Spółka Janusza Palikota chce pozyskać 4,2 mln zł w ramach crowdfundingu

Udostępnij artykuł
Dziś wystartowała kampania crowdfundingowa nowej spółki Janusza Palikota – Tenczyńska Okovita. Cel kampanii promowanej na Crowdway.pl to 4,18 mln zł. Przeznaczenie: zakup maszyn do destylacji, rozwój browaru czy budowa taproomu. Ceny pakietów zaczynają się od 220zł. To już trzecia firma z branży piwowarskiej, która organizuje zbiórkę na Crowdway. Letnia emisja PINTA Barrel Brewing pobiła rekord polskiego crowdfundingu udziałowego pod względem kwoty zbiórki.
Powrót do korzeni

Niegdyś okowita produkowana była wyłącznie w celach leczniczych, z czasem stała się wysokoprocentowym napojem alkoholowym. Zazwyczaj była destylowana trzy razy. Po pierwszej destylacji nazywana była brantówką, po drugiej – szumówką, a po trzeciej stawała się okowitą. Janusz Palikot – prezes spółki – planuje umieszczenie w Browarze w Tenczynku instalacji do destylacji słodu i zbóż w celu produkcji okovity wedle receptur z XIX w. w sposób rzemieślniczy. Będzie to pierwsza instalacja tego typu w Polsce.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – SIERPIEŃ-WRZESIEŃ 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

– Jako pierwsi zaprezentujemy ‘prawdziwą wódkę’, czyli wódkę nieprzemysłową i spodziewamy się dużego sukcesu tego produktu. Zamierzamy powtórzyć wzorzec ze Stanów Zjednoczonych, gdzie jak grzyby po deszczu w poszczególnych miastach otwierane są małe destylarnie alkoholi mocnych – powiedział Janusz Palikot, prezes spółki Tenczyńska Okovita.

Janusz Palikot stawia na dywersyfikację portfela Browaru Tenczynek i produkcję w dwóch najpopularniejszych w Polsce kategoriach alkoholi: piw i wódek. Oprócz okowity, nowa spółka przejmie od Browaru procesy warzenia i starzenia serii piw Barrel Aged, która miała premierę w ubiegłym roku oraz wprowadzi kolejne edycje piw leżakowanych w beczkach po mocnych alkoholach, w tym po Okovicie. W historycznych piwnicach Tenczynka powstanie wyjątkowy taproom – klimatyczne miejsce degustacji pełnej oferty piw oraz okowity.

Plany rozwoju

Strategia spółki przewiduje osiągnięcie pierwszych przychodów oraz progu rentowności już w 2020 roku. Do 2024 planowana sprzedaż wyniesie 6 tys. hektolitrów rocznie, z czego 5 tys. stanowić będzie okowita.

Do pełna!

Na realizację swoich celów biznesowych Tenczyńska Okovita chce pozyskać od inwestorów crowdfundingowych kwotę 4,18 mln zł, z czego najwięcej pochłonie budowa wieży destylacyjnej (1 mln zł), i opłata akcyzy (2 mln zł). Pozostała część budżetu zostanie zainwestowana w remonty (0,5 mln zł) i zakup beczek do starzenia piw (400 tys. zł). Spółka planuje wypłacanie dywidendy po trzecim roku działalności, co oznacza, że pierwsza wypłata nastąpi za rok obrotowy 2022. – Jeśli sytuacja na rynku kapitałowym będzie sprzyjająca, weźmiemy pod uwagę możliwość debiutu spółki na warszawskim parkiecie w ciągu 5 lat od tej pory – dodał Janusz Palikot.

W kampanii crowdfundingowej promowanej na platformie Crowdway.pl pakiety inwestorskie Tenczyńskiej Okovity zostały przygotowane w dwóch opcjach: dla inwestorów indywidualnych i dla partnerów branżowych. Minimalna wartość inwestycji to 220 zł. W ramach benefitów crowdfundingowych spółka zaproponowała m.in. zniżkową kartę Inwestora, limitowaną butelkę RIS Barrel Aged czy noc w browarze połączoną z kolacją i degustacją alkoholi z portfolio Tenczynka. Z kolei pakiety dla branży obejmują możliwość odpłatnego uwarzenia piwa wg umówionej receptury, produkcję Okovity czy piwa barrel aged z indywidualną etykietą.

– Uważam, że rynek piw rzemieślniczych ma wyjątkową społeczność. To grono ludzi zaangażowanych emocjonalnie w rozwój tego segmentu, ale przede wszystkim sztab sympatyków i użytkowników, którzy doceniają jakość i wartość alkoholi kraftowych. Poprzednie akcje crowdfundingowe w Polsce potwierdzają tę tezę. Mamy nadzieję, że nasza kampania pozwoli na pozyskanie nie tylko funduszy, ale przede wszystkim ambasadorów naszych marek i produktów – dodaje Janusz Palikot.

Lekcja historii

Browar Tenczynek został stworzony w połowie XVI wieku przez braci Tenczyńskich w małopolskiej gminie Krzeszowice. Przez setki lat doskonalono w nim receptury, co przyniosło tenczyńskiemu browarowi sławę w Europie, potwierdzoną m.in. złotym medalem na prestiżowych targach piwnych w Londynie w 1862 r. oraz w Pilznie w 1904 r. Zawirowania obu wojen światowych sprawiły, że Browar Tenczynek został częściowo zniszczony i wstrzymał produkcję piwa, a w czasach PRL-u uruchomiono tam państwową wytwórnię owoców i warzyw. Dzięki modernizacji w 2014 r. zakład przywrócił produkcję utrzymując tradycyjne sposoby warzenia piwa w warunkach na miarę XXI wieku. W 2018 roku Janusz Palikot odkupił browar od Grupy BRJ.

Informacje o starcie kampanii wkrótce na www.Crowdway.pl. Szczegółowe informacje o zbiórce na: www.tenczynska-okovita.pl

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 29.10.2019
Aktualizacja: 29.10.2019