Jak stworzyć opowieść hotelu?

Udostępnij nas na:
Hotel to nie tylko pokój z łóżkiem, do którego gość przyjeżdża spędzić noce. To cały odmienny świat, w którym się pojawia i w którym pragnie zapomnieć o swojej codzienności. Oczekuje przeżyć tu swoją przygodę. Jeżeli mu się to uda, opowie o tym miejscu innym. A oni puszczą te opowieści dalej i jeszcze dalej… Do tego służy storytelling.

Storytelling, czyli tworzenie opowieści wizerunkowych to oczywiście nic nowego pod słońcem. Jedną z pierwszych rzeczy, którą robili średniowieczni królowie, wstępując na tron, było zatrudnienie kronikarza. Jego zadaniem było dopisać królowi długi szereg przodków wywodzących się wprost od biblijnego króla Salomona. Dziś powiedzielibyśmy, że właśnie w ten sposób władca budował swoją reputację. Dlaczego więc akurat teraz tyle się mówi o storytellingu? Niewątpliwie przyczynił się do tego internet. To on zmienił oblicze marketingu – świat zalał nadmiar informacji, w której giną konwencjonalne komunikaty reklamowe. A ludzie po prostu przestali ich słuchać. Sieć otworzyła przed ludźmi globalny rynek – towary z podobną funkcjonalnością konkurują ze sobą na jedno kliknięcie palcem. Konsekwencją tego jest ekonomia na żądanie, czyli uberyzacja, która w turystyce przyjmuje postać airbnb. Opowieści są odpowiedzią na standaryzacje. Ich cechą charakterystyczną jest to, że są tak indywidualne, jak odcisk naszego palca. Historii naszej firmy bowiem się nie wymyśla, lecz pozyskuje lub stymuluje, podobnie jak robią to twórcy filmów dokumentalnych. Oczywiście czasami opowieści te podlegają udramatyzowaniu, dzięki czemu są w stanie budzić w gościach czy klientach emocje.

Należy pamiętać, że opowieści są przede wszystkim subiektywne – to świat przefiltrowany przez sposób myślenia jakiegoś bohatera. Nigdy nie zapomnę wycieczki po czeskiej Pradze, po której oprowadzał mnie właściciel restauracji. Każdy zaułek był u niego miejscem akcji niezwykle pociesznych anegdotek. Na niektóre lokale miał swoją autorską wizję restauracji, które otworzy tu w przyszłości. A w pewnej knajpce przekonał właściciela, żeby wyciągnął z szafy pancernej oryginalne (czyżby?) zapiski Bohumila Hrabala. Strony rękopisu pozwoliły pisarzowi nie tylko pić na umór, za darmo, przez trzy dni z rzędu, lecz doszło przy okazji do małego skandalu zakończonego rozwodem.

NOWY CYKL! MAGIEL – czyli w ogniu pytań ŚWIATA HOTELI!

 

Spróbujcie Państwo popatrzeć na swój hotel przez pryzmat jakiegoś bohatera. Być może okaże się, że szef kuchni jest entuzjastą archeologii kulinarnej, a gość będzie miał możliwość zaprosić swoją wybrankę na taką samą kolację, jaką królowa Marysieńka zarządziła przygotować na przywitanie króla Sobieskiego po jego wyprawie wojennej. Do opowieści stymulowanych zaprasza się osoby, które swoimi działaniami wniosą coś do usługi. Może zaprosić znanego projektanta, aby skomponował oryginalną kompozycję zapachów do każdego apartamentu? A próbkę perfum goście będą mogli zabrać ze sobą? Tak, aby na długo zapamiętali momenty, które tu spędzili.

Każdy z takich bohaterów jest dobrym punktem wyjścia do wykreowania niepowtarzalnej opowieści, którą można następnie rozwijać. Ponieważ opowieści te mają konkretny cel – stworzyć unikalne przeżycie emocjonalne dla naszego gościa. Może to być przygoda kulinarna, dzięki najnowszemu „odkryciu” kucharza receptury z XVI wieku w bibliotece zakonu cystersów z pobliskiej wsi. Lub stworzenie niezapomnianych oświadczyn przy zapachu, który został skomponowany wyłącznie na tę okazję…

Autorem jest Marcin Cząba
scenarzysta i storyliner

Cały tekst znajdą Państwo w: ŚWIAT HOTELI – LUTY / MARZEC 2019
> prosimy kliknąć, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.