Rola menadżera w tworzeniu zespołu spa

Udostępnij artykuł
O zespole spa należy myśleć już przy tworzeniu koncepcji. Wybierając charakter obiektu, jego wielkość i rodzaj świadczonych usług determinuje się zapotrzebowanie na personel, często ten bardzo specjalistyczny. Zanim więc zaczniemy budować np. tajskie spa czy komunikować o terapeutach z Bali oczywiście trzeba być pewnym, że taki personel będziemy w stanie pozyskać i że będzie to rentowne. Ważne więc jest by decyzja była świadoma i poprzedzona analizą oraz żeby nie budować koncepcji na jednej niezastąpionej osobie.

Standardowo zespół spa składa się z:

• kosmetologów /kosmetyczek (tu można wchodzić w specjalizację i w zależności od oferty oraz organizacji pracy, mówić o wizażystkach, manikiurzystkach, podologach, itd.);
• fizjoterapeutów/ masażystów (w zależności od charakteru obiektu będziemy skłaniać się bardziej w kierunku rehabilitantów, czy terapeutów spa);
• recepcjonistów;
• ratowników;
• personelu sprzątającego,
oraz w zależności od profilu i oferty lekarzy, sauna masterów, instruktorów: pływania, fitness, jogi, nordic walking, mindfullness, itd. Spa wymaga oczywiście pieczy działu technicznego, który najczęściej powiększa się przy powstaniu strefy mokrej, oraz całej administracji, marketingu i sprzedaży. Nad wszystkim czuwa menadżer spa. Jest to pierwsza osoba, która powinna być zatrudniona i powinna uczestniczyć w tworzeniu zespołu.

Rekrutacja
Przede wszystkim trzeba wiedzieć kogo potrzebujemy do zespołu: jakich kompetencji, ale także jakich cech, postaw szukamy u kandydatów i dobrze przygotować się do rekrutacji. Dokładnie sporządzony opis stanowisk i rekrutacja przeprowadzona z atencją, z pewnością zaowocują. Zbyt często to zadanie jest pozostawiane HR rekrutującym na stanowiska hotelowe, podczas gdy praca w spa jest specyficzna. Trzeba też zadać sobie kluczowe pytania: zatrudniać personel doświadczony z nawykami, czy postawić na młode, debiutujące w branży osoby i je wyszkolić. Co jest korzystniejsze i co zapewni wysoką jakość: zatrudniać personel na etat, na umowę zlecenie, freelancerów; postawić na personel wyspecjalizowany czy wielozadaniowy itp.?

Docelowo wymaga się personelu wysokiej jakości. Ale co to oznacza? Odpowiedź jest dosyć skomplikowana. Przede wszystkim zależy nam, by personel był wykwalifikowany, odpowiadający koncepcji, ale potem, z biegiem czasu, musi być wciąż zmotywowany, zawsze idealny w relacji z gościem (tak, jak gdyby to był jego pierwszy gość tego dnia) musi trzymać się emocjonalnie, wyglądać świeżo w ciągu całego dnia i wygrać konfrontację z problemami ciała i własnej wydajności. A ciała i umysły zużywają się w pewnej rutynie…

W rekrutacji nie chodzi więc tylko o przyciągnięcie właściwych osób do określonych zadań, ale także o rozmarzenie kandydata, przekonania go i uczynienia w 100 proc. zwolennikiem, adeptem spa. Zespół to rodzaj rodziny, która ma wspólny cel, w której każdy ma swoją rolę, gdzie relacje budują się z inteligencją i wrażliwością. Źle zrekrutowany pracownik osłabi zespół w perspektywie średnioterminowej i potrzebne będzie wznowienie rekrutacji, szkolenia oraz integracja w zespole odpowiedniej osoby. Rekrutacja nigdy nie jest trywialna. Jest filarem sukcesu. Trzeba jej poświęcić dużo czasu i nigdy nie rekrutować w pośpiechu. Szczególnie w tak trudnych czasach, jak dzisiaj, gdy rynek należy do pracownika.

Recepcja
Myśląc o doświadczeniu gościa, całą energię wkłada się w dobór terapeutów, poświęcając znikomą część czasu recepcjonistom podczas gdy wiemy, w jakim stopniu jest to kluczowe stanowisko. „Centrum dowodzenia”, pierwszy kontakt z gościem i strategiczne miejsce sprzedaży. Kiedy spa rozpoczyna swoją działalność i niby wszystko działa, a mamy nieodparte wrażenie, że spa stoi w miejscu. Trzeba zadać sobie pytanie czy słabość nie pochodzi z recepcji i nie trzeba zainwestować w prawdziwe szkolenie. Recepcjoniści muszą być szkoleni i umotywowani tak, jak terapeuci. Tu ważna…

Cały tekst publikujemy w:

ŚWIAT HOTELI WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK 2018
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Autorką jest Aneta Muller
właścicielka Spa Consulting

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 29.11.2018
Aktualizacja: 29.11.2018