Kolejne marki rezygnują z jaj z chowu klatkowego

Według badań przeprowadzonych przez Biostat w 2020 roku 82 proc. badanych uważa, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia. Idąc za oczekiwaniami konsumentów, do końca zeszłego roku w sumie 145 firm działających w Polsce ogłosiło, że wycofa jaja “trójki” najpóźniej do 2025 roku. 33 z nich już wdrożyły swoje zobowiązania w życie. Producenci jaj przewidują znaczny spadek udziału chowu klatkowego w strukturze hodowli kur niosek. Decyzje o wycofaniu ostatnio podjęło m.in Nestlé, Lubella czy Auchan.

Firma Nestlé poinformowała, że w Europie, w tym również w Polsce, stosuje jaja pochodzące wyłącznie z chowu bezklatkowego. Zrealizowała tym samym cel, do którego zobowiązała się w 2017 roku. Nestlé przyłączyło się także do apelu do decydentów Unii Europejskiej o wprowadzenie zakazu hodowli klatkowej kur.

W Europie Nestlé wykorzystuje około 4, 5 tys. ton jaj rocznie w produktach swoich marek spożywczych. W tym majonezach Winiary i Thomy oraz w niektórych produktach wegetariańskich z portfolio Garden Gourmet.

Globalny cel firmy obejmuje korzystanie do 2025 roku jaj pochodzących wyłącznie z chowu bezklatkowego we wszystkich produktach spożywczych na świecie. Także dalsze dążenie do poprawy dobrostanu zwierząt hodowlanych.

Wraz z organizacjami społecznymi, hodowcami i klientami będziemy nadal poprawiać dobrostan zwierząt hodowlanych. Wspierać postęp w tym obszarze i współtworzyć najwyższe standardy pozyskiwania surowców do produkcji spożywczej w całym naszym łańcuchu dostaw – mówi Magdi Batato, wiceprezes i dyrektor operacyjny Nestlé.

Lubella dołącza

Jeden z największych producentów makaronów i produktów zbożowych w Polsce, właśnie zakończył proces rezygnacji z jajek z chowu klatkowego w swoich produktach. Trzy lata wcześniej, niż pierwotnie zakładano. Firma w swoim makaronie 5 i 4 jajecznym używa obecnie jaj z wolnego wybiegu. Ten ważny krok marki Lubella popiera Stowarzyszenie Otwarte Klatki.

Lubella w 2018 roku zadeklarowała rezygnację z jajek z chowu klatkowego. Początkowo firma zakładała, że jaja “trójki” wycofa do 2025 roku, jednak proces ten został zakończony dużo szybciej. Lubella obecnie zakończyła proces wycofywania jajek pochodzenia klatkowego. Już teraz w produktach Lubelli znajdują się wyłącznie jajka z chowu bezklatkowego.

Chcąc dać wyraźny znak, że oczekiwania konsumentów są dla nas ważne, podjęliśmy decyzję o rezygnacji przez Lubellę z jaj z chowu klatkowego. Zmiana tych produktów to element naszych działań w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Nasza decyzja podyktowana jest potrzebami Polaków poszukujących żywności wytworzonej z naturalnych składników, najwyższej jakości, która  nawiązuje do tradycyjnych smaków z dzieciństwa mówi Dorota Liszka, manager ds. komunikacji korporacyjnej Lubella.

RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2021
> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Rynek-Dostawcow-HoReCa-RAPORT-2021.png
Auchan zapowiada całkowite wycofanie

Firma podjęła decyzję o całkowitym wycofaniu ze sprzedaży jaj świeżych z chowu klatkowego. Dodatkowo o wyeliminowaniu ich ze wszystkich produktów marki własnej zawierających w swoim składzie jaja świeże i przetworzone do roku 2025. Sieć już wyeliminowała ze sprzedaży jaja klatkowe pod marką własną. Od stycznia br.  oferta jaj świeżych marki własnej Auchan oparta jest całkowicie na jajach z hodowli ściółkowych, wolnowybiegowych i ekologicznych.

Decyzja o wycofaniu ze sprzedaży jaj świeżych z chowu klatkowego innych marek stanowi kolejny krok w stronę oferty zrównoważonej, opartej o poszanowanie dobrostanu zwierząt. Jest to również odpowiedź na oczekiwania klientów, którzy coraz bardziej zwracają uwagę na pochodzenie produktów. Biorą pod uwagę właśnie aspekt dobrostanu zwierząt. Pierwsze działania w tym zakresie firma zainicjowała już w 2017 roku. Zobowiązała się do wycofania ze sprzedaży jaj świeżych z chowu klatkowego pod marką własną do końca 2020 roku. Obecnie firma deklaruje również wycofanie jaj pochodzenia klatkowego z gotowych produktów marki własnej do roku 2025.

Działanie na rzecz poprawy dobrostanu kur niosek, a także innych zwierząt hodowlanych, stanowi ważny, wpisany w strategię Auchan 2022 element polityki zrównoważonego rozwoju. Pracujemy nad tym z naszymi partnerami i hodowcami.  Dialog jest na zaawansowanym etapie i wierzymy, że uda nam się dopełnić naszego zobowiązania w zadeklarowanym terminie. Dotychczasowe działania zostały już docenione m.in. przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki. Cieszy nas to bardzo. Jest to również ukłon w kierunku naszych klientów. Dla nich obok jakości i ceny żywności, ważny jest także sposób jej produkcji. Mamy nadzieję, że klienci doceniają nasze wysiłki zmierzające do poprawy losu zwierząt hodowlanych –  mówi Dorota Patejko, dyrektorka ds. komunikacji i zrównoważonego rozwoju w Auchan Retail Polska

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.