Kuchnia Krakowa w nowoczesnym wydaniu

Udostępnij artykuł
Sieć hurtowni Makro Polska, w ramach programu Polskie Skarby Kulinarne, zorganizowała trzecie spotkanie z cyklu Historyczny Stół Kulinarny. 17 września w Hotelu Starym w Krakowie goście degustowali historyczne dania w nowoczesnej odsłonie, którym towarzyszyła opowieść o regionalnej kuchni Szymona Gatlika, założyciela Kraków Food & Travel, przewodnika miejskiego i kulinarnego. W spotkaniu, będącym jednocześnie inauguracją krakowskiego szlaku kulinarnego uczestniczyło 80 przedstawicieli lokalnej gastronomii.

Historyczny Stół Kulinarny to cykl prestiżowych wydarzeń branżowych poświęconych regionalnej kuchni polskiej. Trzecie – po Zakopanem i Warszawie  – spotkanie odbyło się 17 września w Hotelu Starym w Krakowie. Czołowi przedstawiciele branży gastronomicznej skosztowali menu degustacyjnego, przygotowanego przez ambasadorów programu.

– Celem organizowanych przez nas wydarzeń jest subiektywna opowieść o historii danego regionu. Wczoraj wraz z ośmioma znakomitymi szefami kuchni, zabraliśmy gości na wędrówkę po kulinarnych smakach Krakowa, miasta które od lat przyciąga lokalną kuchnią i bogatą tradycją kulinarną – mówi Magdalena Figurna, rzecznik prasowy Makro Polska.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – SIERPIEŃ-WRZESIEŃ 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Historycznym potrawom w nowoczesnej interpretacji towarzyszyła opowieść Szymona Gatlika, założyciela Kraków Food & Travel, przewodnika miejskiego i kulinarnego, miłośnik dziedzictwa kultury, także na talerzu. Natomiast interpretacją tradycyjnych krakowskich receptur zajęli się wiodący szefowie kuchni, ambasadorowie programu Polskie Skarby Kulinarne:

Grzegorz Janus i Dawid Jagodziński, szefowie kuchni restauracji Kogel Mogel w Krakowie, którzy przygotowali amuse-bouche w postaci karpia ze śliwkami w towarzystwie migdałów i kwiatów bzu;

Łukasz Cichy, szef kuchni restauracji Biała Róża w Krakowie, który jako przystawkę zaserwował gęś z wiśniówką, rodzynkami i mikro ziołami;

Janusz Fic, szef kuchni restauracji w hotelu Dwór Sieraków w Dobczycach przyrządził przystawkę w formie śledzia z kaparami z dodatkiem korniszonów i jabłek;

Cezary Powała i Michał Grzywacz, szefowie kuchni hali nr 1 MAKRO w Warszawie na nowo zinterpretowali zupę z soczewicy, podając ją z serem długodojrzewającym i dymem;

Grzegorz Fic, szef kuchni restauracji Albertina Restaurant & Wine w Krakowie, który zaserwował kaczkę z kasztanami jadalnymi w towarzystwie grzybów leśnych i wiśni;

Krzysztof Żurek, szef kuchni restauracji Trzy Rybki w Hotelu Starym w Krakowie, który na deser przygotował nowoczesną interpretację leguminy.

Podczas spotkania odbyła się oficjalna inauguracja krakowskiego szlaku kulinarnego. Do akcji Makro Polska zaprosiło 15 czołowych szefów kuchni lokalnych restauracji. Podczas warsztatów wspólnie odtworzyli dawne receptury, które wkrótce pojawią się w kartach dań ich lokali. Mieszkańcy i turyści oprócz poznania historii i zwyczajów regionu, przemierzając szlak, spróbują oryginalnych dań kuchni krakowskiej w nowoczesnej interpretacji.

– W Krakowie konsumenci wędrujący po szlaku będą mogli celebrować pamięć o winnicy królowej Bony za murami Wawelu, podmiejskich polach rzepaku i bobu czy pączkach różanych z cukierni Maurizia – mówi Magdalena Figurna. Spróbują m.in. kaczki po krakowsku, cielęciny z truflami, kaszy Anny Jagiellonki, strogonowa dla Szymborskiej czy kanapki z jajkiem i śledziem.

Historyczny Stół Kulinarny oraz szlak kulinarny to jedne z działań organizowanych przez sieć hurtowni w ramach programu Polskie Skarby Kulinarne, którego celem jest zwiększenie świadomości Polaków na temat kulinarnego bogactwa naszego kraju. Więcej informacji na temat programu oraz szlaku można znaleźć na stronie www.polskieskarby.pl.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 18.09.2019
Aktualizacja: 18.09.2019