Sauna to hotelowy standard

Udostępnij artykuł

Saunę wymyślono ponad 2000 lat temu w krajach skandynawskich (prawdopodobnie w Finlandii). Od kilku lat ten "domek suchych kąpieli" święci triumfy także w Polsce. Zrozumieli to hotelarzy, którzy coraz częściej inwestują w sauny. 75 proc. z 211 hoteli spa w Polsce posiada w swojej ofercie saunę parową, a 73 proc. – saunę fińską – wynika z badań jakości obiektów spa, które przeprowadziła firma Comfortum (dla porównaniu – tylko 52 proc. posiada kapsułę spa). – Polscy inwestorzy hotelowi coraz częściej inwestują w zaplecze spa z prawdziwego zdarzenia, a sauny zajmują w nich czołowe miejsce. Jeśli hotelarz nie od razu zdecyduje się na wybudowanie całego zaplecza rekreacyjno-wypoczynkowego, to sauna na pewno znajduje w nim swoje miejsce od początku inwestycji, stając się praktycznie standardem. Oczywiście istnieje dość spora ilość tzw hoteli ekonomicznych, gdzie sauna nie znajdzie zastosowania, bo działalność takiego hotelu nastawiona jest wyłącznie na tani nocleg – twierdzi Tomasz Poloczek z firmy Top-Sauna, która zajmuje się projektowaniem zaplecza spa&wellness. – W obecnej chwili, kiedy powstaje dużo nowych obiektów hotelowych, a znaczna liczba jest odnawiana, posiadanie dodatkowych atrakcji w obiekcie, w tym kabin sauny czy też łaźni, w znaczny sposób podnosi rangę obiektu – komentują specjaliści z firmy dystrybucyjnej Saunet.
Fińska najpopularniejsza
W ośrodku Marena w Międzywodziu znajduje się sauna sucha oraz łaźnia parowa i jak deklaruje Natalia Białobrzeska, pracownik marketingu, z obu goście bardzo chętnie korzystają – szczególnie, gdy pogoda nad morzem pozostawia wiele do życzenia.
W strefie spa czterogwiazdkowego hotelu Słoneczny Młyn w Bydgoszczy znajduje się tradycyjna sauna fińska, działającą także na podczerwień. – Sauna cieszy się ogromnym powodzeniem. Nasze spa ma w ofercie wiele różnych propozycji spędzenia czasu: m. in.: masaże, zabiegi na twarz i ciało z wykorzystaniem specjalistycznych, nowoczesnych urządzeń. Mimo wszystko sauna ma swoich zwolenników. Możliwość korzystania z niej mają wszyscy goście hotelowi, koszt jest wliczony w cenę noclegu – mówi Karolina Przybylska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu hotelu. Jak tłumaczą specjaliści z Saunet, coraz częściej inwestorzy hotelowi traktują sauny, nie jako dodatkowy element wyposażenia basenu czy obiektu hotelowego, a jako odrębną strefę podnoszącą pozycję obiektu. – Na chwilę obecną standardem jest posiadanie przez obiekty hotelowe przynajmniej dwóch rożnych rodzajów kabin np. sauny suchej i łaźni parowej lub też kabiny infrared, które umożliwiają kąpiel w różnych warunkach (zróżnicowana temperatura i wilgotność, różnorodne czynniki oddziaływające na organizm: gorące, suche powietrze; wilgotne, aromatyczne powietrze, promieniowanie podczerwone). W przeważającej ilości nowych obiektów hotelowych różnorodne formy kąpieli w saunach, stanowią równorzędną atrakcję obok szerokiej gamy oferowanych zabiegów kosmetycznych – podają. Jak tłumaczy Tomasz Poloczek, najpopularniejszym rodzajem saun jest standardowa sauna fińska – ze względu na koszty inwestycji i jej popularność. – W przypadku decyzji o budowanie większego zaplecza spa inwestorzy są bardzo wymagający i starają się aby ich sauny były innowacyjne i niepowtarzalne – dodaje nasz rozmówca.
Najczęściej 6-7 mkw.
Sauna w hotelu Słoneczny Młyn zlokalizowana jest w strefie spa, w głównym budynku hotelowym. Goście z pokoi mogą dotrzeć do niej w ręcznikach, wystarczy że zjadą windą. Jak tłumaczą specjaliści z Saunet, przy planowaniu zarówno pojedynczej kabiny sauny, jak i kompleksu urządzeń, należy pamiętać o podstawowych wymogach projektowania.
– Istotnymi elementami są miejsca do schładzania oraz strefy relaksu. Przy tworzeniu stref z kabinami saun nie można zapomnieć o typowych elementach jak szatnie, przebieralnie i natryski higieniczne. Kolosalne znaczenie dla całego "cyklu" kąpieli w saunie mają również strefy schładzania ciała oraz miejsca wypoczynku. Żaden profesjonalny zespól odnowy biologicznej z saunami, nie może obyć się bez atrakcji wodnych w postaci natrysków z wiadrami z lodowatą wodą, panelami wrażeń, wężami Kneippa czy też stanowiskami do hydromasażu. Często w strefach wspólnych planuje się ławy z misami do ogrzewania stóp przed kąpielą saunie oraz rożnego rodzaju baseny do schładzania ciała po saunie – wyjaśniają. Wielu inwestorów zastanawia się też nad optymalnymi wymiarami saun. Tomasz Poloczek z Top-Sauna przyznaje, że sauna w hotelu powinna być przeznaczona dla kilku ale tez kilkunastu użytkowników, więc jej wymiary mogą być bardzo rożne, jednak najczęściej można spotkać sauny o powierzchni ok. 6-7 mkw., czyli w przybliżeniu około 2×3 m. W działających już obiektach, które inwestują w saunę, jej wielkość i ilość kabin uzależniana jest od obłożenia obiektu i wielkości całej strefy rekreacyjnej.
Od kilkunastu do 100 tys. zł.
Hotelarze podają różne koszty inwestycji w sauny. W czterogwiazdkowym hotelu Branicki w Białymstoku na saunę o powierzchni 4 mkw. wydano około 15 tys. zł a w Słonecznym Młynie – 60 tys. zł na saunę fińską działającą na podczerwień. – Koszty budowy sauny w hotelu są wyższe niż w domu prywatnym, jednak do ich określenia nie można posługiwać się jednoznacznym standardem. Cena wyposażenia spa w saunę zależy od bardzo wielu czynników – przede wszystkim od jej rodzaju, wielkości samej sauny, zastosowania materiałów oraz różnorodnego dodatkowego wyposażenia. Dolna granica cenowa to około kilkanaście tysięcy złotych w przypadku sauny fińskiej. Natomiast bardzo ekskluzywne sauny mogą kosztować nawet ponad 100 tys. zł – tłumaczy Tomasz Poloczek. Tymczasem firma Saunet podaje, że cena kompletnej standardowej tradycyjnej sauny o wymiarach 2×2 m wykonanej z bardzo dobrych jakościowo materiałów i zbudowanej według właściwej technologii to koszt rzędu 13 tys. zł. – Wpływ na cenę końcową kabiny ma również wyposażenie dodatkowe urządzenia np. głośniki, zestawy do aromaterapii, dodatkowe oświetlenie światłowodowe czy też koloroterapia. Kabiny montowane w hotelach, ze względu na dużą intensywność użytkowania powinny być wykonane z najlepszych materiałów i powinny być wyposażone w wysokiej jakości urządzenia, które pozwolą zarówno użytkownikom na optymalnie długie i bezawaryjne wykorzystywanie kabin. Należy również zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom, poprzez stosowanie kompletnych systemów alarmowych bazujących na włącznikach alarmowych umieszczonych w kabinie oraz sygnalizatorach dźwiękowo-świetlnych znajdujących się na zewnątrz np. w pokojach ratowników czy obsługi – wyliczają specjaliści z Saunet.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 19.04.2010
Aktualizacja: 19.04.2010