Rośnie zainteresowanie hotelami w górach

Udostępnij artykuł

Udział hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych jest niewielki – 19 obiektów wyższej klasy (19,9 proc. miejsc noclegowych) zlokalizowanych jest w najbardziej popularnych kurortach górskich – takich jak Zakopane, Karpacz, Szklarska Poręba, Wisła, Ustroń, Krynica Zdrój.
Stopień wykorzystania pokoi w hotelach położonych w obszarach górskich w 2008 roku wyniósł
około 34,25 proc. Największe obłożenie pokoi hotelowych występuje w Tatrach – około 50,8 proc., natomiast najmniejsze w Bieszczadach – około 13,5 proc.. W stosunku do 2007 roku obłożenie pokoi hotelowych w obiektach położonych na terenie polskich gór nieznacznie wzrosło, co jest wyróżnikiem na tle wyników w całym kraju. Jednakże biorąc pod uwagę poszczególne pasma górskie, wzrost obłożenia został zanotowany jedynie w przypadku Karkonoszy i Tatr, natomiast w Beskidach i Bieszczadach zanotowano spadek.
Od stycznia do końca grudnia 2008 roku w hotelach zlokalizowanych na terenie polskich gór wynajęto około 1130 tys. pokoi, z czego 23 proc. wynajęli turyści zagraniczni. W stosunku do 2007 roku zanotowano spadek wynajętych pokoi przez turystów zagranicznych o 10,6 proc., co spowodowane zostało zmniejszonym ruchem turystycznym będącym jednym ze skutków światowego kryzysu finansowego. Jednakże ogólna liczba wynajętych pokoi wzrosła o 8,3 proc., co jest z kolei wynikiem zwiększonego napływu turystów krajowych.
Przedstawione informacje oraz dane szacunkowe Instytutu Turystyki, które mówią o spadku odwiedzin turystów zagranicznych w Polsce w pierwszej połowie 2009 roku o 15 proc. w stosunku
do analogicznego okresu roku poprzedniego – świadczą o mniejszym napływie turystów zagranicznych do polskich gór także podczas minionej zimy. Zmniejszony ruch turystyczny nadal utrzymuje się na świecie i prognozuje się że stan ten potrwa do końca 2010 roku. Jednakże miejsce turystów zagranicznych powinni zastąpić turyści krajowi, którzy z roku na rok coraz chętniej korzystają z hoteli w polskich górach. Utrzymanie tego trendu wzmacnia sytuacja gospodarcza Polski, która znacznie mniej ucierpiała podczas światowego kryzysu finansowego w porównaniu do innych państw europejskich.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 15.04.2010
Aktualizacja: 15.04.2010