Zwyczaje śniadaniowe Polaków – wyniki McDonald’s Polska

Udostępnij artykuł
Co na śniadanie jedzą w ramach pierwszego posiłku w ciągu dnia? I czy w ogóle go jadają? Preferują śniadanie w domu, czy po dotarciu do pracy lub szkoły, a może w drodze do niej? Sprawdziło to Danae na zlecenie McDonald’s Polska, a wniosek po badaniu pt. „Zwyczaje śniadaniowe Polaków” zaskakuje – okazuje się, że wbrew powszechnej opinii Polacy nie omijają pierwszego posiłku w ciągu dnia.

Do interpretacji raportu została zaproszona dr Justyna Marszałkowska- Jakubik, która w odpowiedzi na pytanie, dlaczego śniadania są tak ważne, tłumaczy: – Dlaczego? Ponieważ bez śniadania nasz mózg pracuje na zdecydowanie zwolnionych obrotach, jesteśmy rozdrażnieni i możemy mieć problem z koncentracją. Mózg bez odpowiedniego paliwa w postaci węglowodanów nie będzie tak aktywny, jak byśmy tego chcieli. Warto więc zjeść dobrze skomponowane, pełnowartościowe śniadanie, szczególnie jeśli czeka nas ważna rozmowa czy egzamin.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – WRZESIEŃ 2018
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
Polacy jedzą śniadania

Około 83 proc. mieszkańców naszego kraju deklaruje, iż w codziennej gonitwie i przy zawrotnym tempie życia mimo wszystko rozpoczyna dzień od posiłku. 9 proc. spożywa śniadanie kilka razy w tygodniu, natomiast jedynie 6 proc. rezygnuje z niego całkowicie. Polacy preferują śniadania w formie smacznej (37 proc.), ciepłej (35 proc.) oraz łatwej (32 proc.). Sięgamy najczęściej po pieczywo (ok. 83 proc.), herbatę (ok. 65 proc.) i ser/wędliny/jajka (ok. 55 proc.).

Nieważne czy o poranku zdecydujemy się na zjedzenie kanapki, owsianki, jajecznicy czy po prostu wypijemy kubek gorącego kakao. Najważniejsze, że nie zwlekamy z tym posiłkiem do pierwszej przerwy w pracy. Wśród respondentów zostały wyodrębnione cztery grupy konsumentów: ciepłolubnych, entuzjastów, wygodnych oraz prozdrowotnych. Ciekawym jest fakt, iż po badaniu można nie tylko wyznaczyć ich główne nawyki żywieniowe, ale i to, jaki styl życia prowadzą. Mówi o tym m.in. pora, w której zwykle spożywają śniadanie – entuzjaści zazwyczaj przed godziną 6, natomiast wygodni nawet przed 12.

Wolimy jeść na słodko czy słono?

– Większość wybiera śniadania w wytrawnej postaci – jedynie 11 proc. badanych preferuje pierwszy posiłek na słodko i są to głównie kobiety. Warto tu dodać, że o ile płatki zbożowe z owocami i orzechami są świetnym wyborem na słodkie śniadanie, to już drożdżówka czy słodki gazowany napój może mieć dla nas zgubne skutki. Takie poranne doładowanie cukrami spowoduje co prawda pobudzenie, jednak cukry proste zawarte w tych produktach zostaną szybko wchłonięte i wykorzystane, co skończy się tym, że już chwilę po posiłku znowu będziemy mieć nieodpartą ochotę na coś słodkiego – opowiada Justyna Marszałkowska- Jakubik. – Dlatego szalenie ważne jest, by komponować pierwszy posiłek w oparciu o węglowodany złożone, które zawarte są przede wszystkim w produktach zbożowych pełnoziarnistych.

Gdzie jemy  pierwszy posiłek?

Jeśli chodzi o miejsce, najchętniej jemy śniadania w domu (aż 92 proc. ankietowanych). Natomiast unikający śniadań, za główne powody podają brak czasu (40 proc.) oraz brak apetytu (41 proc.).
– Śniadań nie jedzą najczęściej osoby aktywne zawodowo, w wieku od 35 do 44 lat i tu badania sondażowe potwierdzają także i moje spostrzeżenia z gabinetu: brak czasu oraz apetytu z samego rana, to główne powody omijania tego posiłku. Dobrym rozwiązaniem tego problemu jest szykowanie śniadania poprzedniego dnia wieczorem lub wybieranie wartościowych zestawów z oferty restauracyjnej i spożywanie tego posiłku zaraz po przyjściu do pracy – komentuje Justyna Marszałkowska- Jakubik.

McDonald’s z ofertą śniadaniową

Marką gastronomiczną, która od lat rozwija oddzielne menu śniadaniowe, jest McDonald’s. Lokale tej sieci w godzinach porannych (do 10:30, weekendy do 11:00) oferują serwowane na ciepło muffiny, kajzerki, tosty, wrapy ze składnikami takimi jak jaja (z chowu ściółkowego), bekon, ser, warzywa.  W połączeniu z kubkiem aromatycznej kawy stanowią one doskonałą propozycję posiłku na początek dnia. Cenowo jest ona dostępna na niemal każdą kieszeń, a dzięki szybkości obsługi i linii McDrive zakup ciepłego śniadania w McDonald’s nie musi wiązać się z wydłużeniem czasu dotarcia do pracy czy szkoły.

Aby przekonać do swojej oferty śniadaniowej McDonald’s przygotował akcję promocyjną „All day McMuffin”. W dniu 10 października kanapka McMuffin Jajko i Bekon z menu McDonald’s będzie dostępna w promocyjnej cenie 3zł przez cały dzień.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 10.10.2018
Aktualizacja: 10.10.2018