Trendy na ścianie – czyli co wziąć pod uwagę przy wyborze tapety

Udostępnij artykuł
Tapeta obiektowa to obowiązkowy element wykończenia wnętrz. Oprócz roli ochronnej, pełni również dekoracyjną, a często także wyróżniającą dany hotel. Przy wyborze warto zatem wziąć pod uwagę kilka podstawowych zasad.

W ogromie wydatków „zaoszczędzenie” na jakości wykończenia ścian wydaje się być o tyle kuszące w bieżącej perspektywie, co ryzykowne na przyszłość. Inwestując w hotel, condohotel czy apartamenty na wynajem, warto pamiętać, że jest to inwestycja wieloletnia. Pisząc o oszczędnościach, jakie generuje wybór specjalistycznego wyposażenia, mamy na myśli przede wszystkim długi czas eksploatacji produktu. Szacuje się, że długość użytkowania winylowych tapet obiektowych Muraspec to 10-20 lat, ale są obiekty w Europie, które mają tapety od ponad 40 lat. To długo, zważywszy, że taka okładzina nie wymaga żadnych innych inwestycji oprócz czyszczenia (okresowego i w miarę potrzeby). Warunkiem długotrwałego użytkowania obiektowej okładziny w niezmienionym stanie jest prawidłowa konserwacja, czyli bieżące czyszczenie ewentualnych zabrudzeń. Określenie „obiektowa” warunkuje też pewne właściwości tapety, które oprócz trwałości są pożądane w takich miejscach jak hotelowy pokój, korytarz czy restauracja. Na pewno są to: łatwość utrzymania w czystości, odporność na zniszczenie, bakteriostatycznosć, odporność na promienie UV gwarantująca stałość koloru, ekonomia użytkowania, a także ekonomia aplikacji (szerokość rolki na poziomie 130 cm pozwala na szybkie wytapetowanie dużych powierzchni).

Wreszcie zaś tapeta to jeden z tych materiałów dostępnych na rynku w najszerszej gamie kolorów, faktur i wzorów. To materiał, który nie tylko sam z siebie oferuje projektantom wnętrz moc inspiracji, ale również pozwala na realizację ich artystycznych wizji. Reprodukcje zdjęć, obrazów, starych map czy pocztówek, a może autorska grafika? O takich dekoracjach hotelowych ścian można myśleć wyłącznie w kontekście tapet i cyfrowego nadruku na nich. Beton, rdza, drewno takie wykończenia również można w prosty i ekonomiczny sposób uzyskać dzięki tapecie.

Dzięki tapecie możemy też wykreować taki nastrój, na jakim nam zależy. Tapety monokolorowe ze strukturą płótna czy betonu, sprawiają, że wnętrze staje się klimatyczne i nieco „domowe”. Tapety z wzorem w pasy są neutralne estetycznie i eleganckie, z kolei tapety z klasycznymi wzorami takimi jak lilijka czy tłoczone kwiaty, działają na wnętrze nobilitująco i podnoszą jego prestiż. Wyraziste i trwałe kolory winylowych tapet umożliwiają w takich przestrzeniach jak lobby czy recepcja odejście od bezpiecznych beżów i szarości na rzecz czegoś bardziej wyrazistego estetycznie. Najnowsze trendy w dekoracji promują ciemne ściany, a projektanci coraz chętniej sięgają po głęboką czerń, butelkową zieleń oraz lazurowy granat. Takich kolorów nie uzyskamy nawet najlepszej jakości farbą.

Oto kilka zasad ogólnego doboru tapety:
Wnętrza nowoczesne

Nowoczesna estetyka daje wprost nieograniczone pole do popisu dla wyobraźni, ale w przypadku winylowych tapet obiektowych rytm tej stylistyce nadają subtelne struktury imitujące tekstylia lub minerały, czyli beton, tynk, kamień. Wiodącą kolorystyką są z reguły odcienie beżu i szarości, ale możemy też zastosować zimną jasną szarość, gołębi błękit, a nawet odcienie wpadające w wyraźny kolor niebieski, aż po indygo. Nowoczesne wzory, jak żadne inne, stworzą unikatowy charakter wnętrza i ocieplą pomieszczenie. Przykładem użycia tapet utrzymanych w nowoczesnej estetyce jest Hotel Pałac Romantyczny w Turznie, którego korytarze zdobią odważne, geometrycznie okładziny z serii Wallmotion.

Wnętrza klasyczne

Klasyka, czyli nawiązanie do tradycji lub historii. Kolorystyka nie jest tu zdefiniowana, ale wzornictwo już tak: są to wszelkiego rodzaju pasy, lilijki czy też ornamenty. Bardzo często wzorzyste tapety są elementem dekoracyjnym stosowanym w towarzystwie sztukaterii, a na pozostałych ścianach stosuje się…

Autorką jest Barbara Łukasiak
dyrektor handlowy Muraspec

CAŁY TEKST PUBLIKUJEMY W:

ŚWIAT HOTELI
LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2018
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

 

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 21.01.2019
Aktualizacja: 21.01.2019