Hotel Professionals: Niektóre segmenty poradziły sobie lepiej w pandemii

Udostępnij artykuł
W raporcie „Raport Roczny 2020. Rynek hotelowy w największych miastach w Polsce” eksperci Hotel Professionals wskazują, że pomimo niezwykle trudnej i bezprecedensowej sytuacji na rynku hotelowym są pewne segmenty, które poradziły sobie lepiej w obliczu pandemii. Są to hotele pozycjonujące się w kategorii economy i midscale oraz obiekty z pokojami przeznaczonymi na dłuższy pobyt. Natomiast pod względem lokalizacji, zdecydowanym liderem były hotele zlokalizowane w miejscowościach typowo wypoczynkowych.

Przez większą część 2020 roku rynek hotelowy z powodu restrykcji rządowych związanych z pandemią był w dużej mierze zamrożony. Dotyczy to zarówno Polski, jak i większości rynków europejskich. Dane rynkowe dotyczące popytu wskazują jednak, że w obliczu pandemii pewne segmenty sektora hotelowego były bardziej odporne niż inne.

Jak podkreślają analitycy Hotel Professionals, zarówno w Polsce, jak i na większości rynków europejskich hotele z niższych segmentów (economy i midscale) zanotowały szybsze odbicie w miesiącach bezpośrednio po pierwszym lockdownie w porównaniu z hotelami z segmentów upscale i luxury. Obiekty z tych segmentów z reguły odnotowywały również mniejsze spadki obłożenia, niż hotele z segmentów wyższych.

W dobie sprzed pandemii sygnalizowaliśmy, że na wybranych rynkach jest niedobór dobrej jakości nowych markowych obiektów hotelowych pozycjonujących się w segmencie economy i midscale, które byłyby dobrym uzupełnieniem już istniejącej podaży hotelowej i niedługo po pandemii spodziewamy się tych samych braków w podaży. Ponieważ cykl inwestycji trwa dłużej niż przewidywany czas wyjścia z pandemii, można już planować nowe inwestycje – komentuje Jacek Tokarski, partner w Hotel Professionals.

ŚWIAT HOTELI listopad-grudzień 2020
>> kliknij, aby się zapoz
nać się z pełną treścią publikacji <<

Z raportu wynika, że kolejnym takim segmentem są apartamenty serwisowane tzw. serviced apartments (w tym przeznaczone na najem długoterminowy tzw. extended-stay). Dane rynkowe z Europy Zachodniej, gdzie sektor ten jest dobrze rozwinięty, wskazują na to, że obiekty z ofertą pokoi przeznaczonych na dłuższy pobyt okazały się bardziej odpornym sektorem w porównaniu z tradycyjnymi hotelami. W przypadku pobytów długoterminowych sprawdziły się większe rozmiary pokoi z dodatkowymi udogodnieniami, takimi jak aneksy kuchenne. Eksperci Hotel Professionals prognozują, że trend ten się utrzyma i podkreślają, że w Polsce sektor ten jest w początkowej fazie rozwoju, a na chwilę obecną brakuje sieciowych obiektów extended-stay i serviced apartments, co daje możliwość inwestorom wejścia w tą niszę.

Dodatkowo, wg. Hotel Professionals tegoroczne wakacje pokazały, że pomimo trwającej epidemii popyt na usługi hotelowe ze strony krajowych turystów wypoczynkowych jest silny. Trend spędzania wakacji oraz długich weekendów w kraju zaczął się umacniać w ostatnich latach, co również miało swoje odzwierciedlenie w tym roku w miesiącach luzowania restrykcji.

Przy tym trzeba jednak zaznaczyć, że pomimo iż segmenty te poradziły sobie lepiej nie oznacza, że 2020 rok był pomyślny, wręcz przeciwnie. Pandemiczny rok spowodował niespotykaną w historii hotelarstwa sytuację – w związku z zakazami administracyjnymi hotele przez większą część roku nie mogły przyjmować gości, a obłożenie często spadało poniżej progu rentowności, a chwilami do zera.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 28.01.2021
Aktualizacja: 28.01.2021