Restaurant Week: Chętnie sprawdzamy nowe miejsca i smaki

Udostępnij nas na:
[SPECJALNIE DLA NAS] Weekendowe warszawskie wydarzenie z pogranicza kultury i gastronomii, urosło w zaledwie kilka lat do rangi jednego z dwóch największych festiwali restauracyjnych świata. Stało się też największą platformą współpracy gastronomii w Polsce. W ciągu niecałych pięciu lat, festiwale Restaurant Week, Fine Dining Week i World Class Cocktail Festival, odwiedziło już 695 088 gości i ponad 5000 gwiazd i influencerów. Natomiast zadowolenie uczestniczących w festiwalach restauracji i cocktailbarów nieustannie rośnie. Pokazuje to także dynamiczny wzrost całej restauracyjnej sceny w Polsce.
Rynek restauracyjny ma się dobrze, a będzie jeszcze lepiej

Europejskie zestawienia wydatków na gastronomię plasują nas nadal w drugiej dziesiątce. Dystansują nas oczywiście dojrzałe gastronomicznie rynki, z bogatą tradycją i kulturą restauracyjną. Jeśli nawet na tle Europy wynik ten nie jest spektakularny, to nasze wewnętrzne dane są nad wyraz optymistyczne. Rośniemy bardzo szybko, z ostatnich raportów branży HoReCa wynika, że miesięcznie wydajemy już 100 zł na osobę i jest to niemalże dziesięcioprocentowy wzrost rok do roku. Dobra kondycja gospodarki, wzrost konsumpcji, zmiana zachowań – to wszystko wskazuje, że prognozy dla branży na kolejne lata są bardzo dobre. Przed restauratorami wiele wyzwań, a przed gośćmi bardzo ciekawa scena gastronomiczna z coraz to modniejszymi, odważniejszymi konceptami, ścigającymi światowe trendy.

Blisko 100 tysięcy gości

Istotnym elementem tych wzrostów są festiwale Restaurant Week i Fine Dining Week odbywające się w dwóch edycjach, wiosną i jesienią każdego roku, nieprzerwanie od pięciu lat. Ostatni Restaurant Week, odnotował rekordową frekwencję. W wydarzeniu wzięło udział ponad 93 tysiące Gości, co daje aż 27 proc. wzrost do poprzedniej edycji.

– Może daleko nam do południowców, bo ich wielogodzinne, wieczorne celebracje posiłków w gwarnych restauracjach to jeszcze nie nasza rzeczywistość, ale z każdym rokiem jest coraz lepiej. Festiwalowi Goście (40 proc. ), w ujęciu miesięcznym, wychodzą do restauracji już od 3 do 5 razy, a co piąty ankietowany wydaje w nich nawet 300 zł. Najczęściej wychodzimy we dwoje – z małżonkiem, partnerem (75 proc. gości przy Fine Dining Week i odpowiednio 80 proc. gości Restaurant Week), swoje wyjścia też planują, szczególnie do restauracji fine diningowych, gdzie rezerwacji dokonują nawet z ponad dwutygodniowym wyprzedzeniem (41 proc. gości festiwalu)” – komentuje ankiety Maciek Żakowski, współzałożyciel Restaurant Week. – Decyzje o wyborze danej restauracji są bardzo przemyślane, świadczy o tym – jak również i o atrakcyjności festiwalowej oferty – czas spędzony na stronach, średnio 5,5 minuty. Daną, która pozostaje na podobnym poziomie do ubiegłorocznych odpowiedzi jest przyczyna, dla której goście decydują się na udział w festiwalu. Niemalże każdy (94 proc. Fine Dining Week i 93 proc. Restaurant Week) chce odkrywać nowe smaki i restauracje. Wiąże się to z kolejną odpowiedzią ankietowanych, atrakcyjnością menu, która dla 89 proc. gości jest kluczowa do podjęcia decyzji. Za autorskim menu stoi Szef Kuchni, co trzeci z uczestników dokonując rezerwacji, kieruje się jego nazwiskiem, szczególnie w przypadku Fine Dining Week. Jak widzimy cena nie jest kluczowym determinantem, wręcz wskazywana jest jako kolejna z szeregu motywacji.

Podaj dalej

Poczciwa poczta pantoflowa to w przypadku gastronomii nie relikt przeszłości, a doskonała reklama. Czytamy, rozmawiamy, dzielimy się doświadczeniami z rodziną, znajomymi czy współpracownikami.

– O kolejnych edycjach Restaurant Week, aż 42 proc. ankietowanych dowiedziało się właśnie tą drogą, a 78 proc. gości deklaruje polecanie festiwalu, jest to więc zgodne z wcześniej wspomnianą liczbą. Pozostając w temacie reklamy – ogromną efektywnością cieszy się niezmiennie Facebook, to źródło wskazało aż 67 proc. uczestników, na kolejnym miejscu znalazł się outdoor, co trzecia osoba deklaruje styczność z festiwalową komunikacją w tym kanale. Media społecznościowe są nadal głównym źródłem informacji o festiwalach. Liczby te nie zaskakują, ponad 50 proc. gości to osoby w wieku 25-35 l., najaktywniejsze w sieci – wyjaśnia Paweł Światczyński, współzałożyciel Restaurant Week.

Wydarzenia wspierają również wysokozasięgowe media – lifestylowe, kulinarne, ogólnoinformacyjne czy wreszcie branżowe. Kolejne festiwale przynoszą zasięgowe rekordy, wystarczy wspomnieć ostatni Restaurant Week, który znalazł się w blisko 3000 wzmianek i artykułów.

Autorką jest Dominka Telega-Bałtyga
promotion and partnership Restaurant Week
Cały tekst publikujemy w:
RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE – RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.