[SPECJALNIE DLA NAS] Niezależnie czy weźmiemy pod lupę wysiłki dużych czy mniejszych firm, z pewnością da się zauważyć pewną rosnącą tendencję – firmy, nie tylko z branży HoReCa, skupiają się coraz bardziej na pozyskaniu klienta na dłużej. W przypadku restauracji, staramy się zapewnić gościom wspomnienie, niezapomniane przeżycie, na które składa się jedzenie, atmosfera, obsługa, wystrój, a nie tylko podanie smacznego dania.
Nie od dziś wiadomo, że znacznie trudniej pozyskać nowego gościa, niż nakłonić do powrotu osobę, która już nas zna, była u nas w restauracji i byłaby skłonna polecić nas znajomym. Dlatego w okresie świątecznym, gdy przez nasze lokale przewija się znacząco większa liczba gości niż w jakimkolwiek innym okresie, warto pomyśleć, jak przekuć to w sukces, który pozytywnie odbije się na naszej restauracji na wiele miesięcy w nowym roku. Oto kilka zebranych pomysłów, które można wykorzystać w restauracjach:
Promuj user-generated content
Zapamiętaj ważne hasło „ludzie lubią ludzi”, zwłaszcza w internecie. Zasada ta dotyczy zarówno pokazywania ludzkiej strony Twojej restauracji w postaci prezentacji sylwetek lub osób tworzących Twój lokal, jak i gości. W komunikacji Twojego miejsca wplataj posty i zdjęcia udostępniane w mediach społecznościowych przez Twoich idealnych gości. Tworzysz w ten sposób naturalnych ambasadorów Twojej marki. Możesz podjąć również aktywne kroki, by zachęcić odwiedzających do wrzucania zdjęć do sieci. W miejscach, które w lokalu wydają Ci się najbardziej „instagramowe” – ściana, lustro, wejście – lub w menu jasno pokazuj swój hashtag (np. #nazwalokalu) i tzw. instagram handle, czyli nazwę użytkownika na Instagramie, którą mogą oznaczać swoje zdjęcia.
Pokazuj pełną restaurację
Grudzień i ruch w restauracji możesz też wykorzystać do zrobienia pięknych zdjęć lokalu wypełnionego gośćmi. Takie sytuacyjne fotografie posłużą Ci później do promocji atmosfery w Twoim lokalu. Możesz je wpleść do komunikacji jeszcze długo po świętach. Zamiast dodawać same zdjęcia dań czy koktajli, zdjęcia pełnej sali wpisze się idealnie w każdy plan komunikacji restauracji. Polecamy powierzenie zrobienia zdjęć profesjonalnemu fotografowi, któremu fotografia tzw. reportażowa nie jest obca.
Zbieraj dane
W okresie przedświątecznym restauracje dostają więcej maili niż w innych miesiącach w roku.
Warto zastanowić się jakie procedury wprowadzić, by zgodnie z wytycznymi RODO i polskim prawem, zbierać dane i móc je wykorzystać do komunikacji z gośćmi w późniejszym okresie. Sprawdź czy i w jakikolwiek sposób zabezpieczasz dane teleadresowe gości. Dane mogą za Ciebie zbierać też narzędzia internetowe. W okresie wzmożonego zainteresowania Twoją restauracją, tym cenniejszy będzie np. poprawnie skonfigurowany piksel Facebooka, aktualna strona www czy wizytówka w Google i Google Analitycs. Narzędzia te gromadzą informacje o osobach, które odwiedzają Twoje profile. Dzięki tym danym łatwiej będzie Ci poznać Twoją prawdziwą grupę docelową i dostosować późniejszą strategię marketingową w oparciu o twarde dane.
Autorką tekstu jest Marta Panfil
współwłaścicielka Agencji Kreatywnej FIKA
Cały tekst publikujemy w:
NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – LISTOPAD / GRUDZIEŃ 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.