Lemoniada i napoje orzeźwiające w sezonowym menu restauracji

Udostępnij artykuł
Podczas komponowania letniego menu z najwyższą starannością dobieramy składniki potraw, inspirujemy się trendami i poszukujemy nowych, atrakcyjnych połączeń smakowych. Często zapominamy jednak o ważnym elemencie karty, czyli napojach. Jak przygotować doskonałe lemoniady i napoje orzeźwiające na lato tak, aby podkreśliły smak dań oraz profil lokalu?

Jak dobrać napoje orzeźwiające do menu restauracji

Menu w restauracji musi stanowić jedną, uzupełniającą się całość. Serwowane potrawy wyznaczają kierunek, w jakim podąża kuchnia oraz ogólny charakter miejsca. To, jakie napoje umieścimy w ofercie, powinno być elementem dobrze przemyślanej, rozpisanej karty. Odpowiednio dobrane kompozycje mogą podkreślić smak dań: użytych składników oraz dominujących przypraw.

Lokale oferujące kuchnię tradycyjną lub regionalną mogą postawić na lubiane przez gości klasyki. Warto jednak nadać im indywidualnego stylu dzięki dodatkom pasującym do profilu restauracji. W tym wypadku inspiracji powinniśmy szukać bardzo blisko i wykorzystywać charakterystyczne dla danego regionu smaki i aromaty. Nawet zwykła mrożona herbata stanie się oryginalnym napojem, jeśli do jej przygotowania wykorzystamy lokalne produkty, np. owoce z okolicznych sadów i lasów czy miód z miejscowej pasieki. Podczas serwowania tradycyjnych, dość tłustych i ciężkich dań zaproponujmy gościom dodatek w postaci orzeźwiającego napoju z kwaskowatym rabarbarem lub pigwą, cierpką żurawiną oraz ziołami pobudzającymi trawienie, np. klasyczną miętą, imbirem czy rozmarynem.

Karta napojów w amerykańskiej burgerowni to klasyka w nieco innym wydaniu. Może w niej królować typowa dla kuchni Stanów Zjednoczonych lemoniada. Ten popularny napój powinien być najlepszy w swoim rodzaju. Możemy przygotować tradycyjną wersję z dużą ilością soku i cząstek cytryny oraz limonek lub przyrządzić lemoniadę w kolorze różowym, który uzyskamy dzięki borówkom amerykańskim. Wizerunek lokalu z luźnym, casualowym klimatem wzmocni sposób podania: w ciekawych słoikach z kolorowymi słomkami lub dużych dzbankach.

Właściciele restauracji i barów z kuchnią wegetariańską i wegańską nie powinni bać się wykorzystywania całego bogactwa ziół oraz wprowadzania do przepisów na lemoniady i napoje orzeźwiające warzyw. Ich goście często są konsumentami świadomymi, znającymi wartości odżywcze produktów oraz nastawionymi na zdrowe odżywianie. Można więc sięgnąć po dodatki do lemoniad w postaci super foods, np. matchy, zielonego jęczmienia lub nasion chia oraz przyrządzić koktajle witaminowe z natką pietruszki lub melisy o cytrusowym aromacie.

Nietypowe dodatki w postaci aromatycznych przypraw przydadzą się również w kuchniach z różnych części świata. Włoski charakter lemoniady podkreślimy dużą ilością bazylii, azjatycki trawą cytrynową i kolendrą, a orientalny imbirem i kurkumą. Warto skorzystać w tym wypadku z całego bogactwa egzotycznych owoców – np. ananasa, kokosa, liczi, mango, marakui, guawy czy pomelo – oraz naparów charakterystycznych dla danej części świata, np. z japońskiej herbaty matcha, yerba mate z Ameryki Południowej czy popularnego w krajach arabskich hibiskusa, z którego przyrządza się orzeźwiające karkade.

Przygotowując ofertę napojów, warto również zastanowić się, kim najczęściej są nasi goście. Rodzinom z dziećmi przypadną do gustu kolorowe, lekkie i słodkie lemoniady z zachęcającymi dekoracjami, np. barwnymi rurkami i szklankami z rantem udekorowanym cukrem lub kolorową posypką. Romantyczny nastrój miejsca, które chętnie wybierają pary, podkreślimy napojami z dodatkiem jadalnych kwiatów, np. lawendy, płatków róży, bratków, czarnego bzu, jaśminu czy fiołków. Możemy dodać je do lemoniady lub zamrozić w kostkach lodu. Różne smaki lemoniad w dużych dyspenserach w kształcie słoi z kranikiem będą doskonale prezentować się na imprezach plenerowych. Wystarczy tylko zadbać o dobór kolorów oraz ozdoby, np. z dużej ilości pokrojonych w plastry owoców cytrusowych.


Jak zrobić lemoniadę? Tajniki sukcesu

Może się wydawać, że dodanie do siebie kilku składników i przyrządzenie dobrej lemoniady nie jest żadną sztuką. Jeśli jednak będziemy myśleć o naszej ofercie w ten sposób, nie oczarujemy gości, a raczej zawiedziemy ich nieumiejętnie i niestarannie przygotowanym, rozwodnionym napojem bez smaku. Na etapie samego przyrządzania musimy więc dobrze poznać techniki oraz sztuczki, dzięki którym ułatwimy sobie pracę.

Podstawową zasadą jest dbanie o odpowiednie proporcje. Musimy pamiętać, że baza, którą przygotujemy, zostanie później rozwodniona przez rozpuszczające się kostki lodu. W klasycznej wersji lemoniady powinniśmy na jedną dużą szklankę przeznaczyć sok z co najmniej jednej cytryny. Warto wzbogacić smak limonką o nieco odmiennym aromacie lub słodkimi pomarańczami. Jeśli chcemy przygotować cały dzbanek chłodzącego napoju, podstawą powinien być sok z około 3-4 cytryn.

Po opracowaniu przepisu na idealną lemoniadę musimy upewnić się, że po jakimś czasie całkiem nie straci ona smaku, dlatego należy uważać z ilością lodu lub przygotować z niego kostki, które powoli i stopniowo będą dodawać jeszcze więcej smaku. Możemy je zrobić z zamrożonego soku cytrynowego albo wody z syropem, np. jaśminowym, z czarnego bzu lub malin.

Dobra technika polega na perfekcji, dlatego musimy zadbać o szczegóły. W gotowym napoju nie może pływać żadna pestka. Aby do tego nie dopuścić, najlepiej używać sita. Nieprzyjemne dla gości mogą być także kryształki nierozpuszczonego w zimnym płynie cukru. Dlatego warto najpierw rozpuścić go w niewielkiej ilości ciepłej wody. Taka ilość nie wpłynie znacząco na temperaturę. Podobnej techniki możemy użyć przy doprawianiu. Jeśli chcemy dodać nutę cynamonu, anyżu, lawendy, róży czy jaśminu, najpierw przygotujmy mocny napar, który dopiero potem schłodzimy.

Napoje orzeźwiające na bazie wody mineralnej i soków owocowych

Zimne napoje zajmują w menu na sezon letni szczególnie ważne miejsce i mogą podnieść wartość zamówienia. Ich oferta powinna obejmować smakowe lemoniady: klasyczną, cytrynową lub limonkową, oraz jej różne owocowe wariacje, np. arbuzową, której orzeźwiający charakter można wzmocnić zielonym ogórkiem i miętą, truskawkową lub malinową z dodatkiem płatków róży albo lawendy, żurawinową lub jeżynową z posmakiem rozmarynu. Do wyboru mamy całą gamę owoców krajowych i egzotycznych, aromatyczne zioła, jadalne kwiaty, a nawet warzywa, np. słodkie marchewki i buraki, które możemy zestawiać w zaskakujące kompozycje. Szukajmy również zapomnianych składników, np. pełnego witamin, kwaśno-gorzkiego rokitnika, który doskonale połączy się z wodą gazowaną, kwaskowatej pigwy, stanowiącej alternatywę dla owoców cytrusowych, czy marzanki wonnej o ciekawym aromacie.

Inspiracją do tworzenia przepisów na napoje orzeźwiające mogą być również znane drinki, które można przygotować w wersji virgin, czyli modnych ostatnio mocktaili. To dobra propozycja dla kierowców i gości, którzy nie piją alkoholu. Dzięki wersjom bezalkoholowym będą mogli cieszyć się smakiem ulubionego mohito, margarity lub pina colady.

Napoje orzeźwiające na bazie herbaty i innych naparów

Doskonałą alternatywą dla owocowych napojów są te oparte na różnego rodzaju naparach. Przede wszystkim warto wykorzystać czarną i zieloną herbatę, również japońską matchę w wersji sproszkowanej. Esencję z liści można przygotować nawet na zimno. Wystarczy zalać je wodą i wstawić do lodówki na całą noc. To oryginalna i popularna ostatnio baza dla różnego rodzaju napojów. Warto nawet zaznaczyć w menu użycie takiej techniki, która wydobywa z suszu herbacianego nieco inne aromaty niż podczas tradycyjnego zaparzania. Dobrym dodatkiem do tego typu napojów będą nie tylko wszelkiego rodzaju zioła, owoce cytrusowe i leśne, soki oraz syropy smakowe, np. jaśminowy, ale także mleko. Taki sposób podania jest typowy dla krajów azjatyckich, dlatego będzie stanowił doskonałą pozycję w menu restauracji z kuchnią japońską lub chińską. Do przygotowania naparów, które podamy na zimno, możemy wykorzystać również rosnące w Polsce zioła, np. czystek czy rumianek, lub wybrać egzotyczną yerba mate albo wywar z hibiskusa.

Artykuł sponsorowany powstał
we współpracy z MAKRO Cash and Carry

 

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 02.06.2017
Aktualizacja: 04.03.2019