Okno dopasowane do wnętrza

Udostępnij artykuł

 O ile mebli czy podłogi nie widać z ulicy, o tyle pięknie zaaranżowane okno zwróci uwagę niejednego przechodnia. To samo działa w drugą stronę, jeśli okna pokoju hotelowego wychodzą na nieciekawy widok można zaoszczędzić gościom takich wrażeń i powiesić zasłony oraz mocno zmarszczoną firanę z gęstego woalu. Niech gość podziwia okno i nie wygląda przez niego w poszukiwaniu widoków na zewnątrz.
Dopasowane do hotelu
Podstawowym czynnikiem decydującym o wyborze dekoracji okiennych we wnętrzu jest oczywiście styl, architektura i przeznaczenie hotelu. – Wiadomo iż w pensjonacie z bali, urządzonym w góralskim stylu, nie powiesimy nowoczesnych geometrycznych wzorów, ale pójdziemy w stronę tkanin naturalnych, lnianych lub bawełnianych, z odpowiednimi wzorami podkreślającymi klimat takich posiadłości. Odpowiednie będą tu desenie w klasyczne kwiaty, pasy lub gładkie. Styl wnętrza narzuca nam też rodzaj dekoracji – w powyższym przykładzie nie użyjemy żaluzji, rolet czy nowoczesnych paneli okiennych, ale tradycyjne zasłony lub zasłony i firany – mówi Agnieszka Rybka, dyrektor handlowy w firmie Dekoria. Zasłony w obiektach miejskich/biznesowych powinny spełniać funkcje dodatkowe, np. zaciemniające i wygłuszające.
Ważne jest również zachowanie równowagi pomiędzy zewnętrznym wyglądem budynku a jego wnętrzem. – W miejskim hotelu umiejscowionym w starej kamienicy wnętrze powinno przynajmniej nawiązywać do stylu retro (poprzez połączenie np. stylowych mebli z nowoczesnymi zasłonami). Hotele powinny mieć wystrój neutralny, (aby każdy dobrze się czuł) bardziej praktyczny niż ozdobny. W takich hotelach często stosuje się nowoczesne i minimalistyczne wzornictwo. Hotele biznesowe aranżowane są tkaninami podkreślającymi wysoką jakość, prestiż – mówi Anna Marciniak z firmy Lawal. Jak dodaje, generalną zasadą w hotelach wypoczynkowych jest, by nad morzem stosować motywy hawajskie, kwiatowe, kolory pastelowe lub bardziej jaskrawe i lekkie tkaniny, w górskich hotelach natomiast tkaniny bardziej naturalne, surowe, mające charakter rękodzieła (np. zasłony z tkaniny ozdobionej przeplataną, grubą, wełnianą nicią).
Dopasowane do reszty
Przy dobieraniu hotelowych zasłon czy firan przede wszystkim należy zwrócić uwagę na inne tkaniny w pokoju (narzuty, tapicerkę na krzesłach, sofach). – Jeżeli wykładzina ma bogatą wzorzystą ornamentykę, wówczas zasłony powinny być jednobarwne lub z pionowymi kolorowymi pasami. Stosując we wnętrzu motywy organiczne należy pamiętać, aby skala wzoru była podobna. Duże, przeskalowane motywy zdecydowanie lepiej prezentują się w otoczeniu gładkich spokojnych płaszczyzn, wtedy ich oddziaływanie jest zdecydowanie bardziej wyraziste – radzi Jacek Niezgoda, właściciel pracowni architektonicznej Artdesign. Jak dodaje Agnieszka Rybka, aby uniknąć błędów przy aranżacji okien powinno się „urządzać” wnętrza kompleksowo. – Zmieniając dekorację okna zmieńmy od razu narzutę na łóżko – niech będzie z tej samej tkaniny lub koordynatu (ta sama kolorystyka i styl, ale inny wzór) – mówi.
Tymczasem, jak uważa Anna Marciniak, nie ma zasady, że jeśli jest wzorzysta zasłona, to inne elementy gładkie. Wszystko po prostu powinno do siebie pasować, pamiętając, że przerost formy nad treścią jest zawsze niewskazany. – W hotelach najczęściej wykorzystuje się wykładziny w bardzo mały i delikatny wzorek, który z daleka nie jest widoczny. Wzorki są bardziej praktyczne niż gładkie powierzchnie, gdyż ukrywają zabrudzenia – dodaje.
Jedną z uniwersalnych zasad jest stworzenie nieskomplikowanego wystroju, bazującego na dwóch lub trzech podstawowych kolorach. W takiej konfiguracji należy znaleźć wyraźny element dominujący, który będzie cieszył oko zdecydowaną kolorystyką i ciekawym wzorem. Mogą to być wzorzyste zasłony lub rolety, które sprawdzą się w nowoczesnych hotelach o standardzie ekonomicznym.
Praktycznie dopasowane
Trendem ostatnich sezonów są eleganckie w wyglądzie rolety rzymskie oraz podkreślające nowoczesny charakter wnętrza panele okienne. Dobrze dobrane zasłony hotelowe to nie tylko dobrze dobrany wzór czy faktura tkaniny, ale także cały osprzęt związany z wyglądem okna, m.in. system mocowania, który powinien być funkcjonalny.
– Gość hotelowy nie może się szarpać z zasłoną chcąc przysłonić okno przed słońcem. Wybierajmy więc sprawdzone i dobrej jakości szyny, karnisze i systemy obsługi rolet – mówi Agnieszka Rybka. Nasza rozmówczyni zwraca uwagę na to, że wymogi kategoryzacyjne mówią o tym, że tkaniny w hotelach luksusowych muszą być trudnopalne. Są one jednak dość kosztowne. – Można za to poddać zwykłe tkaniny dekoracyjne kąpieli zapewniającej jej trudnopalność na okres 3 lat – dodaje. Jeśli chodzi o oszczędności, to popularne jest stosowanie zasady, by w pokojach były tańsze tkaniny niż w miejscach reprezentacyjnych, takich jak hol, recepcja i restauracje. W tych miejscach obiekty starają się pokazać z jak najlepszej strony, nie bacząc na koszty. Restauracje często wymagają również tkanin specjalistycznych: trudnopalne, pochłaniające dym papierosowy itd.
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 21.04.2010
Aktualizacja: 21.04.2010