Trendy w projektowaniu pokoi hotelowych

Udostępnij artykuł

Obecne wzornictwo i panujące trendy są niezwykle zróżnicowane, mieszają i twórczo łączą epoki, style i funkcje, często jedynym wspólnym mianownikiem jest lekka ironia i zabawa.
Barok wciąż górą
Dominującymi nurtami są: barokowy przepych, estetyka kiczu, żartobliwe połączenia oraz stylistyka vintage. W stylistyce glamour i inspiracji barokiem tapicerka mebli jest przesadnie zdobiona pikowaniami, kryształkami i futerkiem, we wnętrzach wykorzystuje się efektowne złocenia, nasyconą czerń i purpurę oraz bogatą, wyrafinowaną ornamentykę. Sprawdza się ona przede wszystkim w hotelach miejskich, dając efekt luksusu i prestiżu. Zbliżonym nurtem w projektowaniu wnętrz hoteli jest stylistyka pałacowa, pełna przepychu. Tradycyjne formy mebli i foteli nabierają jednak współczesnego wyrazu dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów i intensywnych kolorów.
Nowe – stare
Wyraźnym kierunkiem, choć wciąż słabo reprezentowanym w polskich hotelach, jest śmiałe, nowoczesne wzornictwo, oparte na zaskakujących połączeniach bardzo intensywnych kolorów (lub wyrazistych akcentach kolorystycznych, np. różu, cyklamenu na tle industrialnych, szarych płaszczyzn), odważnych form i geometrycznych wzorów. Popularne są tu zaskakujące eklektyczne zestawienia, w których mieszają się wzory i kolory, mat z błyskiem, powierzchnie jednolite ze strukturalnymi.
W światowym designie silny jest powrót do stylistyki z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Trend vintage daje projektantom nieograniczone możliwości, poczynając od wykreowania wnętrza w całości przenoszącego do ubiegłych lat po łączenie nowoczesnych rozwiązań z pojedynczymi elementami oldschoolowymi. Styl vintage ma jednak niewielkie szanse zagościć we wnętrzach polskich hoteli – za bardzo kojarzy się z jeszcze świeżym wspomnieniem nieciekawych wnętrz domów wczasowych.
Profil a wnętrze
Coraz silniejszą tendencją staje się specjalizacja hoteli – są one ukierunkowane na konkretne grupy klientów (menedżerów, rodziny z dziećmi, osoby starsze, tzw. singli) lub realizować mają specyficzne potrzeby (wyciszenie i relaks w hotelach spa, zdrowy styl życia w hotelach eco, zabawa i zawieranie znajomości w hotelach przeznaczonych dla osób młodych, rodzinny wypoczynek w hotelach familijnych, stworzenie warunków do pracy i spotkań w hotelach biznesowych), co powoduje konieczność odpowiedniego zaprojektowania wnętrz hotelu. Główny trend zmierza w kierunku kreowania przestrzeni zbliżonej do domowej, dlatego wystrój staje się bardziej dekoracyjny, a meble tracą anonimowy styl bez wyrazu.
Warto eksperymentować
Przestrzenie wnętrz użytkowych powinny posiadać intrygujący i wyrazisty charakter, rozpoznawalny przez klientów, a efekt wizualny powinien być równie ważny jak funkcjonalność. Warto jednak pamiętać, że ślepe podążanie za modą, ekstrawaganckimi rozwiązaniami i designerskimi meblami w pierwszym etapie działalności mocno wyróżni hotel wśród konkurencji, w dłuższej perspektywie, gdy nieuchronnie nadejdą nowe trendy, sprawi, że wnętrza będą przestarzałe, szybko stracą świeżość i oryginalność. Generalna rada przy tworzeniu wnętrz hotelowych to eksperymentować, nie obawiać się mocnych, nasyconych kolorów, wyrazistych wzorów, intensywnie wypełnionych przestrzeni. Bogactwo faktur, barw i ornamentów zastosowanych w hotelu buduje i dopełnia wnętrze, nadając mu zapamiętywalny, niepowtarzalny charakter.
 

Jacek Niezgoda, Artdesign Architektura Wnętrz

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 19.04.2010
Aktualizacja: 19.04.2010