Paszport COVIDowy w hotelu. Porady prawnika

[SPECJALNIE DLA NAS] Ma być swego rodzaju przepustką do normalności – pisze w swoim tekście Mateusz Szczypa, aplikant radcowski Strażeccy, Jaliński i Wspólnicy. Podkreśla jednak, że w polskich realiach istnieje konflikt prawny związany z wymaganiem takiego dokumentu od gościa.

Branża hotelarska szczególnie ucierpiała podczas pandemii COVID-19. Przetrwanie 2020 roku było wyzwaniem, ale dopiero rok 2021 zweryfikuje czy ruch turystyczny wraca do poziomu sprzed pandemii. Rozwiązaniem, które ma pozwolić na pełne otwarcie hoteli jest tak zwany paszport COVIDowy.

Co to jest paszport COVIDowy?

Jest to dokument, jedynie powszechnie zwany paszportem czy certyfikatem, potwierdzający, iż osoba legitymująca się takim dokumentem przyjęła szczepionkę przeciwko COVID-19 lub w określonym terminie poprzedzającym wydanie tego dokumentu wykonała test i uzyskała wynik dodatni, a w ten sposób przyjmuje się, że po określonym terminie od uzyskania pozytywnego wyniku, osoba jest już „ozdrowieńcem”. W ten sposób, osoba posługująca się paszportem COVIDowym, uznawana jest mniej narażoną na zakażenie lub transmisję wirusa.

Co ma na celu paszport COVIDowy?

Paszport COVIDowy ma być swego rodzaju przepustką do normalności. Jego brak sprawi, że zainteresowany, przede wszystkim turysta, przed przekroczeniem granicy czy zameldowaniem się w hotelu powinien okazać ważny wynik testu, potwierdzający, iż nie choruje aktualnie na COVID-19. Wynik ten musi być „świeży”, co oznacza, że w zależności od państwa wynik ważny jest np. przez 48 godzin od wykonania testu.

Paszport vs rzeczywistość polskiej branży

Czy paszport COVIDowy rzeczywiście jest rozwiązaniem dla branży hotelarskiej w Polsce?Paszporty COVIDowe miały być także rozwiązaniem dla organizacji dużych uroczystości, ponad 150 osób. Do tej puli miały nie wliczać się osoby zaszczepione, a do weryfikacji tego służyć miały właśnie paszporty COVIDowe.
Pojawia się jednak problem, czy ktokolwiek może żądać okazania paszportu COVIDowego. W 2018 r. weszło w życie ogólne…

CAŁY TEKST PUBLIKUJEMY
W OGÓLNODOSTĘPNYM WYDANIU ŚWIATA HOTELI – CZERWIEC-LIPIEC 2021
>> KLIKNIJ, ABY DOKOŃCZYĆ LEKTURĘ <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.