W związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 utrzymują się obawy Polaków o zdrowie swoje i bliskich osób. Z badania firmy doradczej Deloitte, którego wyniki przedstawione zostały w najnowszym raporcie pt. „Global State of the Consumer Tracker” wynika, że nad Wisłą spada poziom poczucia bezpieczeństwa podczas korzystania z usług wymagających bezpośredniego kontaktu, jednak jesteśmy skłonni wydać więcej na podróże i alkohol.

Nieznacznie zmieniają się nasze preferencje pod względem wybieranego w sklepach asortymentu. W porównaniu do badania nastrojów konsumentów sprzed dwóch tygodni nieznacznie spadły wydatki planowane na zakupy spożywcze (-2 pp.), opiekę zdrowotną w tym ubezpieczenia (-3 pp.), leki (-2 pp.) i aż o 5 pp. na książki.
Więcej planujemy wydawać na paliwo, ubrania i rzeczy do domu, oraz na alkohol. Ten ostatni odnotował wzrost o 7 pp.
Aż o 10 pp. w stosunku do badania sprzed dwóch tygodni wzrósł deklarowany budżet na podróże, przede wszystkim wśród osób o wysokich zarobkach. Większe wydatki na ten cel planuje jedna trzecia z nich.
Warte uwagi są odpowiedzi ankietowanych Deloitte dotyczące zakupów artykułów spożywczych. Jedzenie kupuje w sieci jedynie 5 proc. z nas. Co ciekawe jednak aż 40 proc. klientów w Polsce deklaruje, że chętnie, z czego aż 18 proc. bardzo chętnie, robiłoby takie zakupy w Internecie gdyby mieli możliwość ich odbioru w sklepie.
W tak zwanym trendzie BOPIS, czyli „buy online, pick up in store” najbardziej cenimy sobie cenę i liczba takich odpowiedzi zwiększyła się od ostatniego badania o 2 pp. Doceniamy jednak tę formę zakupów także za szybkość i możliwość sprawnego rozpoznania dostępności poszukiwanej rzeczy pośród asortymentu online – mówi Krzysztof Łagowski, Dyrektor, Strategy, Analytics and M&A, Consulting, Deloitte.
Choć zauważalnie, bo o 3 pp. przybrała na znaczeniu kwestia bezpieczeństwa, jest ona dopiero na czwartym miejscu wśród zalet takiej metody zakupów.
W szóstej edycji globalnego badania nastrojów konsumentów w czasie pandemii wzięło udział po tysiąc osób z każdego spośród 18 krajów: Australii, Belgii, Kanady, Chin, Francji, Niemiec, Indii, Irlandii, Włoch, Japonii, Meksyku, Holandii, Korei Południowej, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Chile oraz Polski. Firma doradcza Deloitte przeprowadza badanie cyklicznie, co dwa tygodnie.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.