Łazienka w wersji eko

Udostępnij artykuł

Z najnowszego badania Instytutu na rzecz Ekorozwoju dotyczącego świadomości ekologicznej polskiego społeczeństwa wynika, że zdecydowana większość Polaków podziela idee ekologiczne. Działania na rzecz zmniejszenie zużycia wody czy energii są coraz bardziej popularne. Tak jak sieci spożywcze komunikują zgodę ze środowiskiem poprzez wprowadzanie ekologicznych (dodatkowo płatnych) toreb, tak hotele coraz częściej reklamują się jako te funkcjonujące "w zgodzie ze środowiskiem". Jednym z przykładów mogą być hotele sieci Starwood, które wprowadziły szereg takich inicjatyw, także w sferze łazienek.
– Być może rozwiązania proekologiczne, które faktycznie coraz częściej znajdują zastosowanie w hotelarstwie, częściowo wynikają z mody czy kaprysu, sadzę jednak, że częściej są efektem przemyślanej strategii biznesowej. Innowacyjne produkty są wprawdzie droższe od tradycyjnych, ale jak każda dobra inwestycja ich zakup szybko się zwraca, biorąc pod uwagę choćby oszczędności wynikające z redukcji zużycia wody. Bycie ekologicznym oznacza również budowanie wizerunku firmy odpowiedzialnej społecznie. Ma to coraz większe znaczenie zarówno z punktu widzenia postrzegania przez otoczenie biznesowe, jak i konsumenta – tłumaczy Marek Słaboń, product manager Roca Polska.
Oszczędne baterie
Chcąc wprowadzić ekologiczne rozwiązania do łazienek, hotelarze powinni w pierwszej kolejności pomyśleć o odpowiedniej armaturze. Jak podaje Sławomir Telec, product manager firmy Ferro, najpopularniejsze są: baterie i zawory pisuarowe bezdotykowe, sensorowane oraz baterie ograniczające zużycie wody. Dzięki zastosowaniu wysokiej klasy perlatorów z funkcją napowietrzania wody, dwustopniowej głowicy ceramicznej z systemem kontroli ciepłej wody ograniczają koszty zużycia wody nawet do 50 proc. Ponadto na wielu bateriach montuje się ogranicznik wypływu wody, który zmniejsza jej zużycie nawet do 50 proc.
Wiele nowych baterii posiada także "system click". Podczas np. mycia rąk najpierw uruchomiona zostaje ekonomiczna strefa wypływu (mały strumień wody) i dopiero po pokonaniu delikatnego oporu "systemu click" użytkownik przechodzi w strefę komfortową (gdy potrzebuje silnego strumienia)..
Jak zapewnia Marek Słaboń z Roca Polska, dziś standardem w wyposażeniu ceramiki łazienkowej są także ekologiczne systemy do spłukiwania wody 3/6 litra. Działanie tego typu mechanizmu polega na wyborze ilości wody do spłukiwania, 3 lub 6l, poprzez naciśnięcie jednego z dwóch przycisków umieszczonych na urządzeniu spłukującym.
W parze z higieną
Coraz częściej spotykamy się w Polsce z ekologicznymi rozwiązaniami sanitarnymi. Mowa tu m.in. o: dozownikach mydła w płynie, które pozwalają zmniejszyć ilość zużywanej mydła i wody oraz przyspieszyć czas mycia dłoni czy specjalnych pojemnikach sanitarnch LadyCare na zużyte środki higieniczne, dzięki którym można oddzielić śmieci sanitarne od śmieci komunalnych. Na szczególną uwagę zasługują także podajniki ręcznika bawełnianego.
– Jeden ręcznik może zostać wyprany 100 razy bez uszczerbku dla jego jakości. Po setnym praniu zużyte ręczniki bawełniane są przetwarzane na ścierki do sprzątania. W przeciwieństwie do suszarek elektrycznych podajnik ręcznika bawełnianego nie emituje ciepła i hałasu. I oczywiście nie zużywa coraz kosztowniejszej energii – wylicza Arkadiusz Choczaj, kierownik marketingu CWS-boco Polska. – Co więcej, rolki ręcznika bawełnianego prane są w ekologicznych pralniach przemysłowych lub przy pomocy specjalistycznych kombajnów piorących, które sterowane są automatycznie. Ustalana jest optymalna ilość wody oraz środków piorących zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi prania i normami jakości ISO. Profesjonalne pranie rolek ręczników, dzięki zogniskowaniu zanieczyszczeń w jednym miejscu, gdzie są one odprowadzane i neutralizowane, pod nadzorem instytucji kontrolnych, zmniejsza ich negatywny wpływ na środowisko. Rozwiązanie to zostało odznaczone ekologicznym znakiem "Der blaue Engel" – "Niebieski Anioł Ochrony Środowiska" w Niemczech już w 1993 roku – dodaje nasz rozmówca.
Ekologia jest tania
Hotelarze często zastanawiają się, czy te ekologiczne innowacje mają wpływ na wzrost cen tych produktów. Okazuje się, że niekoniecznie. – Zastosowanie najnowszych rozwiązań technologii ekologicznych powoduje, że cena musi być wyższa. Natomiast różnica szybko się zwraca, gdyż klient płaci mniejsze rachunki za energię i wodę – mówi Sławomir Telec z Ferro.
Duże oszczędności może też przynieść dzierżawa ekologicznych rozwiązań sanitarnych, którą poleca CWS-boco. – System "wynajmu czystości" polega na tym, iż producent nie sprzedaje, a wynajmuje urządzenia łazienkowe. Nie tylko dostarcza swoje produkty, ale bierze na siebie odpowiedzialność za serwis, konserwację urządzeń i regularne dostawy materiałów eksploatacyjnych. Hotelarze nie muszą się też martwić ewentualnymi uszkodzeniami sprzętu. Tymczasem urządzenia ekologiczne zużywają znacznie mniej energii elektrycznej oraz wody, co biorąc pod uwagę efekt skali, może przynieść całkiem pokaźne oszczędności – mówi Arkadiusz Choczaj.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 19.04.2010
Aktualizacja: 19.04.2010