Moje ponad 20-letnie doświadczenie w branży, w tej ekstremalnie nieprzewidywalnej sytuacji, zdaje się na niewiele, ale obserwując i analizując od kilku dni rozwój sytuacji, przyszedł mi do głowy pomysł, którym chciałbym się z Wami podzielić – pisze Piotr Popiński, warszawski restaurator, prezes zarządu Good Food Concept, właściciel Domu Wódki, Muzeum Wódki, restauracji: Elixir, Czerwony Wieprz i Folk Gospoda oraz The Roots Bar & More, organizator Festiwalu Wódki i Zakąski i Jedź Pij Warszawo.
Drodzy Restauratorzy, Szefowe Kuchni, Sommelierzy, Barmani, Kelnerzy, cała Branżo HoReCa,
jeszcze tak niedawno, w ostatni weekend stycznia, bawiliśmy się w Pałacu Kultury i Nauki Warszawa na Festiwalu „Jedz Pij Warszawo”. Dwa dni wielkiego święta w gronie restauratorów, szefów kuchni, barmanów, sommelierów, producentów, dostawców oraz partnerów i ekspertów związanych z branżą gastronomiczną. Tłumy odwiedzających i masa pozytywnej energii, która udzieliła się nam wszystkim.
Nikt wtedy nie przypuszczał, że dojdzie do sytuacji, w której znaleźliśmy się obecnie. Pandemia koronawirusa i nakaz zamknięcia lokali gastronomicznych uderzył w naszą branżę z niespotykaną dotąd siłą i z dnia na dzień straciliśmy możliwość sprzedaży i jakiekolwiek przychody. Dzisiaj stajemy w obliczu bardzo trudnych decyzji związanych z utrzymaniem naszych lokali, personelu i firm.
Od tygodnia codziennie odbieram co najmniej kilka telefonów od restauratorów, dostawców i ludzi związanych z branżą, z pytaniami co dalej i jak radzić sobie z zaistniałą sytuacją.
Dzielimy się swoimi problemami i dylematami. Często sytuacja jest dramatyczna, gdyż wiele, szczególnie małych, rodzinnych firm stanęło na krawędzi bankructwa. Moje ponad 20-letnie doświadczenie w branży, w tej ekstremalnie nieprzewidywalnej sytuacji, zdaje się na niewiele, ale obserwując i analizując od kilku dni rozwój sytuacji, przyszedł mi do głowy pomysł, którym chciałbym się z Wami podzielić.
Polega on na zorganizowaniu akcji, która przede wszystkim niesie za sobą wiele dobra w postaci wsparcia lekarzy, a także innych służb walczących na pierwszej linii z epidemią koronawirusa, ale daje także szansę na przetrwanie właścicielom lokali gastronomicznych i ich pracownikom w dłuższej perspektywie.
Tytuł akcji: „ZAMAWIAM POMAGAM”.
Na czym akcja polega?
- KLIENCI ZAMAWIAJĄ JEDZENIE w wybranym lokalu. Za każde złożone zamówienie lokal funduje posiłek regeneracyjny dla lekarza lub pracownika innych służb publicznych, którzy wszystkie swoje siły angażują w pomoc potrzebującym.
1 zamówiony posiłek = 1 posiłek gratis dla lekarza lub pracownika służb publicznych. - KLIENCI MOGĄ ZAMAWIAĆ JEDZENIE dla wskazanej przez siebie placówki służby zdrowia, Straży Pożarnej, Policji, Pogotowia, ratowników medycznych, kierowców transportu miejskiego lub innej służby czy osób niosących pomoc społeczeństwu w walce z koronawirusem, które lokal przygotuje i dostarczy z informacją, dedykacją lub pozdrowieniami od osoby lub firmy będącej fundatorem.
- KLIENCI MOGĄ WYKUPIĆ W LOKALACH „CEGIEŁKI – VOUCHERY” i podarować je wybranej przez siebie placówce medycznej, organizacji, osobom lub instytucjom.
- LOKALE MOGĄ ANGAŻOWAĆ PARTNERÓW AKCJI z grona swoich dostawców, którzy przekażą im produkty spożywcze, napoje, opakowania jednorazowe, itp.
- LOKALE mogą udostępniać informacje o akcji w swoich social-mediach i rozsyłać do swojej bazy znajomych i klientów, zapraszając do udziału w akcji, a tym samym zwiększać jej zasięgi i w konsekwencji sprzedaż.
Powyższe punkty to baza projektu i każdy może je modyfikować wg własnych pomysłów, potrzeb i możliwości.
Zdaję sobie sprawę, że za zdecydowaną większością z nas nie stoją duże, międzynarodowe koncerny sieciowe, dlatego moim celem było znalezienie stosunkowo łatwego i bezkosztowego rozwiązania, pozwalającego przetrwać rodzinnym firmom, które tworzą zdecydowaną większość gastronomicznego rynku w Polsce.
Pojawia się obecnie szereg spontanicznych, szlachetnych inicjatyw pomocowych, które bez solidnych fundamentów mogą wystarczyć jedynie na początku drogi. W mojej ocenie projekt „Zamawiam Pomagam” ma szansę na przetrwanie nie tylko w okresie spontanicznego zrywu narodu, w czym wielokrotnie w historii bliższej i dalszej Polacy sprawdzali się jak nikt inny, ale może trwać przez cały okres pandemii koronawirusa, gdyż ma ekonomiczne podstawy bytu, a nie jedynie „do wyczerpania zapasów”. Ponadto, angażuje nie tylko lokale gastronomiczne, ale także ich partnerów, dostawców, a przede wszystkim klientów.
Liczę, że idea akcji „Zamawiam Pomagam” spodoba się Wam, doda otuchy i wiary, że możemy przetrwać ten kryzys, podtrzymać Wasze wspaniałe gastronomiczne marki na rynku i kontakt z Waszymi gośćmi, których lojalnie wypracowywaliście przez wiele lat. Warto o to powalczyć!
Póki co, aby nie mnożyć dodatkowych kosztów i zbędnej pracy, do komunikacji akcji „Zamawiam Pomagam” udostępniamy profil na Facebooku „Jedz Pij Warszawo”. Będziemy tu publikować aktualne informacje oraz pokazywać wszelkie działania i inicjatywy związane z akcją. Pamiętajcie, że tu nie dzielimy, a jednoczymy! Nie konkurujemy, a współpracujemy! Cele są szczytne – warto pomagać, warto przetrwać!
Pierwszym Partnerem akcji jest Gazeta Wyborcza i jej 21 serwisów lokalnych. Dziękujemy i zapraszamy do udziału w akcji „Zamawiam Pomagam”.
Z pozdrowieniami i życzeniami zdrowia,
Piotr Popiński
#zamawiampomagam
#jedzpijwarszawo
RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.