Hotel: Jak wybierać i kupować wyposażenie?

Udostępnij artykuł
Początek procesu inwestycyjnego w obiekt hotelowy to początek ponoszonych wydatków. W pierwszym okresie związane są z realizacją inwestycji oraz zakupem wyposażenia, a po uruchomieniu i oddaniu do użytkowania ponoszone na zakup produktów, surowców, materiałów niezbędnych do realizacji bieżącej działalności. Zatem codzienne koszty powinny zmusić nas do racjonalnego podejścia do kwestii zakupów.

Często głównym kryterium wyboru wyposażenie do hotelu jest cena. Czy tanie rzeczy są dobrej jakości? Należy pamiętać, że na cenę ma wpływ przede wszystkim materiał, z jakiego towary zostały wykonane, ale również okres gwarancji i możliwość złożenia ewentualnej reklamacji. Profesjonalni dostawcy (tacy operują na rynku HoReCa) udzielają wieloletnich gwarancji (np. trzy lata – cztery lata), a ich rozpatrywanie jest przede wszystkim możliwe i o wiele sprawniejsze oraz krótsze niż w przypadku produktów pochodzących od producentów nie specjalizujących się w branży HoReCa. Ponadto towar dedykowany do profesjonalnego użytkowania jest wielokrotnie sprawdzany i posiada niezbędne certyfikaty, deklaracje oraz atesty wymagane stosownymi przepisami obowiązującymi w obiektach użyteczności publicznej (chociażby przeciw pożarowe).

Ważnym aspektem jest również profesjonalna dostawa. Taki dostawca ma wieloletnie do¬świadczenie w branży i korzysta z usług sprawdzonych producentów z rynku (najczęściej europejskiego). Produkty z tego rynku w porównaniu z tymi z innych krajów gwarantują najlepszą ja¬kość produktu, mają wydłużoną żywotność i pracę.

Profesjonalny producent już na etapie doboru surowców do produkcji posiada wiedzę, jakie materiały i o jakich parametrach dobrać i zastosować, aby spełniały swoją rolę przez długi okres ich eksploatacji. Np. w przypadku bielizny płaskiej (pościel, obrusy) – jest ona grubsza, masywniejsza w dotyku i wytrzymalsza, a to za sprawą wyrobu materiału z długich, cienkich i gładkich włókien czesankowych i szyta jest z wysokogatunkowej tkaniny o gramaturze ok. 140-160 g/mkw., natomiast pościel do domowego użytku powstaje zazwyczaj materiału o gramaturze ok. 125 g/mkw.

Pościel dla hoteli szyje się nićmi rdzeniowymi, (a nie bawełnianymi) odpornymi na działanie wysokiej temperatury. Ponadto stosuje się zagęszczony ścieg i często tzw. rygle wzmacniające (specjalne zakończenie ściegu zapobiegające pruciu się pościeli) nieocenione w przypadku maglowania pościeli.

Bieliznę frotte (ręczniki, szlafroki) szyje się stosując podwójne szwy, kładąc nacisk na przędzę użytą do produkcji i podobnie, jak jest to w pościeli, pożądane są gatunki bawełny o najdłuższych włóknach.

Konfekcja hotelowa jest produktem przemysłowym, odpornym na agresywne zabiegi konserwujące oraz pranie w wysokiej temperaturze (najczęściej w 95°C) przy zastosowaniu silnych środków chemicznych. Można ją suszyć w suszarkach bębnowych. Świetnie znosi dezynfekcję, maglowanie, wywabianie, czego nie da się powiedzieć o standardowej pościeli.

Efektem tego jest produkt, oczywiście trochę droższy, ale zdecydowanie bardziej wytrzymały i utrzymujący wygląd przez wiele lat eksploatacji. Są to lata, w których nie musimy wydawać środków na nowe tekstylia i w rezultacie (po przeliczeniu) dają efekt tańszej opcji, niż kupowana w tym czasie dwa lub trzy razy „najtańsza pościel”.

Podobnie jak w przypadku pościeli rzecz się ma z wyposażeniem meblowym. O wartości mebli decydują (poza umiejętnościami i doświadczeniem producenta), zastosowane materiały oraz zaawansowany technologicznie park maszynowy.

Producenci mebli hotelowych oprócz samych mebli, oferują także dodatkowe usługi jak transport, montaż oraz często projekty wnętrz. Koszt zaprojektowania wnętrza często okazuje się niewielki w porównaniu z efektem i funkcjonalnością, który możemy uzyskać dzięki fachowej pomocy projektanta (z pewnością zaprojektuje odpowiednie otwory…

Cały tekst publikujemy w:

ŚWIAT HOTELI WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK 2018
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Autorem jest Robert Węglarz
konsultant, ekspert
właściciel firmy szkoleniowo-doradczej
Alchemia Hotelarstwa

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 10.12.2018
Aktualizacja: 10.12.2018