KFC zmienia wymagania w stosunku do hodowców kurczaków

Udostępnij artykuł
Światowy gigant fastfoodowy przychylił się do postulatów obrońców zwierząt. Firma podpisała porozumienie dotyczące dobrostanu kurczaków i zobowiązała się wprowadzić do 2026 r. szereg zmian mających poprawić komfort ich życia. Decyzja obowiązywała będzie na terenie Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemiec, Holandii, Belgii i Szwecji. 

Szczegółowe postanowienia dotyczące warunków hodowli kurczaków, jakich KFC wymagało będzie od swoich dostawców, znaleźć można w tzw. European Chicken Commitment. Jest to międzynarodowe porozumienie, w ramach którego firmy zobowiązują się m.in. do zmniejszenia zagęszczenia na fermach oraz rezygnacji z tzw. ras szybkorosnących. Sygnatariusze muszą też zapewnić kurom większy dostęp do naturalnego światła i grzęd oraz odejść od metod uboju sprawiających zbędny ból, czyli np. wprowadzić ogłuszanie gazowe zamiast elektrycznego.

Za inicjatywą stoją organizacje zrzeszone w koalicji Open Wing Alliance, reprezentowane w Polsce m.in. przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki i Fundację Alberta Schweitzera. Otwarte Klatki od 2017 r. prowadzą w Polsce kampanię “Frankenkurczak”, która zwraca uwagę na problemy dobrostanowe związane z przemysłową hodowlą kurczaków. W lipcu na ulicach Warszawy pojawiło się prawie 80 reklam zachęcających do podpisania dedykowanej akcji petycji. 

– Współcześnie hodowane rasy brojlerów powstały w wyniku wieloletniej selekcji genetycznej. Ich nienaturalnie szybkie tempo wzrostu oraz panująca na fermach ciasnota powodują ogromne cierpienie tych ptaków – mówi Marta Cendrowicz, dyrektorka kampanii korporacyjnych Stowarzyszenia Otwarte Klatki. – Cieszymy się, że firma, której wizytówką są kurczaki, postanowiła opowiedzieć się po stronie bardziej etycznej hodowli. Mamy nadzieję, że podobne kroki podjęte zostaną przez spółkę także w pozostałych krajach europejskich, a inne duże sieci fast foodów pójdą w ślady KFC – dodaje.

Do tej pory decyzję o poprawie dobrostanu brojlerów podjęło już kilkadziesiąt  firm, w tym m.in. giganci branży spożywczej tacy jak Unilever, Danone i Nestlé, sieci Marks & Spencer i IKEA, czy międzynarodowe korporacje cateringowe Sodexo, Elior Group i Procuratio.

Zmiany dotyczące kurczaków nie są pierwszym ruchem ze strony KFC świadczącym o dostrzeganiu przez firmę rosnącej świadomości konsumentów i poszukiwaniu przez nich bardziej ekologicznych alternatyw. W czerwcu w restauracjach sieci w Wielkiej Brytanii pojawił się tzw. The Imposter, czyli wegańska wersja burgera w klasycznej firmowej panierce KFC. Produkt wyprzedał się w ciągu 4 dni. 

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie FBA2019zgloszenia-do-konkursu.png

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 24.07.2019
Aktualizacja: 24.07.2019