Świeżo – czysto – ekologicznie

Udostępnij artykuł

Ogólnodostępna toaleta restauracji Hana Sushi w łódzkim Grand Hotelu zajęła drugie miejsce w konkursie akcji Toaleta2012. Jak podają organizatorzy akcji, do jej wyposażenia i aranżacji właściciele podeszli z pietyzmem co najmniej porównywalnym z wykwintnością wschodnioazjatyckiej kuchni. Właściciele zadbali zarówno o nienaganną czystość pomieszczenia, jak i nowoczesny design. Do wykończenia wnętrza użyto naturalnych kamieni. Tuż za muszlą zamontowano pionowe panele świetlne, a dzięki wysokiej klasy nagłośnieniu, uszu użytkownika dobiegają dyskretne dźwięki natury, świergot ptaków i szum strumyka.
Wysoko oceniane
Akcję Toaleta2012 zorganizowała firma CWS-boco. Firma zleciła także badanie opinii o czystości toalet, które odbyło się pod koniec lata 2008 roku. Instytut TNS OBOP pod lupę wziął kilka rodzajów toalet, m.in. te w hotelach, restauracjach i pubach. Jak wykazały badania, standard i poziom czystości toalety jest istotnym kryterium oceny restauracji czy hotelu dla 86 proc. dorosłych Polaków. Podobnie 86 proc. deklaruje, że standard toalety wpływa na ich decyzję o ponownym odwiedzeniu danego miejsca i zarekomendowaniu go znajomym. Jedynie 7 proc. badanych nie zwraca szczególnej uwagi na ten element.
Tymczasem hotelowe toalety zostały najwyżej ocenione w badaniu. W sumie 96 proc. z nich oceniono jako bardzo lub raczej czyste, a 92 proc. ankietowanych orzekło, że skorzystałoby ponownie w tej toalety. – Hotelarze są coraz bardziej skłonni zainwestować w łazienkę publiczną niż w pokój. Szczególnie tam, gdzie są sale konferencyjne czy spa – często klienci nie korzystają z pokoi, więc taka łazienka jest wizytówką hotelu – mówi Barbara Pol z firmy Hansgrohe Polska.
Nowe propozycje
Organizatorzy akcji Toaleta2012 zwracają uwagę na kilka istotnych rozwiązań w dobrze wyposażonej toalecie w miejscu ogólnodostępnym. Jedną z ważnych kwestii jest zapach – zamontowanie odświeżacza powietrza. Radzi się wyposażenie toalety w urządzenia posiadające elektroniczny system kontroli działania, który umożliwia ustawienie pożądanej częstotliwości uwalniania przyjemnego zapachu. Ponadto ciekawym rozwiązaniem, podnoszącym komfort korzystania z toalety jest podajnik ręcznika bawełnianego. Rozwiązanie to, ciągle nowe na polskim rynku, coraz częściej wypiera ręczniki papierowe i suszarki elektryczne, gdyż propaguje modny ostatnimi czasy styl ekologiczny. Mianowicie, jedną rolkę ręcznika można wyprać 100 razy bez uszczerbku dla jego jakości. Taka wydajność odpowiada aż 40 tys. sztuk ręczników papierowych. Po setnym praniu zużyte ręczniki bawełniane są przetwarzane na ścierki do sprzątania. Inną ekologiczną nowością na polskim rynku jest dozownik mydła w pianie. Dzięki specjalnemu systemowi spieniania zużywa aż do 40 proc. mydła mniej, a co za tym idzie oszczędza również wodę.
Organizatorzy akcji zwracają także uwagę na utylizację zużytych środków higienicznych w damskich toaletach. Tu rozwiązaniem mogą być pojemniki sanitarne typu LadyCare. Uzupełniane są specjalnym płynem antyseptycznym, który neutralizuje bakterie i zarazki oraz zapobiega rozprzestrzenianiu się przykrych zapachów. Ponadto przy wyborze wyposażenia toalety, warto zwrócić uwagę na niepozorne urządzenie wpływające znacząco na podniesienie poziomu czystości i higieny. Jest to dozownik płynu do samodzielnej dezynfekcji deski sedesowej. Uruchamiany bezpośrednio przez użytkownika po przez naciśnięcie przycisku uwalniającego odpowiednią ilość płynu w aerozolu na kawałek papieru toaletowego.
Prostym i właściwie bezkosztowym urządzeniem jest także wieszak w kabinie.
Postawić na elektronikę
– Generalnie brak jest jasno sprecyzowanych przepisów (poza toaletami dla niepełnosprawnych) odnośnie rozplanowania i wyposażenia toalet ogólnodostępnych. Stwarza to dużą dowolność planowania, ale bywa również często przyczyną błędów w ich projektowaniu, które mogą przynieść najbardziej niepożądany efekt – niezadowolenie osób korzystających z owych toalet – twierdzą specjaliści z firmy Merida. Zdaniem Barbary Pol z Hansgrohe kierunek rozwoju toalet ogólnodostępnych zmierza do ich elektronizowania. Urządzenia bezdotykowe pozwalają m.in. na dozowanie mydła, otwarcie kosza na śmieci czy wytarcie rąk bez konieczności ich dotykania. Na elektronice opiera się wyposażenie toalet dla osób niepełnosprawnych i tym samym ich wyposażenie jest droższe niż standardowych. – Koszty takiej łazienki są bardzo trudne do oceny. Wszystko jest uzależnione od pomysłu i możliwości technicznych. Łazienki dla niepełnosprawnych rządzą się określonymi kryteriami; m.in. musi być zachowana manewrowość wózka, łatwa w obsłudze armatura, uchwyty etc. Myślę, że trzeba zacząć od kwoty około 7 tys. zł – twierdzi Barbara Pol.
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 21.04.2010
Aktualizacja: 21.04.2010