RODO a wyzwania dla branży HoReCa na Święta i 2019 rok

Udostępnij artykuł
Czy wysyłanie przez hotele i firmy gastronomiczne kartek świątecznych podlega pod RODO? Jakie wyzwania w związku z ochroną danych osobowych przyniesie kolejny rok? To tylko niektóre z wielu pytań, które zadają sobie przedsiębiorcy i osoby interesujące się bezpieczeństwem danych osobowych. Czy ponad 3000 zgłoszeń (z różnych dziedzin życia) w pierwszym półroczu funkcjonowania RODO, o których wspominają w mediach przedstawiciele UODO, obrazują skalę problemu?

Bezpieczne przechowywanie i wykorzystanie danych osobowych to kwestia, która dotyczy również branży HoReCa. W okresie świątecznym nie brakuje też firm, które chcą przypomnieć swoim klientom o „wypoczynku w zimowej scenerii”, życzyć „karpia równie smacznego, jak w firmowej ofercie” lub przesłać kilka świątecznych słów opatrzonych ich logotypem.

Bieżące analizowanie

 Jak wskazują eksperci, przystosowanie do zmian to proces. Istotne jest nieustanne zwiększanie świadomości obywateli na temat tego, jak bardzo cennym „towarem” są ich dane osobowe.

– Oceniając statystyki dotyczące liczby naruszeń danych osobowych w związku z RODO, należy mieć na uwadze przede wszystkim istotę naruszenia. Inaczej powinniśmy spoglądać na nieprawidłowości w wykorzystaniu danych do tworzenia listy mailingowej, a inaczej na sprzedaż danych osobowych związanych ze stanem zdrowia pod kątem świadczenia usług. RODO miało być instrumentem ochrony m.in. przed profilowaniem reklam, jak również sposobem na zwiększanie świadomości wartości danych osobowych – podkreśla radca prawny Tomasz Bojkowski. – Choć ostatni cel udaje się realizować, wciąż nie brakuje wątpliwości. Przykładem mogą być nawet kartki firmowe z życzeniami świątecznymi. Problem sprowadza się nie do tego, że z tej okazji przedsiębiorca chce pokazać, że o kimś pamięta, ale zależy mu na tym, by podtrzymać relacje gospodarcze przy wykorzystaniu posiadanych danych. Innymi słowy nie powinien patrzeć na kartkę świąteczną jako piękny gest, lecz na czynność o charakterze gospodarczym. Interpretując wymogi RODO, należy kierować się zatem przede wszystkim regułą proporcjonalności i adekwatności posiadanych danych – wyjaśnia radca prawny.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – PAŹDZIERNIK 2018
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Tomasz Bojkowski ocenia również, jakie wyzwania w związku z RODO może przynieść 2019 rok. –  Jest to pytanie, na które wbrew pozorom niełatwo odpowiedzieć. Od administratorów danych osobowych będzie wymagać się ciągłego analizowania polityki bezpieczeństwa danych i wprowadzania do niej odpowiednich zmian. Nie chodzi jednak o to, że w nowym roku będzie jeszcze trudniej. Unikniemy jednak „dzikiego” i bezmyślnego wprowadzania RODO w oderwaniu od obowiązujących regulacji – podsumowuje radca prawny.

Kierunki postępowania

Podobnego zdania jest Grzegorz Kaliński, prezes zarządu firmy Kalasoft: – Przystosowanie się do RODO to proces, który jak pokazują tegoroczne przypadki wycieków danych na uczelniach z Poznania i Krakowa czy luki bezpieczeństwa w firmach i instytucjach publicznych, wymaga czasu. Chociaż każdy system informatyczny narzuca instytucjom i firmom pewne standardy postępowania z danymi osobowymi, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia błędu ludzkiego, to należy być przygotowanym na różne scenariusze i na bieżąco dostosowywać się do zmian – podkreśla Grzegorz Kaliński.

Dodaje on: – Podnosząc kompetencje osób odpowiedzialnych za dane osobowe, udoskonalając narzędzia informatyczne i dbając o odpowiednie zabezpieczenie danych, można starać się minimalizować ryzyko błędów ludzkich. Nigdy nie da się w pełni wyeliminować wszystkich zagrożeń, jednak warto podejmować jak najwięcej działań zwiększających bezpieczeństwo danych. Edukacja powinna odbywać się w szkołach każdego szczebla, zarówno z uwzględnieniem uczniów oraz studentów, jak i przede wszystkim administracji. W 2019 roku ogromną rolę będą odgrywać więc dalsze działania zwiększające świadomość obywateli na temat bezpieczeństwa danych osobowych. Mam tutaj na myśli m.in. kontynuowane przez UODO i firmy szkolenia czy opracowywane wytyczne odnośnie postępowania w związku z RODO – podsumowuje Grzegorz Kaliński z Kalasoft, lidera na rynku zintegrowanych systemów klasy ERP wspomagających zarządzanie uczelniami wyższymi w Polsce.

W 2018 roku głośno było m.in. o wyciekach danych 130 mln klientów z jednej z chińskich sieci hotelowych. Czy firmy z branży HoReCa wyciągną z tej oraz innych podobnych lekcji wnioski, które przydadzą się im w codziennym funkcjonowaniu?

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 17.12.2018
Aktualizacja: 21.12.2018