Herbata – rynek i trendy

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS] Chociaż eksperci przewidują, że rynek herbaty będzie stabilnie wzrastał wraz ze wzrostem populacji, a prognozy zakładają skumulowany roczny wskaźnik wzrostu do 2025 r. na poziomie 5 proc. (CAGR), w Europie obserwujemy delikatny zastój.

W Stanach Zjednoczo­nych zamknięto 379 sklepów jednej z naj­większy sieci Teavana, a lokale zostały przejęte przez najemców niezwiązanych z branżą herba­cianą. Z drugiej strony, Amazon Food agresywnie wprowadza herbatę do swoich sklepów spo­żywczych, a rynek butelkowanej herbaty zarabia blisko 11 mld do­larów w 2018 roku. Co dzieje się na rynku herbacianym w 2019? Klienci stawiają przede wszyst­kim na marki premium i szukają herbat funkcyjnych, które dobrze współgrają ze zdrowym trybem życia. Na popularności zyskuje więc Matcha (sproszkowana ja­pońska zielona herbata) oraz her­baty z dodatkiem kurkumy i imbi­ru. Wiele kawiarni trzeciofalowych decyduje się na wprowadzenie do oferty kombuchy, napoju na bazie grzyba herbacianego. Te pojawiły się już w butelkach, ale kraftowa produkcja w lokalu nie jest trud­na i z odpowiednim doświadcze­niem, można zaoferować klien­tom napoje o różnych smakach przy niewielkim nakładzie finan­sowym. Eksperci przewidują, że kombucha będzie zyskiwać na popularności, dzięki swoim wła­ściwościom probiotycznym.

Herbata postrzegana jest jako element zdrowej diety oraz za­pobiegania i leczenia problemów jelitowych, kłopotów z zasypia­niem, uspokojeniem i wycisza­niem dzieci, łagodzeniem prze­ziębień i poprawianiem trawienia. Klienci szukają herbat o prostym składzie, bez niepotrzebnych dodatków w ekologicznych opa­kowaniach.

Matcha produkowana z naj­młodszych i miękkich listków krzewu herbacianego klasyfiko­wana jest jako superfood i zgod­nie ze skalą ORAC (zdolność prze­ciwutleniająca) ma 138 400 μmol TE/100 g, dla porównania 100g jagody goji – 4 300. Oczywiście musimy pamiętać, że do przy­gotowania jednej czarki matchy używa się około dwóch gramów herbaty, co daje 2768 μmol TE w skali ORAC. Nic więc dziwnego, że jej popularność wzrasta. To właśnie właściwości antyoksyda­cyjne, a więc te, które pozwala­ją zwalczać wolne rodniki, które gromadzą się w naszym organi­zmie i mogą powodować choroby i różne dolegliwości są najbardziej…

Autorem jest Patryk Płuciennik
wydawca serwisu Czajnikowy.pl

Cały tekst publikujemy w:
SWEETS & COFFEE
NAJBARDZIEJ PRAKTYCZNE, NOWOCZESNE I NIEZALEŻNE
CZASOPISMO BRANŻY
> link do aktualnego numeru <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 03.10.2019
Aktualizacja: 03.10.2019