Krzysztof Rzyman, właściciel Cafe STOR o rozwiązaniach less waste

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS] W naszych kawiarniach podajemy kawę w porcelanie, którą sami zaprojektowaliśmy. Jako bazę wykorzystaliśmy filiżanki od polskiego producenta, firmy Lubiana, które charakteryzuje klasyczny kształt i odpowiednia grubość, zapewniająca utrzymanie odpowiedniej temperatury kawy i herbaty przez długi czas od przygotowania. Ręcznym złoceniem filiżanek zajmuje się mała manufaktura z Torunia, od lat specjalizująca się w takich nietypowych projektach. Nasza porcelana tak bardzo spodobało się gościom kawiarni, że wprowadziliśmy ją także do sprzedaży.

Zauważyliśmy, że kilka kawiarni w Polsce wprowadziło u siebie podobnie złocone filiżanki. Uzupełnieniem filiżanek w trzech rozmiarach (espresso, flat-white, latte) są klasyczne kubki barowe, kojarzone ze szkolnymi stołówkami, czy schroniskami górskimi, również z naszym charakterystycznym wykończeniem.

STOR stara się wytyczać trendy w dziedzinie less-waste. Uważamy to za najważniejsze wyzwanie stojące przed branżą. Ten temat poruszamy od kilkunastu miesięcy na panelach dyskusyjnych, spotkaniach i warsztatach przy każdej edycji Festiwalu Kawy, a także innych wydarzeń branżowych. W kawiarniach mamy kompostownik, energię pozyskujemy z zielonych źródeł, ale największym wyzwaniem są właśnie jednorazowe opakowania. 

Gdy na przełomie 2017 i 2018 roku aktywistka Areta Szpura przyszła do nas z zaproszeniem do akcji „Tu pijesz bez słomki” szybko zrozumieliśmy, że to nie plastikowe słomki są prawdziwym problemem. Celem kampanii współorganizowanej przez młodzieżowy portal Noizz było tylko zwrócenie uwagi na niepotrzebne jednorazowe przedmioty, a ze słomek można zrezygnować najszybciej.

Wraz z wycofaniem jednorazowych plastikowych słomek zdecydowaliśmy się na biodegradowalne opakowania na wynos. Wprowadziliśmy, wtedy jeszcze mało popularne, kubki i pokrywki z PLA. Ale wiedzieliśmy, że to nie jest prawdziwe rozwiązanie problemu. Tym bardziej, że jak często się mówi – najlepsze opakowanie to takie, które nie zostało wyprodukowane. Dlatego od długiego czasu bierzemy udział w akcji „z własnym kubkiem” oferując zniżkę w wysokości 1 zł na napoje nalewany do kubków wielorazowych.

Otwierając w tym roku drugą kawiarnię postawiliśmy sobie poprzeczkę zdecydowanie wyżej. STOR przy Brackiej 18 uznaliśmy za „zielony poligon doświadczalny”. Całkowicie zrezygnowaliśmy z jednorazowych opakowań na wynos, zarówno na napoje, jak i kanapki. W menu nie ma pozycji z mięsem. Naszych dostawców zaczęliśmy namawiać do minimalizacji opakowań używanych przy dostawach, a tam gdzie to możliwe (np. kawa z palarni) wprowadziliśmy opakowania wielokrotnego użytku. Osiągnęliśmy wielki sukces, zarówno w wymiarze redukcji odpadów, jak i w relacjach z naszymi gośćmi.

Kubek wykonany z resztek kawowych

Jednorazowe opakowania zastąpiliśmy wielorazowymi kubkami z bioplastiku, które sprzedajemy razem z kawą na wynos. Kanapki pakujemy w lniane chusteczki, które również można wykorzystać ponownie. Nasz kolejny cel to wprowadzenie kubków typu „swap” wykonanych z materiału wytworzonego z odpadów powstających przy wypalaniu kawy. „Swap” oznacza, że gość kawiarni, który ma już taki kubek przychodzi do kawiarni i zostawia go przy barze (nieważne, czy pojemnik jest czysty, czy brudny), a kawę otrzymuje w kolejnym takim samym kubku. Ten system chcemy wprowadzić w całej Warszawie w zaprzyjaźnionych kawiarniach niesieciowych. 

Komentarz powstał na potrzeby:
SWEETS & COFFEE
NAJBARDZIEJ PRAKTYCZNE, NOWOCZESNE I NIEZALEŻNE
CZASOPISMO BRANŻY
> link do aktualnego numeru <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 06.02.2020
Aktualizacja: 07.02.2020