Paszport COVIDowy w hotelu. Porady prawnika

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS] Ma być swego rodzaju przepustką do normalności – pisze w swoim tekście Mateusz Szczypa, aplikant radcowski Strażeccy, Jaliński i Wspólnicy. Podkreśla jednak, że w polskich realiach istnieje konflikt prawny związany z wymaganiem takiego dokumentu od gościa.

Branża hotelarska szczególnie ucierpiała podczas pandemii COVID-19. Przetrwanie 2020 roku było wyzwaniem, ale dopiero rok 2021 zweryfikuje czy ruch turystyczny wraca do poziomu sprzed pandemii. Rozwiązaniem, które ma pozwolić na pełne otwarcie hoteli jest tak zwany paszport COVIDowy.

Co to jest paszport COVIDowy?

Jest to dokument, jedynie powszechnie zwany paszportem czy certyfikatem, potwierdzający, iż osoba legitymująca się takim dokumentem przyjęła szczepionkę przeciwko COVID-19 lub w określonym terminie poprzedzającym wydanie tego dokumentu wykonała test i uzyskała wynik dodatni, a w ten sposób przyjmuje się, że po określonym terminie od uzyskania pozytywnego wyniku, osoba jest już „ozdrowieńcem”. W ten sposób, osoba posługująca się paszportem COVIDowym, uznawana jest mniej narażoną na zakażenie lub transmisję wirusa.

Co ma na celu paszport COVIDowy?

Paszport COVIDowy ma być swego rodzaju przepustką do normalności. Jego brak sprawi, że zainteresowany, przede wszystkim turysta, przed przekroczeniem granicy czy zameldowaniem się w hotelu powinien okazać ważny wynik testu, potwierdzający, iż nie choruje aktualnie na COVID-19. Wynik ten musi być „świeży”, co oznacza, że w zależności od państwa wynik ważny jest np. przez 48 godzin od wykonania testu.

Paszport vs rzeczywistość polskiej branży

Czy paszport COVIDowy rzeczywiście jest rozwiązaniem dla branży hotelarskiej w Polsce?Paszporty COVIDowe miały być także rozwiązaniem dla organizacji dużych uroczystości, ponad 150 osób. Do tej puli miały nie wliczać się osoby zaszczepione, a do weryfikacji tego służyć miały właśnie paszporty COVIDowe.
Pojawia się jednak problem, czy ktokolwiek może żądać okazania paszportu COVIDowego. W 2018 r. weszło w życie ogólne…

CAŁY TEKST PUBLIKUJEMY
W OGÓLNODOSTĘPNYM WYDANIU ŚWIATA HOTELI – CZERWIEC-LIPIEC 2021
>> KLIKNIJ, ABY DOKOŃCZYĆ LEKTURĘ <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 21.07.2021
Aktualizacja: 21.07.2021