Marta Kustosz: Przed dyrektorami hoteli sprawdzian z kompetencji i zaangażowania

Udostępnij nas na:
[SPECJALNIE DLA NAS] Jestem pewna, że w nadchodzącym okresie najlepiej sprawdzą się liderzy, którzy byli stuprocentowo zaangażowani w pracę zespołu, działalność hotelu. Osoby, które bez względu na ścieżkę rozwoju okazywały ciekawość i wnikliwość w docieraniu do niuansów każdego procesu – zaznacza Marta Kustosz, coach rozwoju zawodowego właścicielka Praktyka Zmian.

Załogi hoteli w całej Polsce czekają niecierpliwie na wyznaczenie terminu otwarcia, obostrzenia i dodatkowe wymogi związane ze świadczonymi usługami. Bardzo duża liczba właścicieli zdecydowała się już w drugiej połowie marca na podjęcie konkretnych kroków i ograniczenie liczby osób pozostających na liście płac do minimum, czasami oferując wprost możliwość wyboru bezpłatnego urlopu. Powrót do działalności nie oznacza jednak powrotu do wysokości obłożenia, czy średniej ceny z porównywalnych miesięcy ubiegłego roku. Maj nie będzie taki sam jak w ubiegłym roku, czerwiec z pewnością również nie, spadki będą znaczące i trudne. Rynek będzie potrzebował wiele miesięcy, aby zacząć funkcjonować na poziomie zadowalającym właścicieli obiektów, a zapewne nie wszystkie wytrzymają tą próbę… Niestety, czas zweryfikuje mocno, które miejsca zapracowały sobie solidną jakością na to, aby goście w pierwszym kroku zdecydowali się odwiedzić właśnie te miejsca i tych ludzi.

Spowolnione tempo w jakim rynek będzie budził się do życia nie oznacza spowolnienia działań i liczby obowiązków realizowanych w miejscu pracy. W wielu obiektach jedynie najwyższe stanowiska dyrektorów i szefów działów zachowały ciągłość zatrudnienia. Nierzadko związane było to z akceptacją niższego poziomu pensji, jednak wciąż utrzymując swoje miejsce na liście płac. Pierwsze tygodnie funkcjonowania w nowej rzeczywistości pokażą, jak bardzo elastyczność i interdyscyplinarne przygotowanie osób piastujących stanowiska kluczowe jest istotne. Stara zasada docierania do pozycji dyrektora hotelu, pokonując wcześniej wszystkie możliwe poziomy zatrudnienia, odegra istotną rolę ukazując jak ważne jest, aby osoby najważniejsze w strukturze posiadały kompetencje nie tylko związane z pełnieniem roli lidera, a często umiejętnością realizowania podstawowych zadań takich jak meldowanie gości i rozliczenie pobytów, czy nawet możliwością przygotowania kawy i jej podania.

ŚWIAT HOTELI: luty-marzec 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Jestem pewna, że w nadchodzącym okresie najlepiej sprawdzą się liderzy, którzy byli stuprocentowo zaangażowani w pracę zespołu, działalność hotelu. Osoby, które bez względu na ścieżkę rozwoju okazywały ciekawość i wnikliwość w docieraniu do niuansów każdego procesu.

Praca w obiektach niezależnych, w tworzących się od podstaw sieciach, w których każdy element był do wypracowywania przez zespół, dała niejednemu hotelarzowi możliwość skorzystania z lekcji w najlepszej szkole. Praktykę i umiejętność odnalezienia się w każdej sytuacji, często wymuszaną przez okoliczności, zbyt małe struktury, czy ograniczone możliwości zatrudniania. Małe obiekty mają elastyczność niejako wrodzoną i wpisaną jako element nieodzowny swojego działania. Ograniczone możliwości często wymuszają konieczność działania kierownika w różnych rolach i na różnych poziomach realizacji usługi. W takich miejscach zastępowanie barmana przez pracowników recepcji nie jest niczym nowym, tak jak wspieranie służby pięter w pracach w okresie wzmożonego sezonu przez osoby zatrudnione w innych działach, nierzadko szefów.

Pierwsze miesiące będą trudne, a wysokość obłożenia zapewne daleka od idealnego. Będzie to również ogromny sprawdzian z kompetencji, umiejętności i zaangażowania osób, które pomimo wszystko pozostały w strukturach, bo poziom zatrudnienia zapewne będzie wracał do normy wraz z rosnącym obłożeniem i powrotem do normalności w sferze usług gastronomicznych, dodatkowych. Elastyczność, dbałość o realizację usługi na każdym etapie i pełne oddanie dla lepszego jutra hotelu z pewnością będzie miało szansę zaistnieć tam gdzie relacje przed pandemią miały solidną podstawę.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.