Trwałość i estetyka wyposażenia

Udostępnij artykuł

Przy urządzaniu hotelu należy się trzymać wytycznych do kategoryzacji określających liczbę i rodzaj mebli oraz wyposażenia pokoju. – W typowym i bezpiecznym rozwiązaniu meble powinny być z tego samego materiału i kolekcji. Tkaniny obiciowe i dekoracyjne również powinny pochodzić z jednej kolekcji (wzór i koordynaty), a wykładzinę należy dobierać w jednej z głównych tonacji. Najlepiej skupić się na 2–4 kolorach, aby wnętrze było spójne. Niezależnie od kategoryzacji obiektu trzeba bezwzględnie postawić na jakość materiałów i wykonania. W niewielkich wnętrzach każda niedoróbka, nieprzemyślane oraz prowizoryczne rozwiązania będą bardziej widoczne – podkreśla Bogna Węgorska, projektantka wnętrz i mebli.
Niezwykle ważne są detale: kolor, materiał i faktura okuć (klamek, wieszaków, rączek) oraz kolory i styl elementów elektrycznych (klimatyzator, oprawy elektryczne, włączniki, gniazdka). – Tylko hotele wyjątkowe, urządzone w niebanalny sposób, mają szansę zostać zapamiętane i to do nich chętnie wracamy. Profesjonalna obsługa, ale także przemyślana aranżacja, funkcjonalność wnętrz hotelowych, zwłaszcza pokojów gościnnych, sprawiają, że klienci wypoczywają komfortowo i z miejscem tym wiążą miłe emocje. Wybierają wnętrza z charakterem, w których harmonijna aranżacja przestrzeni pozwala czuć się bezpiecznie i w pełni relaksować. Dlatego właściciele nowych obiektów – hoteli i pensjonatów, powinni docenić wartość aranżacji wnętrz i jej znaczenie dla budowania satysfakcji klienta. Oryginalny styl mebli i ich funkcjonalność oraz odpowiednio dobrane przedmioty dekoracyjne pozwolą stworzyć wyjątkowy klimat obiektu. Najważniejszym i kluczowym kryterium jest styl, w jakim inwestor chce zrealizować obiekt oraz budżet, jakim dysponuje – mówi Monika Tokarska-Nyga z firmy VOX Industire SA (marka Meble Vox)..
Standardowe wyposażenie
Wyposażenie pokoju hotelowego w standardzie trzech gwiazdek zasadniczo niewiele się różni od wyposażenia w kategorii pięciu gwiazdek. – Na szczęście nigdzie nie jest określony materiał, z którego meble mają być wykonywane. Oczywiście muszą to być materiały solidne, a meble dobrze zaprojektowane. Meble można wykonać z płyty wiórowej laminowanej, mdf fornirowanego lub lakierowanego, litego drewna lub metalu. W standardowym pokoju hotelowym niezależnie od kategoryzacji powinny się znaleźć takie elementy, jak: zagłowie, łóżko hotelowe kontynentalne, jeden lub dwa stoliki nocne, toaletka z lustrem, szafa, krzesło, panel wieszakowy, bagażnik oraz minimalnie dwie lampki do pokoju jednoosobowego. Musimy również zapewnić oświetlenie ogólne oraz dekoracje okien, najlepiej z zaciemniającej tkaniny blackout. Jeśli chodzi o wyposażenie pokoju hotelowego, jest to absolutne minimum. Oczywiście, im wyższa kategoria obiektu i im większa przestrzeń do zagospodarowania, do wyposażenia dochodzą dostawki (sofy rozkładane), fotele, stoliki oraz szafki RTV – mówi Bogna Węgorska.
Doradztwo i pomoc
Przy doborze mebli do hotelu można skorzystać z gotowych kolekcji firm zajmujących się wyposażaniem hoteli lub zainwestować w wykonanie mebli na zamówienie. – Samodzielne poszukiwanie dobrych dostawców wyposażenia hotelowego jest jednak żmudne i często nie daje gwarancji dobrego efektu. Zwykle projektant jest w stanie stworzyć spójną koncepcję pokoju i zaproponować inwestorowi również inne pasujące do koncepcji elementy wyposażenia: tapety, oświetlenie, łóżka hotelowe kontynentalne, tkaniny, dekoracje okien oraz wykładziny. Sprzyja to stworzeniu niepowtarzalnej atmosfery w hotelu – przekonuje Bogna Węgorska. Producenci mebli przy dużych zamówieniach również oferują inwestorom doradztwo i fachową pomoc. – Jeżeli inwestor nie ma konkretnych projektów mebli, a zwraca się do nas o pomoc, to oferujemy doradztwo lub projektujemy meble indywidualne – mówi Lucyna Warembier z Fabryki Mebli Okrętowych Famos.
– Doradztwo to standardowa usługa, jaką oferujemy każdemu naszemu kontrahentowi. Przy czym każdy hotel czy pensjonat jest traktowany indywidualnie z uwagi na bardzo różne kryteria i preferencje inwestorów. Dbając o design i estetykę wnętrza, nie mniejszą uwagę przywiązujemy do jego funkcjonalności. Współpraca z projektantami zapewnia nam swobodę w dostosowaniu naszych kolekcji mebli do potrzeb użytkowników hoteli i pensjonatów. Poszukiwanie rozwiązań niestandardowych, maksymalne wykorzystanie przestrzeni, łączenie funkcji pomieszczeń, a także maksymalizowanie komfortu użytkowników wymagają nowych rozwiązań.
Oprócz wyposażenia charakterystycznego dla pokojów hotelowych, jak: łóżka, stoliki nocne, szafy, komody z półką na bagaże, możemy wykonywać projekty mebli według indywidualnych zamówień i z różnorodnych materiałów: nowoczesnych płyt laminowanych, okleinowanych, litego drewna czy modnego ostatnio lakierowanego mdf-u – mówi Monika Tokarska-Nyga. Do dużych, zwłaszcza sieciowych obiektów, najczęściej wybierane są meble w stylu nowoczesnym, prostym. – Dużym zainteresowaniem wśród właścicieli pensjonatów cieszą się aranżacje bardziej stylizowane, gdzie często pokoje są indywidualizowane. Wtedy wygrywa oryginalność, charakter mebli kolonialnych czy klasycznych – dodaje przedstawicielka marki Meble Vox.
Trendy
Najpopularniejsze w przypadku mebli hotelowych są dwa rozwiązania: meble nawiązujące do tradycyjnych (ewentualnie lekko stylizowane) wykonywane z naturalnych materiałów (drewno i forniry) oraz meble nowoczesne bryłowe (fornirowane lub laminowane).
– We wszystkich aranżacjach często można zaproponować rozwiązanie typu multimebel, np. toaletka połączona z bagażnikiem i szafką na minibar lub zagłowie zintegrowane z oświetleniem i szafkami nocnymi lub szafa zintegrowana z lustrem i panelem wieszakowym. Oczywiście określenia „meble tradycyjne” czy „meble nowoczesne” nie są precyzyjne. Każdy inwestor ma z reguły jakąś koncepcję wnętrz, którą realizuje przy pomocy projektanta. Zwykle w pokojach dekoracje okienne są proste, lekko drapowane. Inaczej niż w apartamentach, gdzie dekoracje są bogatsze. Są to najpopularniejsze rozwiązania. Oczywiście nie ma na to reguły. Jeśli chodzi o kolory, to najczęstszym rozwiązaniem są jasne tkaniny i ciemniejsze meble. Sprawdza się to w każdym przypadku, a jednocześnie optycznie powiększa wnętrze. Inny nurtem są aranżacje wykorzystujące ikony designu, czyli słynne meble, tkaniny i oświetlenie autorskie. Zwykle, z uwagi na koszty, realizuje się je w hotelach 4–5-gwiazdkowych i wymagają one udziału doświadczonego projektanta – mówi Bogna Węgorska.
Większość inwestorów wybiera jednak tradycyjne rozwiązania. Oczywiście jest to też uzależnione od budżetu. Niezależnie jednak od kwestii finansowych, wyposażenie powinno być w najlepszym gatunku i z wymaganymi atestami. – Wiąże się to z konkretnymi kosztami, ale inwestor powinien mieć również pewność, że dobrej klasy, trwałe wyposażenie musi „pracować” na siebie w dobrej kondycji przez wiele lat i musi być łatwe do zakonserwowania. Można oczywiście wyprodukować meble bardzo tanio, ale zwykle przekłada się to na jakość. Z reguły jest tak przy meblach typowych z katalogu. Również nie warto oszczędzać na dobrych wykładzinach (antystatycznych, antybakteryjnych) oraz tkaninach (najlepiej trudnopalna trevira), bo przekłada się to na solidność w użytkowaniu, a co za tym idzie, na trwałość inwestycji – dodaje projektantka.
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 21.04.2010
Aktualizacja: 21.04.2010