McDonald’s i Starbucks łączą siły na rzecz środowiska

Udostępnij artykuł
480 zgłoszonych projektów, 10 krajów, jedno wyzwanie – zaprojektować papierowy kubek do napojów, w pełni nadający się do recyklingu. W październiku 2018 roku McDonald’s wraz z siecią Starbucks i grupą inwestycyjną Closed Loop Partners zorganizował konkurs NextGen Cup Challenge. Spośród 480 zaproponowanych rozwiązań panel ekspercki wyłonił 12 zwycięzców, którzy otrzymają finansowe wsparcie w dalszym rozwijaniu swoich pomysłów.

Szacuje się, że corocznie na świecie używa się 250 miliardów wykonanych z papieru jednorazowych kubków do napojów na wynos. Większość z nich nie może być recyklingowana ani kompostowana. Dlaczego tak się dzieje? Kubki, aby zapobiegać przeciekaniu, są pokryte warstwą osłonkową z tworzyw sztucznych. Po oddzieleniu ich od siebie zarówno włókno celulozowe, jak i plastik można poddawać procesowi recyklingu. Niestety istniejące ograniczenia i niespójności w infrastrukturze recyklingu w skali globalnej znacznie utrudniają ten proces.

Odzyskane w procesie recyklingu włókna i plastik z tekturowych kubków są niezwykle cenione na rynku. Jednak sprzedaż tych surowców nie jest zbyt wysoka, co nie zachęca podmiotów zajmujących się recyklingiem do ich odzyskiwania.

Rok temu sieć McDonald’s ogłosiła strategię Scale For Good, aby wykorzystać skalę swojego oddziaływania (37 tys. lokali w ponad 100 krajach; 69 mln klientów każdego dnia) do osiągnięcia konkretnych, pozytywnych zmian społecznych i środowiskowych. Strategia zakłada m.in., że do roku 2025 100 proc. opakowań wykorzystywanych w restauracjach sieci będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych, certyfikowanych bądź z odzysku, a wszystkie odpady opakowaniowe z sal jadalnych będą trafiały do recyklingu.

Dzięki inicjatywie NextGen Cup sieć jest o krok bliżej do rozwiązania problemu jednorazowych kubków do napojów. Program skierowany do liderów przemysłu spożywczego nawołuje do podjęcia wspólnych działań, aby stworzyć alternatywę, która byłaby bardziej przyjazna dla środowiska i dawała się zastosować w skali globalnej. W zwycięskich projektach kluczową rolę odgrywa możliwość ponownego przetwarzania kubków, aby nadawały się one zarówno do recyklingu, jak i kompostowania w domowych warunkach. Istotny jest również strukturalny oraz handlowy proces ich produkcji przy jednoczesnym spełnianiu norm przemysłowych.

12 rozwiązań bazuje na innowacyjnych warstwach powlekających, nowych materiałach oraz nowych modelach usług dla kubków wielokrotnego użytku. Wyróżnione koncepcje mogą sprawić, że 250 miliardów jednorazowych papierowych kubków przestanie być odpadami, a stanie się cennym materiałem w systemie recyklingu.

Oto 12 zwycięzców:

C.E.E.R. SCHISLER, Francja
Colombier Group, Holandia, Finlandia
Footprint US, USA
Kotkamills Oy, Finlandia
PTT MCC Biochem Company Limited, Tajlandia
Solenis LLC, USA, Belgia
Sun Chemical Corporation, USA
WestRock Corporation, USA
Solublue Ltd., UK
CupClub, Uk
reCup GmbH, Niemcy
Revolv, Indonezja, Hong Kong (Chiny)

 

 

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 01.03.2019
Aktualizacja: 01.03.2019