Nespresso Professional: Jak Polacy piją kawę w pracy?

Udostępnij nas na:
Z badania „Kawa jako element życia zawodowego pracowników małych, średnich i dużych firm” [1] wynika, że czynni zawodowo Polacy uważają picie kawy za ważny aspekt swojej pracy. Przerwa na kawę jest dla nich szansą na chwilę relaksu, doładowanie energii, nawiązanie bliższych relacji ze współpracownikami. A idealna kawa to kawa aromatyczna, mocna, gorąca, z pianką i pita w spokoju. Badanie służyło poznaniu nieustannie zmieniającego się stylu pracy i dynamicznie rozwijających się potrzeb pracowników biurowych.

Stałym elementem dnia pracy dla ponad ¾ Polaków jest przerwa na kawę – pije ją 86 proc. ankietowanych. Z badania „Kawa jako element życia zawodowego pracowników małych, średnich i dużych firm” wynika także, że najczęściej osoby czynne zawodowo piją ją rano (63 proc.) i/lub w porze lunchu (49 proc.).

Przerwy kawowe w ciągu dnia zapewniają chwilę wytchnienia i są kluczowym elementem wzbogacającym relacje między pracownikami. Dla 70 proc. z nich kawa stanowi nieodłączny element życia biurowego. Średnio wypijamy w pracy 4,3 filiżanki kawy tygodniowo, w większości (ponad 75 proc. respondentów) korzystając z biurowej kuchni, miejsc przeznaczonych do wypoczynku i spotkań, czy w pomieszczeniu socjalnym. To sprzyja nawiązaniu bliższych relacji ze współpracownikami (tak przyznaje ¼ ankietowanych), poznaniu nowych osób, wymianie informacji.

– Chwila z filiżanką kawy w pracy to okazja do tego, aby integrować się ze współpracownikami, zacieśniać koleżeńskie więzi, wzmacniać relacje i w luźnej i mniej zobowiązującej atmosferze wymienić opiniami. Czas spędzony z osobami z naszego otoczenia pozwala zadbać o atmosferę pracy poprawiając wzajemną komunikację, zwiększając zaangażowanie i motywując do współpracy i wzajemnego wsparcia. W przyjaznej i pozytywnej atmosferze codzienne zawodowe obowiązki są nie tylko przyjemniejsze, ale także wykonywane z większym entuzjazmem i efektywnością. Jeśli zależy nam w pracy na satysfakcji i kreatywności to warto zadbać o integrującą z zespołem chwilę relaksu z kawą. Wspólnie spędzony czas, podczas którego możemy rozmawiać i chwilę odpocząć w koleżeńskiej atmosferze, pozwala znaleźć rozwiązanie czy pomysł, których z wysiłkiem poszukiwaliśmy – radzi Maria Rotkiel, psycholog, trenerka rozwoju zawodowego i osobistego.

Respondenci badania, niezależnie od wielkości firmy, w której są zatrudnieni, deklarowali, że piją kawę głównie dla przyjemności – jest to dla nich chwila relaksu i odprężenia, oderwania się na chwilę od zadań, ale także socjalizowania się ze współpracownikami. W drugiej kolejności traktują ją również jako zastrzyk energii i pobudzenie do pracy.

– Kawa jako pretekst do rozluźnienia i oderwania myśli umożliwia naszemu umysłowi swobodną pracę, której efektem są decyzje i refleksje często z takim wysiłkiem poszukiwane w bardziej zobowiązującej atmosferze. Jeśli czujemy impas, znużenie, przemęczenie, to najlepszym sposobem na podniesienie poziomu kreatywności i skuteczności jest chwila przerwy, a kawa doskonale uprzyjemni ten moment dając nam dodatkowe źródło energii i motywacji do działania. Kawa może więc być pretekstem do zadbania o siebie i swoją psychofizyczną energię, równowagę i dobry nastrój, jak również doskonałym sposobem budowania społecznych więzi, które sprawiają, że codzienna praca jest efektywniejsza i przyjemniejsza – dodaje Maria Rotkiel.

A jaką kawę lubimy w pracy najbardziej? Aromatyczną, mocną, z pianką i gorącą – to najczęściej podawane przez ankietowanych właściwości. Blisko ¼ pracowników pije ją z mlekiem, w dużo mniejszym stopniu dodajemy do niej cukier, śmietankę, syrop smakowy czy przyprawy (2-5 proc.).

Równolegle do badań w Polsce, Nespresso Professional przeprowadziło też badanie globalne nt. zmieniającego się środowiska pracy w biurach. Blisko ¾ pracowników (70 proc.) przyznaje, że nie za dobrze zna osoby, z którymi współpracuje. Natomiast znakomita większość (84 proc.) jest przekonana, że dobre relacje z kolegami w pracy przekładają się na jej jakość. Prawie połowa (48 proc.) pracowników biurowych przyznaje też, że rosnący udział nowych technologii w pracy, jak video konferencje, komunikatory, urządzenia mobilne, sprawiają, że relacje w pracy są mniej personalne, nie tak bliskie.


[1] Źródło: Raport badawczy pt. „Kawa jako element życia zawodowego pracowników małych, średnich i dużych firm” przeprowadzony przez Ipsos na zlecenie marek Nespresso Professional i Lyreco w kwietniu 2019 r.

RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.