NYX Hotel Warsaw zaprasza artystów do konkursu

Udostępnij artykuł

Sztuka powoduje, że miasta oraz obiekty nabierają unikalnego charakteru i stają się rozpoznawalne. Dlatego NYX Hotel Warsaw zorganizował konkurs, w którym nagrodami są cztery trzytygodniowe rezydencje artystyczne. Najlepsze ze stworzonych podczas tego okresu dzieło zostanie zakupione i włączona do istniejącej już kolekcji sztuki hotelu. Prace można nadsyłać tylko do 3 lipca.

NYX HOTEL WARSAW SZTUKA

Sztuka w przestrzeni publicznej

Nurt związany z umieszczaniem dzieł sztuki poza galerami miał swój początek już w latach sześćdziesiątych XX wieku. Od pewnego czasu można jednak zaobserwować wyraźny wzrost zainteresowania inwestorów miejskich i co za tym idzie aktywizacją tego kierunku. Podstawą myślenia o architekturze, jak i działaniach w przestrzeni publicznej nie jest obecnie forma, ani styl, lecz… zdarzenie. Ma to także związek ze zwiększeniem szybkości komunikowania się poprzez social media. Na odbiorcach wrażenie robią obiekty i akcje, które oddziaływają na wszystkie jego zmysły. Dlatego też artysta musi wykorzystać wszystkie dziedziny i narzędzia: dźwięk, światło, formę przestrzenną oraz ruch. Wszystko powinno ze sobą harmonijnie współgrać. Takie miejsca żyją i przyciągają ludzi.

Sztuka w przestrzeni publicznej potrafi oddziaływać na zmysły znacznie silniej niż w zamkniętych przestrzeniach wystawienniczych. Zarówno w miejskiej, jak i otoczonej naturą przestrzeni, architektoniczne i designerskie prace zaczynają żyć całkowicie swoim życiem – stając się harmonicznym uzupełnieniem krajobrazu, wpisując się w miejskie legendy oraz unikalne historyczne konteksty. Instalacje artystyczne w przestrzeni publicznej mogą występować pod wieloma postaciami – twórcy z reguły decydują się na wolnostojące rzeźby albo instalacje, ale nie brakuje także konceptów wpasowanych w istniejącą infrastrukturę (murale). Sztuka miejska jest pozbawiona typowej powagi; wprawdzie instalacje miewają drugie dno i zachwycają krytyków, jej intencją jest jednak trafienie do szerokiej publiczności – i w efekcie: rozpoczęcie dialogu, bo tym, co definiuje sztukę publiczną, jest zdecydowanie jej dostępność.

Znane instalacje w przestrzeni miejskiej

Instalacje w przestrzeni publicznej próbują nadać miejscu nowy sens. Doskonałym przykładem tego typu praktyki jest warszawska palma na rondzie de Gaulle’a, bez której mało kto wyobraża sobie zbieg dwóch najpopularniejszych ulic stolicy: Alej Jerozolimskich i Nowego Światu. Chociaż jej użytkowość może wywoływać krytykę, to jednak jest niekwestionowanym symbolem ścisłego centrum. Nie tylko jako przedmiot nadający się na zdjęcia ze stolicy, lecz przede wszystkim jako istotny punkt orientacyjny. Stała się więc odpowiedzią na problem dotyczący orientacji w terenie. Problem, z którego warszawiacy niekoniecznie zdawali sobie sprawę, lecz teraz jest on w pełni widoczny.

Doskonałym przykładem na to, jaką rolę może pełnić street art jest 1,5 km mur otaczający tor wyścigów konnych w Warszawie. Niczym niewyróżniająca się betonowa konstrukcja jest dziś jednym z symboli stolicy i najstarszą w Polsce galerią graffiti.

ŚWIAT HOTELI – MARZEC-KWIECIEŃ 2022
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

Świat Hoteli marzec-kwiecień 2022

Ulica to nie wszystko

Sztuka inspirowana przestrzenią miejską to jednak nie tylko graffiti czy murale. Coraz częściej jest ona wykorzystywana przez hotele i apartamenty. Takie przestrzenie zaliczane są zwyczajowo do grupy najbardziej “trendy” w ostatnich latach w dużych miastach. Mówimy na nie butikowe lub lifestylowe. Charakteryzują się wysokim standardem oraz doskonałą lokalizacją. Zasadniczo można powiedzieć, że, hotele dla miłośników sztuki są jak galerie umożliwiające odpoczynek wśród zabytkowych mebli, murali, detali i instalacji. Mogą to być osobiste kolekcje obrazów, pokoje zaprojektowane przez popularnych artystów czy ślady artystycznych prac w częściach wspólnych obiektu.

NYX hotel Warsaw – obiekt ze sztuką w DNA

NYX Hotel Warsaw udowadnia, że obiekt może doskonale funkcjonować jako galeria sztuki, bo to hotel, który wymyka się definicjom. Przestrzenie ozdobione są inspirującymi rzeźbami, muralami, fotografiami i instalacjami uznanych artystów z obszaru street art. Cieszą oko, zmuszają do refleksji, pomagają złapać oddech i oderwać się od szarej rzeczywistości. To nie tylko budynek na tymczasowy nocleg w podróży. To miejsce, gdzie kolekcja dzieł sztuki spotyka się z Warszawą w jej najczulszym punkcie, czyli w sercu.

Dialog tradycji i nowoczesności to wiodący motyw ukazujący się oczom odwiedzających NYX Hotel Warsaw. Warszawa to jedno z najszybciej rozwijających się miast na świecie, ale ten miejski futuryzm ma solidne korzenie w polskiej kulturze. Świadczy o tym choćby fakt, że wielu artystów czerpie z tego nurtu inspiracje do swoich działań. Widać to też wewnątrz hotelu – przekonuje Jacek Sosnowski kurator kolekcji sztuki w NYX Hotel Warsaw.

nyx art lives here

Konkurs NYX Hotels Art lives here

W DNA marki NYX Hotels by Leonardo wpisana jest sztuka dlatego z inicjatywy warszawskiego obiektu ruszył konkurs na rezydencję artystyczną dla najzdolniejszych Europejczyków.

To właśnie centrum miasta, tętniąca życiem Warszawa ma stać się inspiracją dla młodych artystów. To całkowicie odmienny koncept rezydencji, która zwykle charakteryzuje się miejscem odosobnienia. Nowa, a zarazem ciekawa inicjatywa zarówno dla członków jury jak i dla samego artystyopowiada Marcin Władyka wykładowca akademicki na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Wybitne jury, przedstawiciele świata sztuki – artyści i profesjonaliści pomogą wybrać młode talenty. Są to między innymi Iris Barak – kuratorka kolekcji sztuki sieci NYX Hotels, Jacek Sosnowski – kurator kolekcji sztuki NYX Hotel Warsaw, Mariusz Waras – muralista, grafik, projektant, profesor wydziału Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Marta Kołakowska – założycielka galerii sztuki współczesnej Leto, Paulina Kołodziejczyk – Mutli Property Manager Poland i Marcin Władyka wykładowca akademicki na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Wszystkie informacje dotyczące konkursu znajdują się na stronie https://www.nyx-hotels.com/art-at-nyx. Prace można zgłaszać do 3 lipca.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 29.06.2022
Aktualizacja: 29.06.2022