Zarząd Grupy Lavazza zatwierdził skonsolidowane sprawozdanie finansowe na dzień 31 grudnia 2023 r. Przychody wzrosły o 13% w stosunku do roku poprzedniego, a rentowność spadła ze względu na silny wpływ rosnących kosztów surowców.
W 2023 r. scenariusz makroekonomiczny dla branży był niezwykle złożony ze względu na gwałtowny wzrost kosztów surowców, z rekordowymi cenami, zwłaszcza kawy zielonej i Robusty. Niemniej jednak zdecydowaliśmy się ograniczyć podwyżki cen naszych produktów, aby chronić konsumentów, utrzymując wolumeny poświęcając przy tym naszą rentowność. Dobra kondycja finansowa Grupy Lavazza pozwoliła nam jednak wykorzystać duże możliwości rynkowe i zapewnić wzrost dzięki przejęciom, np. francuskiej firmy MaxiCoffee, która osiągnęła rekordowe przychody w wysokości ponad trzech miliardów euro – mówi CEO Grupy Lavazza Antonio Baravalle. – Jedną z naszych mocnych stron jest zdolność do dywersyfikacji, realizując strategię wzrostu, która daje nam znaczącą obecność w różnych obszarach geograficznych oraz w różnych sektorach rynku. Będziemy nadal monitorować sytuację międzynarodową i przyglądać się strategicznym inwestycjom i synergiom, które mogą przyczynić się do naszego długoterminowego rozwoju, wdrażając naszą zdolność konkurencyjną i umacniając naszą obecność na światowych rynkach – dodaje.
W 2023 r. Grupa Lavazza stanęła przed kilkoma poważnymi wyzwaniami: podobnie jak w 2022 r., 2023 był kolejnym rokiem rosnących kosztów surowej kawy, zwłaszcza Robusty, która osiągnęła szczyt w ciągu roku na poziomie blisko 3200 USD za tonę, a wyjątkowo wysokie ceny nadal się utrzymują.
Zgodnie z oczekiwaniami, poziom inflacji na wszystkich rynkach zmniejszył i nadal zmniejsza siłę nabywczą konsumentów. Miało to znaczący wpływ na wolumeny, a rynek kawy odnotował spadek o około 3% w okresie od stycznia do grudnia 2023 roku. Pomimo tych trudności, Lavazza chciała chronić konsumentów, kontynuując przystępną strategię cenową, w celu utrzymania penetracji rynku i zachowania bazy klientów, jednocześnie kontynuując inwestycje w celu zapewnienia długoterminowych perspektyw firmy. Doprowadziło to z jednej strony do obniżenia marż, a z drugiej do poprawy wyników Grupy zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu w porównaniu z konkurentami, co znalazło odzwierciedlenie we wzroście udziału w rynku o dodatkowe 0,3 punktu.
Rynek Dostawców HoReCa – RAPORT 2024
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<
Rok 2023 ze wzrostami przychodów
W 2023 r. Grupa odnotowała przychody w wysokości 3,1 mld euro, co stanowi wzrost o 13% w porównaniu z 2022 r. Do tego wyniku przyczyniło się przejęcie MaxiCoffee, które wzmocniło międzynarodową obecność Grupy Lavazza. Obroty odnotowały stabilny i ciągły wzrost, zarówno w kanałach Home, jak i Out-Of-Home, w szczególności w e-commerce, który osiągnął +28% wzrost w porównaniu do 2022 roku.
Segment kawy ziarnistej nadal się rozwija i ponownie był najbardziej dynamiczny w tym roku, biorąc pod uwagę 15 głównych regionów geograficznych, w których Lavazza prowadzi swoją działalność. Segment wzrósł o 6,6% w stosunku do 2022 r., a Lavazza zwiększyła udział w rynku, osiągając wzrost o 9,1% w porównaniu do 2022 r.
W segmencie Single Serve (kapsułki), w szczególności dzięki zakończeniu wprowadzania na rynek zaktualizowanej gamy kapsułek NCC, Lavazza odnotowała wzrost wartości o 15,3% w stosunku do 2022 r., w porównaniu do 3% wzrostu rynkowego, co ogólnie przełożyło się na wzrost udziału w rynku.
W ujęciu geograficznym Grupa Lavazza odnotowała wzrost wartości sprzedaży w kanale detalicznym
na wszystkich rynkach, a w szczególności w Stanach Zjednoczonych (+9,8%), Polsce (+21%) i Wielkiej Brytanii (+8,6%). Włochy i Francja również odnotowały wzrosty odpowiednio o 6,3% i 5,8%.
EBITDA Grupy wyniosła 263 mln euro, co oznacza spadek z 309 mln euro w 2022 r., przy marży EBITDA
na poziomie 8,6% w porównaniu z 11,4% w 2022 r. Strategia Grupy polegała na ograniczeniu wzrostu cen konsumpcyjnych w środowisku inflacyjnym, absorbując część wzrostu kosztów w ramach swoich marż.
EBIT wyniósł 97 mln euro, co oznacza spadek ze 160 mln euro w 2022 r. Zysk netto wyniósł 68 mln euro,
w porównaniu do 95 mln euro w roku ubiegłym.
Sytuacja finansowa netto na koniec 2023 r. była ujemna i wyniosła 292 mln euro, będąc wynikiem specjalnych operacji Lavazzy, a zwłaszcza przejęcia MaxiCoffee zakończonego w 2023 r.
Kolejne inwestycje
Lavazza kontynuuje inwestycje w celu zapewnienia długoterminowych perspektyw biznesowych. Pierwszorzędnym przykładem było przejęcie MaxiCoffee we Francji, zakończone 31 marca 2023 r., które pomogło wzmocnić międzynarodową obecność Grupy. Francuska firma jest skierowana zarówno do osób prywatnych, jak i firm za pośrednictwem platformy e-commerce, sieci 60 agencji handlowych w całej Francji, Écoles du Café i sklepów koncepcyjnych. Platforma oferuje wybór 8000 produktów ponad 350 różnych marek kawy (ziarnistej, mielonej i w kapsułkach), a także szeroką gamę ekspresów do kawy, młynków do kawy i akcesoriów. Przejęcie MaxiCoffee było ważnym momentem dla Grupy Lavazza, która rozwija się poprzez strategiczne inwestycje.
W 2024 r. zajmiemy się pokonywaniem obecnych trudności, jednocześnie mając nadzieję na poprawę ogólnej sytuacji ekonomicznej. Naszym głównym celem będzie odzyskanie marży operacyjnej brutto. Pomogą nam w tym wyrzeczenia poczynione w poprzednich latach, nasza solidna baza konsumentów i klientów oraz ciągła koncentracja na odpowiednim zarządzaniu finansowym i operacyjnym – mówi Antonio Baravalle.
Lavazza postrzega ludzi jako podstawowy zasób dla zrównoważonego i długoterminowego rozwoju Grupy
w kontekście globalnym. Firma będzie nadal inwestować w ludzki kapitał, aby wspierać pozytywne, produktywne i integracyjne środowisko pracy. W 2023 r. liczba pracowników Lavazzy osiągnęła łącznie ponad 5500 na całym świecie, z czego prawie 70% w zagranicznych spółkach zależnych.
Mając, jak zawsze wzgląd na przyszłość, postanowiliśmy po raz kolejny zwrócić szczególną uwagę na naszych pracowników, dokonując w 2023 r. znaczącego i szeroko zakrojonego przeglądu wynagrodzeń w odpowiedzi na inflację oraz wypłacając pracownikom naszych włoskich zakładów średnią premię produkcyjną opartą na wynikach w wysokości ponad 3000 euro. Pozostajemy również zaangażowani w promowanie różnorodności, równości i integracji poprzez program Gap Free: ścieżkę transformacji kulturowej, która promuje wartość różnorodności i równych szans dla wszystkich. Wierzymy w znaczenie certyfikatów uzyskanych w tej dziedzinie, ponieważ zachęcają nas one do coraz lepszej pracy – mówi Antonio Baravalle.
System motywacyjny premii produkcyjnych ma na celu nie tylko docenienie zaangażowania zawodowego, ale poprzez wyznaczenie celów określonych na podstawie wskaźników finansowych i organizacyjnych ma również na celu bezpośrednie i świadome zaangażowanie ludzi w średnio i długoterminową strategię firmy.
Polityka równości i zrównoważonego rozwoju
Jeśli chodzi o DE&I (Różnorodność, Równość i Inkluzywność), w 2023 r. Grupa uzyskała pierwszy poziom certyfikacji EDGE (Edge Assess) we Włoszech. Ma to zasadnicze znaczenie przede wszystkim dla wspierania obiektywnej i porównywalnej wewnętrznej analizy równości płci we włoskich zakładach, ale także dla przyjęcia pomiaru wewnętrznej różnicy w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn, która jest uznawana, dokładna i możliwa do odtworzenia w spółkach zależnych, a wreszcie dla zidentyfikowania konkretnych obszarów interwencji, które stanowiły punkt wyjścia do opracowania krótko i średnioterminowego planu działania, na którym opiera się wiele inicjatyw wdrożonych w 2023 r. i planowanych na 2024 r. Na początku 2024 r. dołączyła do tego certyfikacja równości płci zgodnie z UNI/PdR 125:2022.
Grupa Lavazza włącza także zasady ESG do swojego modelu biznesowego. W czerwcu 2024 r., podobnie jak w poprzednich latach, Lavazza opublikuje dziesiąty Raport Zrównoważonego Rozwoju na zasadzie dobrowolności, sporządzony zgodnie ze standardami Global Reporting Initiative, które określają główne międzynarodowe kryteria raportowania wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju i są audytowane przez zewnętrznego dostawcę usług poświadczających. W 2023 r. w Turynie oficjalnie otwarto pierwsze „Centrum gospodarki o obiegu zamkniętym w kawie”, ośrodek wspierany przez Fundację Lavazza wraz
z globalną siecią partnerów, którego celem jest wspieranie i promowanie głównych zasad gospodarki
o obiegu zamkniętym, przyspieszenie zrównoważonej transformacji i wspieranie innowacji w świecie kawy.
Źródło: Lavazza
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.