy lokali, zwiększenie się liczby osób korzystających z gastronomii, a także wzrost cen i co za tym idzie wydatków w lokalach.
Wykazany w raporcie GfK Polonia pt. „Rynek gastronomiczny w Polsce 2018” ponad 10 proc. wzrost wartości rynku w zeszłym roku widoczny był we wszystkich segmentach rynku, ale szczególnie korzystna sytuacja była obserwowana w różnego typu restauracjach. Podobnie wzrost liczby placówek – największe przyrosty w bazie lokali zauważalne były w restauracjach oraz w lokalach sezonowych.
Autorką jest Dorota Żukowska
project manager GfK
Materiał został przygotowany specjalnie dla naszej redakcji
na potrzeby publikacji
RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.